Extern tändning på touringmotor.

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Extern tändning på touringmotor.

Post by Rallyfinnen » 18 Nov 2012, 19:32

Fick med mig en massa gamla motordelar när jag hälsade på Erling i helgen, och det mest intressanta var definitivt en Modellsport-vev och extern tändning. Enligt Erling hade tändningen ingen gnista. Jag mätte och konstaterade resistansen i sekundärspolen var i Mohm-klassen, så jag tänkte den är nog kass. Var ändå tvungen att koppla in det och dra runt lite, och jag fick gnista! Detta skulle naturligtvis testas!
Slängde ihop en 4-bultad botttendel med SKF lager och 'zero drag seals' (första försöket jag gör med sådana) som Malte donerade för någon vecka sedan. Mätte även rakheten på veven, och den var bra. Tändningen skruvade jag fast med samma tändvinkel som den haft tidigare (man kunde se märken efter brickorna). Hade inte tid att fippla och mäta och greja.
Satte ihop allting och plockade cylinder och kolv från en motor jag bara kört i bänk hittills, så jag hade många svep med diverse pipor osv. Ska tillägga att den bottendelen aldrig är öppnad, dvs har inte riktat veven, och den har fortfarande tre lager!

Kunde inte låta bli att lätta kolven lite till eftersom jag nu har gjort en specialare så jag kan fräsa ur kolvarna på insidan som dom stora pojkarna gör. Fräste alltså ut kolven lite på insidan, så den blev ca 2g lättare.

Nåja, till jämförelsen:
Image

Blå är med extern tändning, lättare kolv + lättgående bottendel, grön är med en helt original bottendel. Båda med bigpower pipa (min Samba 7 är inte svetsad än).
Kan definitivt säga att tempen snabbare sticker iväg med den externa tändningen, man behöver inte hålla på belasta den speciellt länge innan den är uppe i 120 vid stiftet.
Får väl labba lite med tändvinkel och nålning framöver, så kanske man får lite annan momentkurva och temperaturen kan kanske gå ner lite också. Tror största skillnaden märks först när man kör med motorn, den borde vara rappare i responsen med så lite svängmassa på veven.

Testobjektet
Image

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Re: Extern tändning på touringmotor.

Post by wrep » 18 Nov 2012, 23:09

Det är lite pilligt att montera en sån tändning... man måste tex mäta in fläkten med klocka pga den inte har någon styrning mer än 2st skruvar. Hur man ställde tändningen kommer jag inte ihåg på rak arm men Manne hade ngt dokument på franska från hobbycenter hur man gjorde. Tror det var ngt man skulle mäta med skjutmått från klacken högst upp på vevhushalvan på höger sida ner till strecket på statorn.. typ 17mm eller ngt liknande :hmm:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Nov 2012, 08:32

I mitt snabbtest drog jag bara fast fläkten 'på känsla', den får jag nog titta till lite.

Lite skit att man ska behöva ha loss fläkten för att justera tändningen (tror jag). Finns ju ingen vettig centrering för statorn, så jag hade två bitar tunn papp mellan rotor och stator för att centrera när jag drog fast statorn.
Har för övrigt en liten teori om varför rotorn spricker, tror det kan vara så att folk drar den för hårt på konan, och iom att det är såpass tunt med material så spricker den. Jag gjorde så nu att jag drog den lätt och satte lite locktite på kona och gänga istället.

Tändvinkeln tänker jag inte ställa efter någon specifik instruktion, den får nog avvägas baserat på motortemp och karaktär. Den kan nog variera en hel del beroende på komp, förbränningsrum, pipa mm

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Nov 2012, 19:40

Gjorde en gradering på kåpan och märkte ena vingen på fläkten som jag använder som märke. Körde med stroblampan, och den stod på 30grader nu. Väldigt lika standard, tror nästan standard ligger aningen högre (om jag minns rätt).
Körde lite mer med last för att se hur snabbt tempen går upp också, men så släppte en svets på bänken, så det fick bli lite service på den istället.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Nov 2012, 21:16

Har svetsat på Samba 7:an idag, och det var inte alls roligt! Plåten är ultratunn!
Bänken är ihop igen, så snart ska jag väl kunna fortsätta mina experiment.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2012, 20:14

Har kört lite med Samba 7:an idag.

