Vad gör DU just nu?

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Itasha

Re: Vad gör DU just nu?

Post by Itasha » 05 Jul 2012, 22:27

Dave wrote:Det finns vad jag vet bara ett sätt att göra rent en dragstart.
Bromsrengöring - Bräkleen eller liknande !
Absolut INTE spraya den med olja eller liknande !

Dränk in den och motionera den flera gånger medan man växlar med mer rengöring !

Vatten är elektronikens värsta fiende, och jag undviker att blöta ner servon och elektronik
om det inte är absolut nödvändigt !
Måste man montera av dragstarten då? Har ingen aning hur en dragstart ser ut inuti, tänkte att det bara var att skölja den igenom lufthålen så att sand och skit följer med ut.

Hade ju ett servo som gick sönder, plockade isär det för att se hur det såg ut inuti och det var ju grymt tight och med packningar, så borde inte vara någon fara men kanske skall skydda dem med.
Malte wrote:Itasha: Citerar Dave ifrån en annan rengörningsdiskussion:

Jag använder uteslutande tryckluft, och skulle det vara nåt som verkligen måste bli rent, kan jag sträcka mig till att spraya WD40 på stället, låta verka lite, och blåsa av.

Avfettning tränger in i alla lager och elektronik på ett elakt sätt.....även kapslade prylar....

Har hänt nång gång att jag plockar ur motor och radiolåda, och blåst av hela skiten med avfettning och högtryckstvätt, men det var inför en renovering.....och det var vatten i alla lager när jag plockade ner bilen.....
Lite svårt att göra det dock när man inte har eget garage, brukar greja i farsans garage när jag ska riva isär något men kan ju inte åka dit och göra rent bilen med kompressorn varje gång man kört lite.

Anledningen till att jag sköljer bilen är ju att den är täckt med sand över precis hela bilen, ser ju både tråkigt ut och borde komma ner i leder och annat. Brukar alltid spruta 5-56 över rörliga delar sedan, smörjer ju upp dem och skyddar från rost.

Tycker ju det borde vara samma sak med offroadbilar som när man kör cross och enduro, man sköljer alltid av fordonet när man kört klart. :hmm:

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 05 Jul 2012, 22:45

Ja, dragstarten måste av motorn !
Sprayar du den med Bräkleen riskerar man att skrota packboxarna på vevaxeln !

Tryckluft och WD40 "is tha shit" när jag gör rent bilarna. Funderar på när det hände senast, men det är så längesen att jag inte minns när det hände sist.....

Itasha

Post by Itasha » 06 Jul 2012, 01:25

Man vill ju inte ha sand på slipsen förstår du väl Dave? :wip:

Får se om jag kan få tag på någon liten kompressor jag kan ha bak i bilen, har ju min parkering precis utanför lägenheten så då får jag väl slänga ut en förlängningskabel och blåsa av bilen innan jag tar in den.

J.A racing

Post by J.A racing » 06 Jul 2012, 06:50

huSSe wrote:vilken av dessa 2 oljor är mer trög flytande?
10w40
eller
10w60
Lite förklaring vad siffrorna betyder, dessa 2 oljor har samma vinteregenskaper 10w. Där man kör i riktigt kallt kan man använda 5w eller tom 0w. Har man tex motorvärmare så funkar 10w bra i typ hela sverige men blir det extremt kallt så är nog 5w att föredra (0w är typ för Sibirien :lol2: ) Den andra siffran betyder hur mycket värme oljan tål innan den tappar sin viskositet och tom börjar koxa, men 40 är en bra normalolja som passar de flesta av oss. Körs en motor extra hårt så kan en 50 olja vara ett bra val, 60 är nog egentligen mer för typ ökenländer mm där det är riktigt varmt. Sen finns det ju undantagsfall och vid extrema förhållanden som det finns andra rekomendationer för.

Håller man sig till det som tillverkaren rekomenderar, så är det ju lugnt. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 07:32

men vad händer om det är rekomenderat enligt tillverkaren att köra
50 eller 60 olja.
och pyttsar i 40.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

J.A racing

Post by J.A racing » 06 Jul 2012, 08:58

huSSe wrote:men vad händer om det är rekomenderat enligt tillverkaren att köra
50 eller 60 olja.
och pyttsar i 40.
Det klarar ev inte värmen och belastningen som blir i en hojmotor.

