Fick för mig att 'ta till flaskan' försöka förstå lite mer om boost-bottles idag
Använde mig av denna beräkning och la in ett varvtal på 10k.
http://www.das-motorrad-blog.de/boost-b ... t-motoren/
Gjorde behållaren lite större först och minskade sedan ner den till rekommenderad volym och sedan testade jag även förlänga röret med den mindre behållaren.
Generellt märker man att mindre gaspådrag behövs, och den har mer 'tjuvgas', lite som läckande insug. Den går inte ner i varv lika snabbt när man släpper gasen, utan verkar 'hänga kvar' i varvtalsområdet flaskan/röret är avstämd för.
Svepen är väldigt ovetenskapliga, hade inget exakt läge på spjället utan har kört ett antal svep på olika gaspådrag och använt dom kurvor som slutat på ungefär samma varvtal. Känslan är ändå att man behöver mindre spjällöppning med boost-bottle.
Dom oventenskapliga svepen kommer här
Lite gas

Den blå kurvan är med stor behållare och standard kort rör, grön med mindre behållare och samma rörlängd, röd med mindre behållare och längre rör. Svart är utan flaska. Kan vara så att gaspådrget var lite högre på den blå kurvan, upplevde ingen märkbar skillnad mellan dom olika varianterna på flaska/rör generellt.
Mellan
Fullgas

Gjorde inget medeltal på flera fullgassvep denna gång, utan bara ett svep per variant, så variationerna man ser här kan man se som försumbara.
Summeringen är att det är inget jag tänker fortsätta med, tycker motorns karaktär kan bli lite lurig, speciellt med gasläpp då man väntar sig att få motorbroms. Tunar man om systemet för betydligt lägre varv så blir det antagligen bättre, men samtidigt så gör det heller ingen verkan i det register man använder när man kör, så det blir lite moment 22 av det hela.
Här är en bild med långa röret och den lite mindre flaskvolymen