Körde med en gummislang på ändröret för att styra avgaserna i avgassugen först, och här är en jämförelse med bigpowern

Samba grön, bigpower blå
Image

Sedan tänkte jag att jag får testa utan slangbiten bara för att verifiera att den inte inverkar... :shock:
Här är alla tre svepen separat visade, dvs inget medeltal.
Image

Det blev en jävla resonanstopp! Hade problem med att tändkabeln lossnat från stiftet, så den misstände lite när den fick på tomgång (vibrationer gjorde att kabeln glappade).

Funderade lite och tänkte jag får köra ett par svep till. Drog fast tändkabeln och körde igen..
Image

Här är den mörkgröna dom nya svepen med fastskruvad tändkabel (inget annat ändrat), den rosa är samma med broms, den ljusgröna är med gummislangen på ändröret..

:hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm:

Vad är slutsatsen av detta? Högre toppeffekt med lös tändkabel? :sunglasses:

Har sett liknande fenomen då och då när ett svep sticker iväg som fan i effekt, men då brukar dom andra svepen vara mer normala. Tror förklaringen är att vid vissa temperaturer så 'stämmer allt' och resonanserna blir väldigt kraftiga, vilket ger svängningarna på kurvan. I detta fall måste jag ha lyckats hålla motorn i det området alla tre svepen.
I övrigt verkar toppregistret variera en hel med temperatur, blir bättre efter några svep. Tror det beror på att jag nålat lite fett (fegat).

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Nov 2012, 21:22

Det blev lite fredagsmys i verkstan ikväll ;)

Har labbat lite med insugslängd och venturi, sedan blev det lite test med olika tändvinklar.

Här är skillnaderna mellan 27(lime?), 30(grön) och 33 grader(röd).

Image

27: tappar lite på topp, men motorn går mjukare/snällare och verkar mer tolerant mot 'bludder' när man drar fullt från låga varv odyl. Lite lägre temp än med 30 grader också.

30: Verkar som en lite lagom mellanväg

33: Går hårdare, känslig för nålning/bludder på låga varv. Märkbart högre temperatur (minst 15 grader varmare jämfört med 27). Ger inte mycket mer effekt/register i förhållande till 30 heller. Toppen ser lite smalare och högre än med 30, men det är troligtvis en tillfällighet beroende på temperaturer i pipan.

Detta tror jag kan vara ganska individuellt beroende på motorsetup, denna har tex platt kolvtopp, och lite modifierat förbränningsrum och 0,5 i 'squish'. Testade mäta komp när jag drog runt också, hamnade på 4,9bar med min biltema-mätare.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Nov 2012, 21:14

Har bänkat och grejat lite mer med denna, och även ändrat lite på portning. Några bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hade inte satt dit ena hylsan tillräckligt bra heller, så den hade glidit ut. Inte så bra när man vill ha jämförbara bänkningar..
Image

Har förresten en teori till om varför rotorn till denna tändning kan spricka/explodera. Jag fick slipa ner kilen lite för att rotorn skulle sitta bra på axeln, verkar som kilspåret inte är tillräckligt djupt. Drar man rotorn hårt mot kilen blir det knappast bra..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Nov 2012, 09:23

Lite kurvor från gårdagens övningar:

Blå: utan luftbox
Svart: Lightscale
Grön: Svanhals utan venturi
Image

Olika insugskonfigurationer:
Kort insug: blå
Kort insug med svanhalsventuri:Grön
Långt insug (Lauter) utan venturi:Svart
Image

Olika 'lastfall' på motorn med lauterinsug och lightscale box
Vanligt fullgas-svep: Svart
Broms: Röd
Olika gaspådrag: Grå

Image

Jag gillar hur dom grå kurvorna på små gaspådrag ser ut, tyder på att motorn borde vara lättdoserad ut ur böjar odyl.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Jan 2013, 15:48

Ser ut som bilderna ovan försvummit..

Hur som helst, tänkte bara skriva att jag kollat lite på detta med tändvinkel. En standard Zenoah ligger på 30 grader i grundtändning (+- någon grad säkert, med tanke på toleranser, glapp vid kilspår odyl). Uppe på högre varv verkar tändningen retarderas ca 5grader. På Selettra-tändningen retarderas gnistan ca10grader. Båda retarderar antagligen ännu mer på ännu högre varv, jag har kanske varvat 17-18k när jag kollat.

Orsaken att jag 'publicerar' detta är att jag har kollat upp min stroblampa med oscilloskåp idag, och fördröjningen från tändpuls till lamptändning rör sig om några us. Om jag räknat rätt så behövs 8,33us för en grads felvisning vid 20k i varvtal, så jag anser nog att lampan känns tillräckligt exakt för att mäta med! :)

Post Reply