Du behöver ha MINST en 26cc, den följer ju med truck-kittet. Men jag hade nog rekommenderat Zenoah 28,5cc om du har råd att ta den kostnaden direkt istället för att uppgradera senare.
Det allra viktigaste för motoreffekt är dock en skaplig pipa, äckelburken som sitter på skulle förbjudas enligt mig! Om du är lite händig så kan du nog köpa en baja klon-pipa och kränga dit den med lite modifieringar. En 26cc med pipa går bättre än en 28,5 med burk.
Naturligtvis kommer drivlinan ta mer stryk ju vassare motor du har, så reservera en slant för att förstärka åtminstone dffhusen! Du gör inget med en vass motor i en bil som inte går att köra.. Detta är ju en gråzon för mig, jag vet inte vad drivlinan tål på dessa.
FTX 4wd
- Rallyfinnen
- Rallyfinnen
Re: FTX 4wd
Har fått ett svar på ett PM jag skickade för att fråga om svagheterna på dessa bilar. Han verkar ha rätt bra koll, och har kört sin rätt länge. Han säger följande:
PM wrote: Nutechs are pretty solid but do have a couple of weaknesses that are easy and not too expensive to overcome.
they definitely need the cnc rear outer diff case and that totally cures any case flex that led to stripped ring and pinions ion the rear diff....front hasn't given anyone any trouble
also need CVD's up front to sort out the steering binding and dogbones popping out...(the smartech titan cvd's are better than the nutech ones, they give more full steering lock and don't bind)
the wire steering link from servo arm to saver arm needs replacing with something more solid as in pic below...i used 2 4mm nutech alloy rod ends and a rod with threads on each end from somewhere off a savage. You may also want to invest in the 7075 alloy ackerman arm as the stock one bends quite easily
I found locking the centre diff greatly improves traction with a high hp motor the front tires spin and the rear does nothing
I'm running an OBR full mod 27.2 4 bolt zen with 5b side vrc propipe so it isn't short on power and since I put in the rear cnc diff box I've had no drivetrain problems
that's about it really, overall I'm well pleased with the nutech, does need a bit of work but not alot to make it very reliable...rarely take a wrench to it now...it's light, handles pretty good and is real fast even with the stock 26 and just a good pipe.
there's lots more info on the dedicated forum nutechracingforum.com.
hope this helps with your decision...any other questions feel free to ask
Kalas, låter som en bra 4wd bil för pengarna om man uppgraderar de delarna.
Om någon har en bra beg. bil eller motor så hojta gärna till, är som sagt i valet o kvalet.
Sorry att jag kidnappade din tråd lite finnen.
Om någon har en bra beg. bil eller motor så hojta gärna till, är som sagt i valet o kvalet.
Sorry att jag kidnappade din tråd lite finnen.
- Rallyfinnen
Ingen fara, tråden gick bara ut på att informera om dessa bilar, som jag tyckte verkade intressanta.
Kan ju vara andra som är intresserade, och då har vi ju samlat ihop lite info om dom här.
Kan ju vara andra som är intresserade, och då har vi ju samlat ihop lite info om dom här.