H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
wrep
Phone Number: 0768033556

Re: H.A.R.M SX-3 - The Street Sweeper

Post by wrep » 25 Dec 2010, 20:53

S 500 R wrote: Inte alla tävlingar ;)

Alla som är "på riktigt" iaf ;) ;)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 25 Dec 2010, 20:57

hittade ny AMBrc RC4 för 1100 inkl frakt, visst är det en sådan jag bör införskaffa för tidtagning?
Hur är det om man ska tävla, måste man ha en egen transponder eller finns det transpondrar att tillgå av arrangören?
My motor is stalled but my wheels are still spinning

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 25 Dec 2010, 21:00

wrep wrote:
S 500 R wrote: Inte alla tävlingar ;)

Alla som är "på riktigt" iaf ;) ;)
Hänger ju på vad man tycker är "på riktigt".
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

wrep

Post by wrep » 25 Dec 2010, 21:04

AMB RC4 är den "nya" modellen.. det är den som säljs nu... så en sådan kan du köpa eller hitta ngn beg av gamla sorten.

Och Ja man måste ha en egen... inga klubbar som har kvar de äldre laddbara lånetranspondrarna längre... inte vad jag sett iaf.

sx3

Post by sx3 » 25 Dec 2010, 21:07

wrep wrote:AMB RC4 är den "nya" modellen.. det är den som säljs nu... så en sådan kan du köpa eller hitta ngn beg av gamla sorten.

Och Ja man måste ha en egen... inga klubbar som har kvar de äldre laddbara lånetranspondrarna längre... inte vad jag sett iaf.
Bläddrade precis igenom EFRA's reglemente och där stod det att man skall tillhandahålla sin egen transponder också!
Förr eller senare ska jag ändå tävla, så ett inköp av transponder är mer eller mindre tvunget förr eller senare!
Men du som bor i tullinge, hur kommer det sig att du inte kör på Skarpnäck? Är du en av dom som inte lyckas få till en bra setup på den banan?

wrep

Post by wrep » 25 Dec 2010, 23:01

När jag köpte min bil var vi där på Skarpnäck och kollade en gång. Då träffade vi 2st snubbar som sade att de själva kört 1/5 men nu slutat pga att det va "så j-la dyrt"... " man kör ju upp däck för 15 kakor på en säsong"... de sade också att det är bara 2-3 som kör i den klubben plus att de tränar aldrig utan kör bara på tävling... summa summarum... det verkade inte så lockande att bli medlem där... sen hittade jag TrosaRCK på webben och det såg kul ut... vi åkte dit och där körde man nästan uteslutande 1/5 och på en lagom nivå för nybörjare.. valet blev inte så svårt då ju.. det tar bara 10 min längre att åka till Vagnhärad jämfört med Skarpnäck från mig.... Tyvärr för vår klubb en något tynade tillvaro nu... JA-racing tex tappade vi ju till offroadträsket.. ;) men vi kör tillsammans med Nyköpingsklubben så på våra Träningar med tidtagning brukar vi iaf vara 5-10 bilar... :drive:

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 06:41

Vi får se men det lär nog inte bli någon bil kommande säsong heller, vi får se om jag hittar nått.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3

Post by sx3 » 26 Dec 2010, 13:21

Har hört det också att folk inte är så mycket för att träna utan tränar på tävlingarna. Åker ner 1 dag innan och försöker få till en någorlunda setup och bara kör sen! Men några fler än 2 personer som kör large scale från skarpnäck borde det vara tycker man ju! Hur ofta har ni kört tidsträningarna då? Och vilka fabrikat åker med då? GT och Touring eller bara touring?

J-A, tycker definitivt du bör överväga att skaffa onroad, dom ligger ju bra i pris beggade på blocket :)
Kanske inte bästa tillfället just nu att leta, men såg en FG EVO 04 för 5k för någon månad sen.
Värstingradio har du redan ;)

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 13:46

Kanske lite :ot: i din tråd, men stående tider är tisdagar och lördagar under säsong sen lägger man in ca 6-7 typ KM med nyköping och kör varranan gång på Trosa banan med tidtagning. Fabrikat är FG GT, Truck och Touring samt några RS5´or sen händer det att några udda nitrobilar letar sig dit. Nu har Wrep som jag fattat det tagit över tidtagnings utrustningen så det kan nog bli mer tidtagning enda kruxet är att banan saknar permanent el. Då man kör med ett litet elverk som enda elförsörjning.

