Motor-Mythbusters

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Motor-Mythbusters

Post by Rallyfinnen » 01 Feb 2013, 21:52

Tänkte jag gör en separat tråd här med diverse test på grejer som sägs ska öka effekten.

Testade Triboron idag:
Image

Triboron är den bruna kurvan. En liten skillnad på topp faktiskt, så kanske reduceras friktionen i motorn en aning..? Men sillnaden är nästan inom felmarginalen.. Ska man säga 'Plausible '?

Testade även et standard NGK 8 mot ett NGK Iridiumstift med samma värmetal.
Image

Där vågar jag nästan säga 'Busted' åtminstone vad det gäller maxeffekt. Om dom sedan håller längre eller dylikt är en annan sak.

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Re: Motor-Mythbusters

Post by wrep » 01 Feb 2013, 23:44

Enligt vad det står på bruksanvisningen för triboronet ger det mer verkan när motorn gått ett tag med den oljan. Hur länge vet jag iofs inte. Hur många % körde du med?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Feb 2013, 09:54

Det blev ingen exakt blandning eftersom jag blandade ca ½tank, men ungefär 3%. Jag vågar inte köra med mindre i nybyggd motor. Jag tror personligen inte det har så stor betydelse, har läst något av Jennings där han bänkade med olika oljeblandningar och tror han fick mest effekt med 7% olja i den motorn..
Om det är någon teflontillsats eller dylikt i denna olja som gör skillnad vet jag inte, men jag kan tänka mig att köra med denna som lite tillsats ihop med en vanlig tvåtaktsolja.

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 02 Feb 2013, 10:05

Man skall inte köra med triboron innan motorn är ordentligt inkörd. Jag har kört vanlig mineralolja som inkörning och sen efter 2 tankar ungefär bytt till 2% triboron och det har funkat bra för mig. Enda nackdelen jag märkt är att det blir väldigt hårt sot i toppen som är i princip omöjligt att få bort.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Feb 2013, 10:20

Motorn hade gått drygt en tank innan. Jag körde den med ricinolja efter värmenypet. Jag pumpade fram den triboron-blandade soppan, och körde den några minuter innan jag gjorde svepen. Nu har jag kört upp tanken med Triboron också, och under dom senare svep jag körde med Triboron så märkte jag ingen förbättring, utan skillnaden som syns verkar vara den som man får. Körde en del med olika förgasare och olika stift utan att se någon skillnad, enda förbättringen jag fick var när jag bytte isolator.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2013, 20:05

Fick för mig att 'ta till flaskan' försöka förstå lite mer om boost-bottles idag :)

Använde mig av denna beräkning och la in ett varvtal på 10k.
http://www.das-motorrad-blog.de/boost-b ... t-motoren/

Gjorde behållaren lite större först och minskade sedan ner den till rekommenderad volym och sedan testade jag även förlänga röret med den mindre behållaren.

Generellt märker man att mindre gaspådrag behövs, och den har mer 'tjuvgas', lite som läckande insug. Den går inte ner i varv lika snabbt när man släpper gasen, utan verkar 'hänga kvar' i varvtalsområdet flaskan/röret är avstämd för.

Svepen är väldigt ovetenskapliga, hade inget exakt läge på spjället utan har kört ett antal svep på olika gaspådrag och använt dom kurvor som slutat på ungefär samma varvtal. Känslan är ändå att man behöver mindre spjällöppning med boost-bottle.

Dom oventenskapliga svepen kommer här

Lite gas
Image
Den blå kurvan är med stor behållare och standard kort rör, grön med mindre behållare och samma rörlängd, röd med mindre behållare och längre rör. Svart är utan flaska. Kan vara så att gaspådrget var lite högre på den blå kurvan, upplevde ingen märkbar skillnad mellan dom olika varianterna på flaska/rör generellt.

Mellan
Image

Fullgas
Image
Gjorde inget medeltal på flera fullgassvep denna gång, utan bara ett svep per variant, så variationerna man ser här kan man se som försumbara.

Summeringen är att det är inget jag tänker fortsätta med, tycker motorns karaktär kan bli lite lurig, speciellt med gasläpp då man väntar sig att få motorbroms. Tunar man om systemet för betydligt lägre varv så blir det antagligen bättre, men samtidigt så gör det heller ingen verkan i det register man använder när man kör, så det blir lite moment 22 av det hela.

Här är en bild med långa röret och den lite mindre flaskvolymen
Image

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 03 Feb 2013, 20:29

Ja, då är ju frågan vad de gör för nytta....
:sunglasses:
Tror inte heller på dem, och det här lär ju inte ändra på det !
:thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2013, 20:37

Det ska tydligen vara vetenskapligt bevisat att dom minskar soppaförbrukning på låglast, och därför används dom ganska flitigt på tvåtakts-vespor odyl, där man (iallafall vissa) ligger och pyser vid ett ganska konstant varvtal på låg last. Jag gillar inte riktigt att den 'hänger kvar' i varv när man släppt gasen, i övrigt hade jag kunnat tänka mig fortsatta 'studier' med tanke på bränsleförbrukning. Men, samtidigt ligger man ju sällan och smyger på lite gas, det är rätt mycket fullgas/bromsning.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 03 Feb 2013, 20:43

Jaha, men då ska jag ju absolut inte montera några.
Måste ju klimatkompensera Målarens el-baja i Sandhålan med att göra åt mer soppa !
:rock2:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2013, 20:46

:cheesy: Kör så det ryker!

Post Reply