Måste man montera av dragstarten då? Har ingen aning hur en dragstart ser ut inuti, tänkte att det bara var att skölja den igenom lufthålen så att sand och skit följer med ut.Dave wrote:Det finns vad jag vet bara ett sätt att göra rent en dragstart.
Bromsrengöring - Bräkleen eller liknande !
Absolut INTE spraya den med olja eller liknande !
Dränk in den och motionera den flera gånger medan man växlar med mer rengöring !
Vatten är elektronikens värsta fiende, och jag undviker att blöta ner servon och elektronik
om det inte är absolut nödvändigt !
Hade ju ett servo som gick sönder, plockade isär det för att se hur det såg ut inuti och det var ju grymt tight och med packningar, så borde inte vara någon fara men kanske skall skydda dem med.
Lite svårt att göra det dock när man inte har eget garage, brukar greja i farsans garage när jag ska riva isär något men kan ju inte åka dit och göra rent bilen med kompressorn varje gång man kört lite.Malte wrote:Itasha: Citerar Dave ifrån en annan rengörningsdiskussion:
Jag använder uteslutande tryckluft, och skulle det vara nåt som verkligen måste bli rent, kan jag sträcka mig till att spraya WD40 på stället, låta verka lite, och blåsa av.
Avfettning tränger in i alla lager och elektronik på ett elakt sätt.....även kapslade prylar....
Har hänt nång gång att jag plockar ur motor och radiolåda, och blåst av hela skiten med avfettning och högtryckstvätt, men det var inför en renovering.....och det var vatten i alla lager när jag plockade ner bilen.....
Anledningen till att jag sköljer bilen är ju att den är täckt med sand över precis hela bilen, ser ju både tråkigt ut och borde komma ner i leder och annat. Brukar alltid spruta 5-56 över rörliga delar sedan, smörjer ju upp dem och skyddar från rost.
Tycker ju det borde vara samma sak med offroadbilar som när man kör cross och enduro, man sköljer alltid av fordonet när man kört klart.