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 09:23

och vad händer då
med olje trycket isåfall?

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 09:30

det borde ju bli sämre tryck?

J.A racing

Post by J.A racing » 06 Jul 2012, 12:05

Alltså en en 10w40 Castrol och en 10w40 nått annat säg Statoil, kan också variera i tjoklek. En 50 olja behöver inte vara mer trögflytande än en 40 olja, det är bara att den är mer viskositets-stabil vid högre temperaturer egentligen. Om nu KTM rekomenderar en viss olja finns det ingen anledning att köpa någon annan och testa med, det har dom nog redan gjort på sin R&D avdelning i Österrike. Hur rent man än har i sina monteringsverkstäder så blir det alltid nått skit kvar i motorn. Det är därför man har en första service redan efter ca 100 mil, just för att få ut alltsmått spån mm från bearbetningen mm så byter man olja/filter. Det var säkert en sån liten flaga som du hade oturen att få i tryckgivaren, så hojen stannade för dig.

Min kollega köpte en ny Husqvarna 450 enduro för ett tag sedan, när han lutade hojen åt vänster eller om det var höger så slamrade det i motorn. In med hojen till firman för kontroll och de hittade en 8 mm ringnyckel i lådan som låg mot kuggen. :oopsboard: Allt kan hända och som tur är så är det inte så ofta. :thumbsup:

Burnout

Post by Burnout » 06 Jul 2012, 12:14

Jag åka in Gbg och hämta en sak, också ska handlar lite mat eftersom kylskåp är tom :lol2: :shock:

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 06 Jul 2012, 12:41

Installerat ny trådlös mus och ett nytt tangentbord till den stationära datan. Trådlös mus skulle man ju ha haft för länge sedan ju!
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Malte

Post by Malte » 06 Jul 2012, 14:10

Ntch in da dirt wrote:Installerat ny trådlös mus och ett nytt tangentbord till den stationära datan. Trådlös mus skulle man ju ha haft för länge sedan ju!
Ja, det är bra skit! Själv har jag skaffat ett tangentbord med belysta knappar. Bli enklare på kvällen då!
Har du fått sålt nutechen än?

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 06 Jul 2012, 14:43

Jo till mus kan jag tänka mig att ha trådlös men inte till T bord då de går sönder så fort !upplysta knappar låter ju nice De skulle ju ha som jag har på en fjär till någon tv pryl självlysande knappar. Nä Nutechen är kvar väldigt gralt intresse på den. Dock kommer jag inte heller att rea bort den då får den vara kvar i ägorna!
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 14:46

J.A racing wrote:Alltså en en 10w40 Castrol och en 10w40 nått annat säg Statoil, kan också variera i tjoklek. En 50 olja behöver inte vara mer trögflytande än en 40 olja, det är bara att den är mer viskositets-stabil vid högre temperaturer egentligen. Om nu KTM rekomenderar en viss olja finns det ingen anledning att köpa någon annan och testa med, det har dom nog redan gjort på sin R&D avdelning i Österrike. Hur rent man än har i sina monteringsverkstäder så blir det alltid nått skit kvar i motorn. Det är därför man har en första service redan efter ca 100 mil, just för att få ut alltsmått spån mm från bearbetningen mm så byter man olja/filter. Det var säkert en sån liten flaga som du hade oturen att få i tryckgivaren, så hojen stannade för dig.

Min kollega köpte en ny Husqvarna 450 enduro för ett tag sedan, när han lutade hojen åt vänster eller om det var höger så slamrade det i motorn. In med hojen till firman för kontroll och de hittade en 8 mm ringnyckel i lådan som låg mot kuggen. :oopsboard: Allt kan hända och som tur är så är det inte så ofta. :thumbsup:
snackade med en annan ktm professor och han kör oxå med 10w40. så det var inge nfara. på ban körning skulle man undvika fötti oljan. sa han .
blev lite rädd där, tur man fick svar fört.
hoppas få grejer idag så man kan lattja lite igen. :thumbsup:

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 15:02

inte fick man det man skulle ha helelr.

Post Reply