Ni som håller på med mekanik

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Post Reply
Ntch in da dirt

Ni som håller på med mekanik

Post by Ntch in da dirt » 07 May 2011, 16:38

En fråga till er som håller på med mekanik. Jag håller på hemma i garaget och lagar en grej till min ved maskin. Jag ska sätta i en insats gänga i ett gängat m 8 hål där gängan var förstörd. I änden på ersättning gängan finns ju en invikt stålpinne som ska dras med hjälp av ett verktyg med en skåra i änden .
Frågan är från vilket håll bör man dra i gängan från det håll som skruven ska i då eller från motsatta hållet? pinnen ska ju givetvis va i botten på det genomgående hålet sedan,
Anledningen är att inga instruktioner medföljde satsen typiskt när det kommer från jula.
Last edited by Ntch in da dirt on 07 May 2011, 16:47, edited 1 time in total.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Re: Ni som håller på med mekanik

Post by J.A racing » 07 May 2011, 16:42

Du sätter i och gängar i den från det hållet skruven skall sitta sen. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 07 May 2011, 16:45

Tack J.A men pinnen i botten ska väl vara kvar annars får man väl inte bort skiten sedan.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 07 May 2011, 16:50

Nej den skall tryckas bort.Helikoilen skall inte tagas bort.På alu så blir gängan starkare än originalet..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 07 May 2011, 16:53

oki där ser man dock är det här vanligt stål som jag lagar med detta .då är det bara att ut och fortsätta nu då. Kan man använda gäng låsning sedan till bulten när man använder hela coilen

J.A racing

Post by J.A racing » 07 May 2011, 17:03

Men en fråga ang genomgående hål varför sätter du inte i en längre skruv med mutter istället?

Och pinnen ska brytas av när man är klar, den är bara till för monteringen. :thumbsup:

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 07 May 2011, 17:09

J.a anledningen till insats gängan är att det här är stöt plattan som svärdet sitter monterat på, som ska lagas ,det fästes med vanliga m 8 bultar .
På baksidan sitter sedan hudraul motorn så därav kan man inte ha längre bultar med mutter.

J.A racing

Post by J.A racing » 07 May 2011, 17:14

Jaja ok men då är ju Helicoil perfekt, det blir av nån anledning som Lusse redan sagt starkare än innan. :thumbsup:

Lite lyx med en sån maskin de vill jag med ha. :lol2:

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 07 May 2011, 17:31

Då är det upp till bevis ska nu . Ska åka upp till arbetsplatsen o montera dit grejorna igen och se hur länge det håller. Synd att det inte fungerade med pinn bultar pga av för stort kedje hjul. J.a ved maskin måste man ha när man ska produsera ved till försäljning. produsera typ 150 m3 färdig kapat med vanlig kapa blir jobbigt i längden det är bara att se på farsan hur han är i handlederna nu mera.

J.A racing

Post by J.A racing » 07 May 2011, 17:36

Jo de måste ju vara lite smidigt om man ska försörja sig på det, vart lite drygt att köra upp ett fullt skotarlass från en Valmet 890 i fjol med motorsåg, yxa och lillklyven men de gick och i år behöver jag inte köra några mängder heller. :thumbsup:

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 07 May 2011, 19:10

J.A racing wrote:Jo de måste ju vara lite smidigt om man ska försörja sig på det, vart lite drygt att köra upp ett fullt skotarlass från en Valmet 890 i fjol med motorsåg, yxa och lillklyven men de gick och i år behöver jag inte köra några mängder heller. :thumbsup:
J:A Ett ordspråk att tänka på
Förutom det som eldas i brasan så ska veden värma så få gånger som möjligt. :cheesy:
farsan kör långved 1m som han sedan kapar om till kortare längder 11 gånger hanteras den innan den är uppeldad :cheesy:

Post Reply