För vidare info www.trosarck.se

Anledningen till att jag sålde min FG GT Porsche är att den inte föll mig i smaken helt enkelt. Korta hjulbasen och jäkligt ivrig och nervös. Då jag var van vid FG Truck med lång hjulbas sen tidigare som gick som på räls i jämförelse. Sen sög de rätt mycket att stå där själv och köra då alla bara la av helt plötsligt. Så då skaffade jag mig min HPI Baja SS något jag kunde köra med hemma mm. Då jag ändå var själv på banan så kunde jag ju vara själv hemma eller i grustaget. Sen såldes Porschen då den bara stog i garderoben till förmån för min Promod. :thumbsup:

Skulle jag ha en onroad bil igen så skulle det vara en Touring FG Evo eller liknande, då de enklare bara är smäck och plast som flexar. För på en gatbil ska det vara stumt och rejält annars för det vara :sunglasses: Men en sån kärra kostar och det går inte ihop att ha en dyrgrip till. :(

Är du nöjd med din Harm då?

wrep

Post by wrep » 26 Dec 2010, 14:28

Jo det finns fler än 2st som kör 1/5 på skarpnäck vet jag nu .. :-) jag var med och körde deras organiserade träning i slutet på sommaren... då var vi 9 bilar tror jag.. men då var vi 3st som kom från andra klubbar...

Det finns en hel del bilar i stockholmsområdet... gäller bara att få ihop alla samma dag.... tror man skulle få ihop 15-20 bilar om alla kom.

Som J.A säger så kör vi alla biltyper blandat i Trosa/Nyk... truckarna brukar köra i ett eget heat om de är några st.. annars kör vi alla tillsammans och det funkar faktiskt bra :)

Som det är nu är vi bara 3-4 aktiva i trosa så därför har det inte funkat så bra med att ha kördagar både lördag och tisdag.. vi får se hur vi gör med det nästa år... har funderat på att kanske ha träningar varannan gång hos oss varannan hos Nyk...

Bilarna som finns i polarens garage där jag mekar är 2st RS5-pushrod 1st FG-evo04 1st FG porsche och en Mercha Truck :)

Jag har köpt tidtagningsgrejjorna av han som hade dem förut så jag kommer förmodligen ha med dessa de gånger jag kör... ska bara fixa en 12V-adapter till datorn först.. :)

sx3

Post by sx3 » 26 Dec 2010, 14:38

Okej då vet jag hur det ligger till! Verkar väldigt roligt faktiskt :) Synd bara på att det saknas permanent el, man vill ju kunna ladda batterier, däckvärmare osv. Jo det är ju dyrt om man handlar nytt, som tur är så är ju andrahandsvärdet inte så stort på dessa bilar.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om HARMen då jag aldrig kört den eller någon annan motsvarande bil tidigare.
Men det är en gedigen konstruktion med bara högkvalitativa råvaror såsom aluminium, kolfiber och titanium. Just min har några år på nacken, och utvecklingen har inte stått still sedan jag köpte bilen så mycket har hänt faktiskt.
Bilen är i klass med FG Evo, RS5, Lauterbacher. Det tråkiga är att det inte är mer än 5-6 personer i Sverige som kör HARM, därför är utbudet av delar och erfarenheter rätt begränsat. Men jag har hittat bra webshoppar jag får hjälp och nya delar av! :) Sen tycker jag personligen att det är roligt med en ovanlig bil!

