Laddar-inställningar?
Laddar-inställningar?
Jaha, så har man köpt en riktig laddare;) http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=3712
Har ju ett 3000mAh mottagaracc. Laddas med 1,5A-3,0 0,5-1C??? har jag rätt?
Urladdas med A? V?
Sändarbatterierna är lite blandade mAh, Gäller samma <1C??? för det totala--> typ 16A??? (8*2000mAh)
Har ju ett 3000mAh mottagaracc. Laddas med 1,5A-3,0 0,5-1C??? har jag rätt?
Urladdas med A? V?
Sändarbatterierna är lite blandade mAh, Gäller samma <1C??? för det totala--> typ 16A??? (8*2000mAh)
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- MrKnopfler
- Phone Number: 0705919847
Re: Laddar-inställningar?
Du kan inte ha blandade batterier när du laddar. Alla måste ha samma mah-styrka.
Ett 3000mAh mottagaracc laddas med 1500mah. Så har jag lärt mig iaf.
Man laddar med halva batteriet/batteripackets mah-styrka.
NiMh-batterier ska klara att ladda med samma mah som står på batteriet men
dom håller längre om man laddar dom med klenare mah-styrka.
Hängde du med där?
Hängde du med där?
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl
-Walter Röhrl
- MrKnopfler
kolla närmare i den här tråden viewtopic.php?f=29&t=17
-Walter Röhrl
-Walter Röhrl
jajemen....MrKnopfler wrote:Du kan inte ha blandade batterier när du laddar. Alla måste ha samma mah-styrka.
Hängde du med där?
Hmmm, får väl köpa ett acc då eller likadana. Vad är teorin bakom "lika"?
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- MrKnopfler
om du har ett batteripack med två batterier som är på 2500mah och 3st som är på 3500mah så vet jag inte vad laddaren säger om det. Skulle gissa på att den slutar ladda när 2500mah batterierna är fulla 
-Walter Röhrl
-Walter Röhrl
tror jag inte, de är ju seriekopplade och kommer ta emot vad de kan separat..... men jag är ingen elingenjör 
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- MrKnopfler
Som sagt, bara en gissning
Men om laddaren inte slutar vid 2500mah så lär ju dom batterierna inte må så bra efter enstund
Men om laddaren inte slutar vid 2500mah så lär ju dom batterierna inte må så bra efter enstund
-Walter Röhrl
-Walter Röhrl
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Problemet med att ladda batterier i serie är just att spänningen stiger olika i dem under laddning.
Många laddare använder Delta-Volt mätning för att avgöra om ett batteri är laddat eller inte.....precis när cellen är fulladdad går spänningen ner igen......
Om man köper en matchad racepack typ 7,2V innebär det att cellerna är ihopparade för att både laddas upp men också laddas ur väldigt lika.....då får man inte en cell mitt i packet som blir fullt snabbare än de som sitter omkring, och blir således glödhet innan laddaren är nöjd med spänningen i hela packet......
Laddar man 2st 2500mAh ihop med 3st 3000mAh celler kommer de två 2500mAh cellerna bli laddade först. Eftersom laddaren troligtvis inte är nöjd med totalspänningen bara för att två av cellerna är fulla, kommer den att fortsätta mosa in ström i packet tills spänningen är uppe i rätt nivå. Tyvärr sjunker spänningen hela tiden i de två 2500mAh cellerna efter att de blivit fulladdade och denna spänning måste de 3 andra cellerna kompensera för tills de är fulladdade.
Summa sumarum är att de två 2500mAh cellerna kommer att bli ganska kortlivade för att de blir överladdade, och de tre 3000mAh cellerna kommer att gå samma öde tillmötes, men pga av för hög spänning istället för strömmen....
Går detta att förstå alls tro ?
Lite sent för sånt tänk nu känner jag....

Många laddare använder Delta-Volt mätning för att avgöra om ett batteri är laddat eller inte.....precis när cellen är fulladdad går spänningen ner igen......
Om man köper en matchad racepack typ 7,2V innebär det att cellerna är ihopparade för att både laddas upp men också laddas ur väldigt lika.....då får man inte en cell mitt i packet som blir fullt snabbare än de som sitter omkring, och blir således glödhet innan laddaren är nöjd med spänningen i hela packet......
Laddar man 2st 2500mAh ihop med 3st 3000mAh celler kommer de två 2500mAh cellerna bli laddade först. Eftersom laddaren troligtvis inte är nöjd med totalspänningen bara för att två av cellerna är fulla, kommer den att fortsätta mosa in ström i packet tills spänningen är uppe i rätt nivå. Tyvärr sjunker spänningen hela tiden i de två 2500mAh cellerna efter att de blivit fulladdade och denna spänning måste de 3 andra cellerna kompensera för tills de är fulladdade.
Summa sumarum är att de två 2500mAh cellerna kommer att bli ganska kortlivade för att de blir överladdade, och de tre 3000mAh cellerna kommer att gå samma öde tillmötes, men pga av för hög spänning istället för strömmen....
Går detta att förstå alls tro ?
Lite sent för sånt tänk nu känner jag....
tack för uttömmande svar Dave!
Jag får väl köpa likadana då.....9,6V
Du som kan, varför är laddbara batterier alltid med lägre spänning. Borde man inte köra med engångsbatterier egentligen så man har högre spänning???
Du som kan, varför är laddbara batterier alltid med lägre spänning. Borde man inte köra med engångsbatterier egentligen så man har högre spänning???
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Bara kul om man kan hjälpa till !gcbossen wrote:tack för uttömmande svar Dave!
Tror det handlar om säkerhet faktiskt.....för att folk inte ska kunna ladda alkaliska batterier....
Sen finns det faktiskt 1,5V laddningsbara batterier, men jag ser inte vitsen med det.....
- MrKnopfler
Man kan faktiskt ladda alkaliska batterier.Carbon-Dave wrote:Bara kul om man kan hjälpa till !gcbossen wrote:tack för uttömmande svar Dave!
Tror det handlar om säkerhet faktiskt.....för att folk inte ska kunna ladda alkaliska batterier....
Sen finns det faktiskt 1,5V laddningsbara batterier, men jag ser inte vitsen med det.....
Men det är inget man ska försöka sig på
-Walter Röhrl
-Walter Röhrl
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
sätt i ett 3s lipo i sändarn istället, så har du kräm hur länge som helst, och laddaren älskar lipo
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- MrKnopfler
Varför sa du inte det från börjanmaxlundblad wrote:sätt i ett 3s lipo i sändarn istället, så har du kräm hur länge som helst, och laddaren älskar lipo
-Walter Röhrl
-Walter Röhrl
Länk, please!maxlundblad wrote:sätt i ett 3s lipo i sändarn istället, så har du kräm hur länge som helst, och laddaren älskar lipo
I manualen står det att den kan hålla koll på upp till 15 celler individuellt. Då borde olika mAh funka eller???
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
nu vet jag inte vilken radio du har, men denna modellen på lipo passar en del olika sändare. Hoppas det hjälpte. Det finns mycket billigare lipos bla på ebay.com så det är bara att leta upp ett passande 3s lipo avsett för din sändare.,
http://everodrc.se/framsida/visa_produkt.php?id=5623
http://everodrc.se/framsida/visa_produkt.php?id=5623
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer