Slängde ihop en 4-bultad botttendel med SKF lager och 'zero drag seals' (första försöket jag gör med sådana) som Malte donerade för någon vecka sedan. Mätte även rakheten på veven, och den var bra. Tändningen skruvade jag fast med samma tändvinkel som den haft tidigare (man kunde se märken efter brickorna). Hade inte tid att fippla och mäta och greja.
Satte ihop allting och plockade cylinder och kolv från en motor jag bara kört i bänk hittills, så jag hade många svep med diverse pipor osv. Ska tillägga att den bottendelen aldrig är öppnad, dvs har inte riktat veven, och den har fortfarande tre lager!
Kunde inte låta bli att lätta kolven lite till eftersom jag nu har gjort en specialare så jag kan fräsa ur kolvarna på insidan som dom stora pojkarna gör. Fräste alltså ut kolven lite på insidan, så den blev ca 2g lättare.
Nåja, till jämförelsen:

Blå är med extern tändning, lättare kolv + lättgående bottendel, grön är med en helt original bottendel. Båda med bigpower pipa (min Samba 7 är inte svetsad än).
Kan definitivt säga att tempen snabbare sticker iväg med den externa tändningen, man behöver inte hålla på belasta den speciellt länge innan den är uppe i 120 vid stiftet.
Får väl labba lite med tändvinkel och nålning framöver, så kanske man får lite annan momentkurva och temperaturen kan kanske gå ner lite också. Tror största skillnaden märks först när man kör med motorn, den borde vara rappare i responsen med så lite svängmassa på veven.
Testobjektet