4-bultad 26cc budget-motor

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

4-bultad 26cc budget-motor

Post by Rallyfinnen » 27 Apr 2010, 21:54

Kommer inte på något bättre ställe att skriva om FS-motorn,så jag skapar en tråd.
Det har blivit lite spridda skurar i diverse trådar, men jag försöker sammanställa det här. Motorn är alltså samma som sitter på Reely Carbon Fighter från Conrad.
Jag har rasat två av dessa motorer med originalkolv. Jag tror det beror på högt kolvspel och vasssa kanter på kolv och insug, Båda kolvarna blev söndertrasade i nederkant på insugs-sidan, så jag tror det som hänt är att det hakat i nederkanten på insug.
Jag har kört en motor med zenoah-kolv, och den har funkat bra och länge (tills den drog i sig för mycket damm) :roll:
Jag har köpt en ny FS-motor, och hade tänkt använda en Rovan kolv i den. (kostar endast 100kr för en sådan kolv)
Nu när jag fått kolven ser det ut som rovan använder samma kolvar som FS! Dom ser exakt likadana ut, med samma text ingjuten på insidan och allt..
Nu vet jag inte om jag ska testa med den ändå, eller slänga i en zenoah-kolv..

Dom som behöver ett 4-bultat vevhus att bygga på så kan jag iallafall rekommendera att köpa en FS-motor.
Monterar man på ett cylinderkit, vev, och en annan förgasare, så har man en bra motor. Jag har monterat en 36mm zenoah och en standard (28mm slag) och en annan förgasare i en FS-motor, och det funkar fint!
Originalveven är ett frågetecksn somska rätas ut, den är definitivt inte samma kvalitet som en zenoah, men jag har inte rasat någon heller, så jag kan inte uttala mig tiktigt än..
Vill man gå över från tvåbultat till 4-bultat kan motorn också vara ett alternativ.

Här finns motorn
http://www.rc-car-boxenstop.de/product_ ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(sidan funkar inte med firefox)

Denna har ingen fögasare dragstart eller koppling. FS-dragstarten är helt ok och finns på samma sida, kopplingen är också ok, men hållaren har gått sönder en gång för mig när jag varvade över 18k. Förgasaren är inget att ha på en trimmad motor, den ger inte tillräcklig med soppa. Antagligen samma problem som med walbro-förgasarna, dvs för litet hål i soppakanalen för högfart.

Fortsättning följer..
Last edited by Rallyfinnen on 29 Apr 2010, 23:02, edited 1 time in total.

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Re: 4-bultad budget-motor

Post by waqr » 27 Apr 2010, 22:19

Håller FS/Reely vevhusen likvärdig kvalitet som CY tycker du Rallyfinnen? Vad kostar ett löst FS vevhus?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Apr 2010, 23:49

Vet inte vad ett löst vevhus kostar, men för det priset kan man ta resten på köpet ;) Då har man ett svänghjul att experimentera med lättning på, extra tändspole, fläktkåpa osv.
Jag tyker vevhusen verkar helt ok, säkert inte lika bra som zen, men ett vettigt budget-alternativ.

Ok, tråden går egentligen inte ut på att övertyga någon om att köpa den motorn, utan mera lite experimenterande med den i övrigt för att se vad den ger i effekt, om man kan få den att hålla osv. Det finns ju några här som har eller funderar på att köpa en, så vi kan väl kalla det konsumentrådgivning ;)

Har tänkt labba lite med den och se vad det ger med olika mdifieringar odyl. Ha ihjäl den kan ju vara ett annat sätt att uttrycka det ;)

waqr

Post by waqr » 28 Apr 2010, 07:15

Ok....men enligt dig är alltså både vevhus och svänghjul ok att använda på en "bättre motor"?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Apr 2010, 08:47

Ja, det tycker jag, samma med tändspole också.
Sedan rekommenderar jag ju att man balanserar svänghjulet oberoende av vilken motor man har.
Dom verkar alltid vara för tunga på 'magnetsidan'.

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 28 Apr 2010, 09:14

Rallyfinnen wrote:Ja, det tycker jag, samma med tändspole också.
Sedan rekommenderar jag ju att man balanserar svänghjulet oberoende av vilken motor man har.
Dom verkar alltid vara för tunga på 'magnetsidan'.
kan du førklara hur du gør nær du balanserar ett svænghjul och vilka
verktyg/grejer du anvænder dig av?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Apr 2010, 10:18

Det är väldigt enkelt att balansera egentligen, men kanske lite svårt att förklara..

Jag har ett litet kullager med en lång skruv i mitten. Jag trycker fast kullagret i konan på svänghjulet håller i skruven och snurrar lite på svänhjulet, så ser man att den tyngsta delen (magneten) hamnar neråt.
Sedan är det bara att ta bort material, testa igen, ta bort, testa........... Det tar en stund..

