Åkte ner till Hawaiihålan 22/8 för att få testa bilen på allvar.....
Bjuggen, Lusse och Rally var på också, och det blev en kanondag !
Eftersom bakdäcken råkade ta slut i samband med provkörningen blev det till att plocka av gummit från min Carbon Fighter som jag "uppgraderade" med likadana däck som Rally satt på sin FS.
De ser likadana ut som DirtBuster däcken, men det skulle visa sig att de håller samma kvalitet som allt annat Conrad säljer...
Plockade av 2 däck som jag tyckte såg ok ut och märkte först då att beadlocksen är av hårdplast på dessa fälgar och de lossade i många lösa bitar när skruvarna var borta....
Nåja, foamen på orginaldäcken var hyffsat hel och foamen från CF hjulen var skumplast typ tvättsvamp och helt värdelösa, så orginalfoamen åkte på igen.
På med det nya gummit, ladda batterierna, fixa utfjädringsstopp och dra järnet ner till Hawaiihålan !
Helt underbart väder och grymt fäste i det lagom fuktiga gruset !
Tyvärr hann jag inte köra mer än 1 minut innan jag såg nåt som jag trodde hade trasslat upp sig runt ena bakdäcket.
Det visade sig vara däcket som SPRUCKIT och foamen kikade ut !
Blev bara sååå trött på mig själv att jag inte hade med mig de andra däcken i reserv....
Feg-körde runt några varv och funderade på att det var surt att åka 8 mil för ett par minuters körning.
När jag ändå kände att det var kört, så gasade jag på och tänkte att det får gå så länge gummit hänger kvar på bilen....
Ångesten släppte efter en tok-skön bakhjulsåkning på 8-10m och adrenalinet satte in....
Ungefär då ryckte jag ur ena stötdämparkolven ur den nedre kulleden.
Jag skruvade medan de andra körde.....efter några minuter var jag klar.....då mekade de andra....
Lagom till de dök upp på banan igen, ryckte jag ur kolvstången IGEN....
Insåg ju att jag var tvungen att ta till drastiska åtgärder och monterade ihop det precis likadant .....IGEN....
Hade ju ändå inga däck, så det kunde ju lika gärna rasa....
Då kommer Bjuggen och lånar ut sina bakdäck till mig.....grymt schysst !!!
Passade på att dra några repor med min MCD MT innan däcken kom på bajan !
En viss skillnad på bilar - Baja VS MCD MT
När jag fått på Bjuggens bakdäck funkade det fint igen, och tog det lite lugnare med tanke på stötdämparen....och då körde jag sönder en drivaxel istället....
Inväntade lunch och ett besök i Rallys verkstad för att fixa drivaxeln och sträcka upp utfjädringsstoppen,
Lusse räddade mig med en ny pinne till drivaxeln !
Efter lunch funkade allt klockrent och vi körde många sköna och täta race. Bjuggen var tvungen att dra på annat håll, och Lusse lånade ut sin bil till en ny förmåga från Italien (?), så Rally och jag blev nästan ensamma på banan.
Väldigt nyttigt med lite sån träning för att få känslan inför Vimmerby !
Filmerna från racen och dagen i övrigt ligger under "FILM"
Just nu väntar jag på en hel hög med prylar som ska monteras i nästa vecka.
Har ikväll även börjat porta den nya motorn och hoppas kunna köra in den i veckan som kommer.....om den inte skär under inköringen....
Kanske blir det en sväng till Hawaii nästa helg om vädret tillåter, och bänka den om tid och lust finns....