Det har blivit lite spridda skurar i diverse trådar, men jag försöker sammanställa det här. Motorn är alltså samma som sitter på Reely Carbon Fighter från Conrad.
Jag har rasat två av dessa motorer med originalkolv. Jag tror det beror på högt kolvspel och vasssa kanter på kolv och insug, Båda kolvarna blev söndertrasade i nederkant på insugs-sidan, så jag tror det som hänt är att det hakat i nederkanten på insug.
Jag har kört en motor med zenoah-kolv, och den har funkat bra och länge (tills den drog i sig för mycket damm)
Jag har köpt en ny FS-motor, och hade tänkt använda en Rovan kolv i den. (kostar endast 100kr för en sådan kolv)
Nu när jag fått kolven ser det ut som rovan använder samma kolvar som FS! Dom ser exakt likadana ut, med samma text ingjuten på insidan och allt..
Nu vet jag inte om jag ska testa med den ändå, eller slänga i en zenoah-kolv..
Dom som behöver ett 4-bultat vevhus att bygga på så kan jag iallafall rekommendera att köpa en FS-motor.
Monterar man på ett cylinderkit, vev, och en annan förgasare, så har man en bra motor. Jag har monterat en 36mm zenoah och en standard (28mm slag) och en annan förgasare i en FS-motor, och det funkar fint!
Originalveven är ett frågetecksn somska rätas ut, den är definitivt inte samma kvalitet som en zenoah, men jag har inte rasat någon heller, så jag kan inte uttala mig tiktigt än..
Vill man gå över från tvåbultat till 4-bultat kan motorn också vara ett alternativ.
Här finns motorn
http://www.rc-car-boxenstop.de/product_ ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(sidan funkar inte med firefox)
Denna har ingen fögasare dragstart eller koppling. FS-dragstarten är helt ok och finns på samma sida, kopplingen är också ok, men hållaren har gått sönder en gång för mig när jag varvade över 18k. Förgasaren är inget att ha på en trimmad motor, den ger inte tillräcklig med soppa. Antagligen samma problem som med walbro-förgasarna, dvs för litet hål i soppakanalen för högfart.
Fortsättning följer..