Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2009, 21:56

Ska nog funka med lite pyssel, gäller bara att få in rätt parametrar för att den ska räkna rätt!
Lite bökigt att använda kanske, med ljudfiler som ska analyseras, men principerna för en inertia-bänk är enkla, så jag tror detta ger lika bra mätresultat som vilken annan inertia-bänk som helst, förutsatt att man får in rätt parametrar då!

Så, sätt nu igång och bygg! ;)

Ska väl tillägga att jag aldrig testat programmen i länkarna, men principiellt så ska det funka.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Dec 2009, 17:41

Nu är vi inne på version 2.0 av bänken.. i princip allt är ombyggt..
Filmade när vi körde ett svep utan broms idag (endast inertia).

Maxeffekt lite över 1kw och maxvarv på ca 16500rpm:
[youtube][/youtube]

Loggningen funkar inte riktitg än, och vi hade lite störningar på varvtalssignalen, så mycket jobb återstår..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Dec 2009, 18:33

Körde lite svep igen, och nu exploderade det kinesiska kopplingsscentrumet, det verkar inte riktigt vara gjort för +16.000rpm.. :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Dec 2009, 22:54

Nu jävlar har vi kommit igång med bänkningen! :mrgreen:
Har experimenterat med ändröret på pipan, men konstaterade att skillnaderna är marginella!
Testade med inbyggt slutrör som jag hade från början, satte sedan röret på utsidan, och sedan började jag korta det ca 1cm och testa hur det inverkade. Skillnaderna var marginella faktiskt. Det verkade inverka lite på hur effekttoppen såg ut. Ofta var det som två toppar intill varandra, och den ena toppen flyttade sig lite beroende på längden var på slutröret. Toppeffekten verkade inte ändra sig. Röret jag hade på från början var 13mm i diameter. När jag kapat så det knappt var något kvar så bytte vi rör till ett med 15mm diameter. Inte heller det verkade ha någon större inverkan.
EDIT: Glömde nämna att jag testade trycka in en lös plåthylsa i röret först också för att testa mindre diameter också, men det gav inte någon väsentlig skillnad heller. Med hylsan var diametern 11mm.

Image

Jämförde även tändstift NGK och 'Torch' (båda 7:or) men det var ingen skillnad på kurvan.

Till slut monterade jag detta:
http://butik.miniracingteknik.se/popup_ ... hp/pID/861" onclick="window.open(this.href);return false;

Helt oväntat utökade tratten det övre registret med drygt 500rpm, dvs effekt-toppen dök senare med tratten monterad.

Toppeffekten låg mellan 3 och 3,5kW hela tiden omkring 13.000rpm. Detta är nu med den 'mildportade' motorn, med långt insug monterat hela tiden. Ingen boost bottle eller dylikt.
(denna: http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... -insulator" onclick="window.open(this.href);return false;)
Loggning av moment funkar dåligt, och vi har fått öppna loggfilerna i excel för att kunna jämföra lite kurvor.

Här syns en jämförelse mellan den mer aggressivt portade motorn (innan kopplingen havererade) med originalburk, och den mildportade motorn med pipa.
Image

Jag tycker originalburkarna skulle förbjudas ;)

Havererade kopplingen:

Image

Ska se om jag kan få upp en film med ett svep med pipa också..
Last edited by Rallyfinnen on 01 Jan 2010, 16:01, edited 1 time in total.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Dec 2009, 23:06

Här är en film på ett svep också:

[youtube][/youtube]

EDIT:Första uppladdningen funkade aldrig, hoppas denna funkar bättre..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Dec 2009, 12:29

Bänkade andra motorn med pipa idag, dvs den som är mer portad, och den gav mindre toppeffekt och sämre vrid på lågvarv också!
Nu är det ju kortare insug på den, så det kan inverka en del. Jag får nog testa med det längre insuget på den också, och se vad det ger.
Testade med en tändspole som jag filat upp hålen på lite, så den gick att justera ca +/- i grad, men det gick inte att se någon skillnad i effekt på det.

Hade varit fint ett knippe olika pipor att testa nu!

I övrigt kan jag också påpeka att vi hela tiden kört tre svep efter varje modifiering för att få tillförlitliga mätningar. Första svepet visar alltid lägre effekt och lite lägre varvtal på effekttoppen och även lägre maxvarv. Jag tror det beror på att pipan inte är uppe i temp. Andra och tredje svepet brukar vara nästan identiska.
Det kan nog ge en del att dra lite bandage runt pipan för att hålla tempen uppe när man kör normalt. Kör man på snö så blir det ju rätt mycket fullgas, så då kanske det inte har någon större inverkan.. iofs så är ju omgivningstempen kallare då också..