Vad är det för tillverkningsår på era RS5'er? Kollat lite på nätet men det verkar inte uppdateras så mkt på dessa bilar, eller är jag och surfar på fel siter? :D Perfekt, en EVO 04 att låna till JA, så han får suget tillbaka :D
Okej, hörde av Sammie A om tidsträningar i slutet på säsongen, antar att det är samma som du pratar om. Vore ju kul att ha någon form av rullande schema på banor i "närheten" skarpnäck, trosa, vagnhärad (eller är vagnhärad och trosa samma?) så man får lära sig att anpassa setups efter rådande förhållanden!

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 14:41

Vad är det för dator? Jag har 12-24 volt till HP med den grova kontakten.

Vart bor SX3 om man får fråga, ja jag väntar på att den Evon är till salu. :lol:

Däcken blir varma på 2 varv och ladda kan man göra i bilen så det är inga hinder. :thumbsup:

sx3

Post by sx3 » 26 Dec 2010, 14:49

J.A racing wrote:Vad är det för dator? Jag har 12-24 volt till HP med den grova kontakten.

Vart bor SX3 om man får fråga, ja jag väntar på att den Evon är till salu. :lol:

Däcken blir varma på 2 varv och ladda kan man göra i bilen så det är inga hinder. :thumbsup:
Har aldrig tänkt på att man kan ladda i bilen :D Men det ju självklart nu när man tänker på det, alternativt så ser man till att vara fullladdad vid ankomst!

Jag bor i Solna, strax norr om stan så det är ju en bit att åka runt till andra banor.
Men det är det värt för att träffa likasinnade och lära sig ett och annat och träna under hyffsat lika förhållande.
Inte så kul att ha en 1/8 trackbil eldandes i röven på en var 5'e sekund :D

Ja, wrep, du använder inte ens EVO'n att döma av din tråd i onroad sektionen, så gör en god gärning och lura tillbaka JA i det bottenlösa hålet där pengar mystiskt försvinner :clap: Har du inga bilder på EVO'n vore kul o se hur den ser ut :)
RS5an såg fin ut, speciellt med en elektroniklåda från HARM ;)

wrep

Post by wrep » 26 Dec 2010, 18:18

he he... jag har ju bara kört EVOn 2ggr... måste köra lite till innan jag dömer ut den :-) Jag kan fota den nästa gång jag är i garaget om jag kommer ihåg.

Att det inte finns ström i depån är egentligen aldrig något problem... det skulle i så fall vara för däcksvärmning. Men vi brukar köra 5min varmup före våra "heat" så att det skall vara lika förutsättningar även för folk som inte har några värmare. Ladda brukar jag aldrig behöva.. det gör man kvällen innan eller i bilen på väg ner om det är oplanerat... en 3000mA-mottagarAcc räcker lätt tills hjärnan är helt mosad av all körning. :sunglasses:

Datorn är en äldre IBM 16V skall den ha.

Våra RS5or är nog årsmodell ca 03-04. det har hänt hur mycket som helst på dem när man börjar kolla noga... tillsynes är chassit lika men det nya är grövre och både motorinfästning och hjulupphängningen är annorlunda. Här är rs5-sidan: LÄNK

wrep

Post by wrep » 26 Dec 2010, 18:29

sx3 wrote:
Okej, hörde av Sammie A om tidsträningar i slutet på säsongen, antar att det är samma som du pratar om. Vore ju kul att ha någon form av rullande schema på banor i "närheten" skarpnäck, trosa, vagnhärad (eller är vagnhärad och trosa samma?) så man får lära sig att anpassa setups efter rådande förhållanden!

Klubben heter TrosaRCK men banan finns i Vagnhärad.. :) jag skall försöka jobba lite på att få till något med körning på fler banor..

I "Stora" Sverigecupen går de tre första tävlingarna i Örebro Eskilstuna och Norrköping så det är ju ok avstånd iaf :) tyvärr har jag inte riktigt det tempot som behövs för att köra dessa tävlingarna men .... det är kul ändå... nån måste ju komma sist också :) Skall försöka träna bättre kommande säsong.

I Sverigecupen är det övervägande FG evo men också några Harm. Lauterbacher såg jag inga de två tävlingarna som jag var med på säsongen som var..

Locked