Det är viktigt att trycka fast svänghjulet rakt på lagret så det inte vobblar när man snurrar på det, och lagret måste snurra lätt. Jag har testat med en bit kapad axel från en vevaxel monterat i ett ramlager, men det går för trögt..
När man närmar sig balans blir det väldigt svårt att få konsekventa resultat, svänghjulet stannar lite som det vill. Då brukar jag snurra lite fram och tillbaka på skruven för att kompensera för friktionen i lagret.
När man är så nära så är det bäst att testa flera gånger och ta ut och i lagret emellan, för att se att man får konsekventa resultat innan man tar bort mer material. Får man inte konsekventa resultat,, så är det antagligen tillräckligt bra.
Som jämförelse kan man lägga svänghjulet i dremeln före och efter så känner man vibrationerna. Bara att lägga det löst på dremel-chucken och varva upp.

Detta ger säkert ingen 'perfekt' balans, men garanterat mycket bättre än ett original svänghjul!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Apr 2010, 19:21

Uppdatering angående motorn:
Jag beställde en zen-kolv från ddm, så det får bli en sådan. I övrigt blir det nog klondelar i den.

waqr

Post by waqr » 28 Apr 2010, 19:34

Rallyfinnen wrote:Originalveven är ett frågetecksn somska rätas ut, den är definitivt inte samma kvalitet som en zenoah, men jag har inte rasat någon heller, så jag kan inte uttala mig tiktigt än..
Vad är det som gör att den håller sämre kvalitet än Zenoah om den nu ändå verkar hålla ihop menar jag? Obalanserad eller är det synliga fel på den?
Last edited by waqr on 28 Apr 2010, 19:44, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Apr 2010, 19:44

Den ser inte lika fin ut i bearbetningen, och känns 'sladdrigare' i vevlagret.
En av FS-vevarna jag försökte rikta var bearbetad med dålig noggrannhet, så den gav efter när jag försökte tvinga den att bli rak med några ton i pressen.. Den blev skaplig, men jag skulle ju ha det sista, då small det och bitarna flög! :D

Ska jag se om jag får denna vev rak, och hur länge den håller ihop utan att börja glappa.

Det verkar som motorerna på CF har andra vevar än den första motorn jag hade (som satt på FS-bilen). Det kan vara så att dom bytt leverantör, och att FS-bilarna har samma vev nu också. Det var den nyare veven som var sämre bearbetad och gick i bitar.. Återstår att se hur denna är.
Last edited by Rallyfinnen on 28 Apr 2010, 20:18, edited 1 time in total.

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 28 Apr 2010, 20:10

tack før svar ralli! :thumbsup:
uppskattas!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Re: 4-bultad 26cc budget-motor

Post by Rallyfinnen » 10 May 2010, 20:03

Får uppdatera lite..
Har fått zenoah-kolven från DDM nu, så när jag får tid över ska jag lite med denna motor och köra lite i bänken.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 10 May 2010, 22:42

Släpar du med dig bänken till Vimmerby ?

Lite sugen på att klämma ner en Partner motor i den...... :D
Står ju en Husqvarna 45cc här i ett hörn och bara väntar på en MCD MT till.....

:lol:

waqr

Post by waqr » 11 May 2010, 07:23

Rallyfinnen wrote:Får uppdatera lite..
Har fått zenoah-kolven från DDM nu, så när jag får tid över ska jag lite med denna motor och köra lite i bänken.
Har du märkt någon större skillnad på en CY kolv mot en Zenoah kolv? Vissa säger ju att CY kolven expanderar bättre i cylindern pga materialet.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 May 2010, 18:10

Carbon-Dave wrote:Släpar du med dig bänken till Vimmerby ?

Lite sugen på att klämma ner en Partner motor i den...... :D
Står ju en Husqvarna 45cc här i ett hörn och bara väntar på en MCD MT till.....

:lol:
Jag har tänkt ta med den, men vet inte om den får plats i bilen..
Det passar nog inte med motorsågar i den.. infästningarna är bara gjorda för att passa RC-motorer, du ser hur det ser ut i bänk-tråden.
Får väl se hur mycket tid jag har för bänkning också, rasar bilen direkt, så får man väl köra bänk istället :)

waqr wrote: Har du märkt någon större skillnad på en CY kolv mot en Zenoah kolv? Vissa säger ju att CY kolven expanderar bättre i cylindern pga materialet.
Ööö, att kolven expanderar mer, är definitivt inte samma som bättre! :sunglasses:
Men om det är så, så bekräftar det intrycket jag har fått att CY-kolvarna är gjorda av sämre material. Enda CY-kolven jag sett är den från Rustler's motor. Jag har aldrig haft någon sådan kolv själv, och kommer aldrig att köpa en sådan heller.. Tyngre, mjukare material, och antagligen mer värmeutvidgning..

Ju mer materialet i kolven expanderar, desto större risk att den skär ihop när det blir varmt! Då får man kompensera det med mera kolvspel, men det innebär att det tätar sämre när temperaturen är lägre.

Dom bättre materialen med mer kisel är nog dyrare och svårare att bearbeta, så det är väl ett (dåligt) sätt att spara om dom använder mjukare material. Jag skulle rekommendera alla som byter kolv i en CY att skaffa en zenoah-kolv istället!
Last edited by Rallyfinnen on 11 May 2010, 18:12, edited 1 time in total.

Post Reply