Det är väldigt känsligt på hur man nålat förgasaren också, fyrtaktar/bluddrar den lite grann så blir det en rejäl svacka i kurvan direkt.

Jimmy

Post by Jimmy » 31 Dec 2009, 12:45

Mycket intressant detta med motorbänk,jag är sugen att bygga en jag med :D men jag besitter nog inte el kunskaperna till detta...
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Dec 2009, 12:52

Bygger du en inertia-bänk och använder gratisprogrammet tidigare i tråden så blir det väldigt lite elektronikpyssel!
Det finns kit att köpa där sensor och mjukvara ingår också, men då får du lägga upp några tusen för dom grejerna.
Iofs så är det väl snabbt intjänade pengar jämfört med att köpa färdiga motorer..
Som jag nämnde tidigare är jag sugen på att göra en egen också. Då är tanken att göra den lite enklare än brorsan gjort!
Tex ett gammalt svänghjul från en bil och så drar man det med en rem, tex kamrem och kamdrev, så har man ungefär lagom maxvarv på svänghjulet också.

Jimmy

Post by Jimmy » 31 Dec 2009, 13:06

Följer detta projekt med spänning :D
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Dec 2009, 13:29

Här finns färdiga kit bara att bulta på den hembyggda bänken:
http://www.dynomec.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roxen
Phone Number: 0709998877

Post by Roxen » 31 Dec 2009, 14:59

Jag säger som Jimmy, jätteintressant det här. Det mekaniska får jag ihop, men när det kommer till elektronik och datorprogram så lär det bli tvärstopp. Rallyfinnen; får jag komma på studiebesök när du har byggt en egen? ;)
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

John

Post by John » 31 Dec 2009, 15:43

Tänkte på det när jag såg filmerna, kör du inte motorn med någon belastning på?
Krävs inte det för att ska få fram hur mycket motorn bänkar? :?

Har kikat på TRIK-dynon nått? " onclick="window.open(this.href);return false;

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Jan 2010, 10:13

Om man kör inertia-bänk å accelererar man en massa med känd tröghet (inertia). Från derivatan (förändringen) på varvtalet kan man då räkna ut moment och effekt. Helt enkelt så att en motor med mera effekt accelererar massan snabbare! :)
Många rullande landsvägar och dylikt för 1/1 bilar fungerar på samma sätt. Det är en väldigt enkel metod eftersom enda signalen man behöver är varvtal för att sedan kunna räkna ut effekt.
En inertia-bänk körs alltså alltid med svep, man kan inte hålla varvtalet utan broms.

Lägger man på en broms så måste man kunna mäta momentet man bromsar med, och det behövs en lastcell för detta.
Den mekaniska konstruktionen blir lite mer avancerad iom att man måste bygga någon typ av broms, göra sig av med värme från bromsen mm. Lastcellen brukar också kosta en del. Den ska dessutom kalibreras osv.
Brorsan köpte lastceller från kina för nästan ingenting, och även om en av dom var kass redan vid leverans så verkar dom som fungerar mäta riktigt bra.
Även om man har en broms i sin bänk så måste man fortfarande ha kvar inertian i beräkningarna ihop med momentgivarenom man ska kunna köra svep.

För mina behov hade en inertia-bänk räckt. Enklare och billigare att bygga (mindre som kan krångla).
Ofta är det ju precis dom lastfallen våra motorer utsätts för, fullgasacceleration, sedan broms och så acceleration igen osv..

Studiebesök är välkomna, bara jag får ihop en bänk någon gång!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Jan 2010, 16:12

John wrote:Tänkte på det när jag såg filmerna, kör du inte motorn med någon belastning på?
Krävs inte det för att ska få fram hur mycket motorn bänkar? :?

Har kikat på TRIK-dynon nått? " onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, jag har kollat på Trik's hemsida, lite därför jag började fundera i banor kring remdrivning på en inertia-bänk. :)
Det skulle lösa problemet med utväxlingen på ett svänghjul från en bilom man kunde växla ner varvtalet på svänghjulet med en rem också.
Jag vet däremot inte hur Trik:en ser ut under nedre kåpan..?

Jag misstänker deras grejer på tok för dyra för min del.. men jag har ju definitivt sneglat på designen ;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Jan 2010, 09:51

Igår blev inget bänkat, men gjorde lite justerinar i programmet och städadebort lite onödiga variabler och gjorde det grafiska gränssnittet lite mer strukturerat. Skrev in DIN korrektion på effekten också, så att effektsiffrorna ska vara lite mer jämförbara även om lufttemperatur och atmosfärstryck ändrar.
DIN korrektionsfaktorn sparas i loggen så man sa kunna se i efterskott vad den var vid bänkningstillfället.

Post Reply