FTX 4wd

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
Rallyfinnen

FTX 4wd

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2010, 16:54

Jag har surfat runt lite, och hittat en 4wd bil dom kallar ftx. Samma platform som Nutech (& Smartech) egentligen , och många kallar den en Nutech re-badge.
Vore det inte för att denna säljare låter en konfigurera egen bil, så kunde man lika gärna köpa en komplett nutech eller smartech med motor och allt, men jag har motorer mm så det räcker...
Egentligen går Smartech bort för att deras motorer suger (rejält), dom har tre-bultade cylindrar och en massa andra grejer som inte passar ihop med CY/Zen.
Denna verkar ha täta diffar, som Nutech, men smartech har tydligen inte det så oljan rinner ut..

Någon som har erfarenheter av bilarna? Diffar mm ser ju lite stabilare ut på dessa än MCD, och man har 2 drev och en axel mindre som suger effekt... Naturligtvis får man inte en felfri bil för det priset, men jag är ju van att göra egna lösningar. Jag är liksom lite sugen på att prova på.. ;)

Buggy
http://www.freeprawnracing.co.uk/ftx-pu ... x7490.html

Truck
http://www.freeprawnracing.co.uk/ftx-de ... x7496.html

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Re: FTX 4wd

Post by S 500 R » 30 Nov 2010, 17:00

Tänkt nästan säga att har inte du projekt så det räcker ;)
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2010, 17:26

Jo, det kan man ju tycka.. Kan nog bero på att jag bara sitter hemma och stirrar i datorn nu, och känner suget efter något nytt. :roll:

Hittade lite annat smått o gott på den sidan också, bla ståldrev till MCD (och andra) made in UK till bra pris! Dom hade en tvåväxlad 'låda' till baja också, där man fick välja utväxling på växlarna själv, inte så dumt..

Jimmy

Post by Jimmy » 30 Nov 2010, 18:35

Jag kan starkt avråda dig för de diffarna som sitter på Smartech/Nutech de är rena rama skräpet....Det vart skönt när jag började köra Mcd för då slapp jag laga diffar efter varje körning.....Waqr har nog hört mig svära många gånger över Smartech diffarna :sunglasses:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2010, 19:04

Jasså var det så illa? Jag som trodde MCD hade dom klenaste diffarna i LS-världen :) Har ju läst mycket om problem med dom, men inget speciellt om dessa diffar. Berätta gärna mer om problemen! Kanske du har någon bild på hur det kunde se ut?
Har förstått att dom gjort om (inre) diffhuset på version 2, såg nämligen att dom gamla diffhusen var rabatterade när jag kollade reservdelspriser. Verkar vara vettig prisnivå på delarna, speciellt om man jämför med mcd ;)

Jimmy

Post by Jimmy » 30 Nov 2010, 19:10

Rallyfinnen wrote:Jasså var det så illa? Jag som trodde MCD hade dom klenaste diffarna i LS-världen :) Har ju läst mycket om problem med dom, men inget speciellt om dessa diffar. Berätta gärna mer om problemen! Kanske du har någon bild på hur det kunde se ut?
Har förstått att dom gjort om (inre) diffhuset på version 2, såg nämligen att dom gamla diffhusen var rabatterade när jag kollade reservdelspriser. Verkar vara vettig prisnivå på delarna, speciellt om man jämför med mcd ;)
Det är de yttre diff husen som är av plast som är problemet,de är jätte flexsibla så piniongen flexar från kronhjulet med följd att kuggarna ger sig på en gång.Jag provade att förstärka osv men det enda som hjälpte var att köpa de yttre husen i Alu (dyrt).
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2010, 19:30

Hmm.. låter ju surt..
Kan bli som med FS-buggyn då, funkar på vintern i snö, men sliter sönder diffhusen när man börjar hoppa lite i grustaget.. och det är efter jag förstärkt plasthusen, utan förstärnkingar så rasar dom direkt!
Alu-diffhusen verkar ju gå på drygt 1k.. bytte du både fram och bak? Tycker jag haft mest problem med huset i bak på FS:en.

Får väl se hur det blir med detta.. Har du andra erfarenheter?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2010, 21:30

Så, då slapp jag fundera mera, köpte Jimmys bil som redan är förstärkt på dom svaga punkterna :)

Treo
Phone Number: 0709998877

Post by Treo » 01 Dec 2010, 16:31

Tack för den länken.
Efter att ha läst runt en del så funderar jag på en FTX, har läst en hel del och inte kunnat hitta mycket dåligt om den. Lite klen motor för 4wd kanske.

Har inte hållit på mycket med rc (har en 1/8 jag kört lite bara) men tror LS är mer för mig.
Tittar på FTX och Baja SS och kan inte bestämma mig :(

Kul att bygga en ss men med en 4fwd så blir det väl lite roligare i snön....
Någon som har erfarenhet av både Hpi bajjan och 4wd för "normalt grustag bashing" och om det är några plus/minus mellan de båda?

Hej på er förresten och tack för alla guldtrådar på forumet. Har "lurkat" och läst massa på forumet ett tag nu, det har verkligen hjälpt mig mycket som nybörjare :clap:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 01 Dec 2010, 16:41

Diffarna ska visst vara dåliga på bilen! Jimmy har ju haft en sådan typ och han fick byta i stort sett efter varje körning!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Treo

Post by Treo » 01 Dec 2010, 16:45

Använder de fortfarande samma diffar på FTX/Nutech Thunderbolt 2 som på hans?

De skall ha fixat till en del från gen 1 men inte hittat något om diffarna.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 01 Dec 2010, 16:57

Jag har ingen riktig koll på det! Men det är vad Jimmy sa.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Treo

Post by Treo » 01 Dec 2010, 17:02

Ok, tackar :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Dec 2010, 17:04

Det bästa med den sidan är att man kan konfigurera sin egen bil!
Du kan välja en truck med buggydäck och buggykaross och så får man en bredare buggy, annars får man köpa ett separat kit om man vill bredda den.
Dessutom kan du ju välja vad du ska ha för motor, radio, vilken kaross, viken vinge, med eller utan hjul, hpi-adapters osv. Det kallar jag service!

Jag mailade med dom, och frågade om diffhusen, och han sa att om man har något annat än en (klen) standardmotor behöver man byta yttre diffhus åtminstone i bak för att det ska hålla, så Jimmy vet vad han pratar om :) Är nog lika bra att byta båda direkt, innan man rasar dreven.. istället för efter.
Efter att ha läst igenom Jimmys tråd fick jag lära mig att billigaste stället att köpa dom på är http://www.oversizerc.com

Jag har kört både 4wd och 2wd en del. Kan ju säga att jag är totalt ointresserad av att köra 2wd i snö! 4wd är kung på halt underlag! I grusgropen mm är greppet bättre, så skillnaden är mindre.
Jag föredrar generellt 4wd, men problemet med 4wd tycker jag är att det inte verkar finnas några i rimlig prisklass som klarar hårda tag med hopp odyl med bra motoreffekt, då ska det till mycket uppgraderingar för att få framförallt drivlina att hålla. Går man på MCD så kostar dessa uppgraderingar alldeles för mycket för min smak, därför är jag nyfiken på dessa bilar, konceptet verkar ok, och delarna betydligt billigare.
En annan nackdel med 4wd är att man behöver en stark motor, för det är mer förluster i drivlinan.

På så sätt är en baja bättre i grustaget, man får göra diverse uppgraderingar/förstärkningar, men sedan har man en rätt stryktålig bil till skapligt pris. Dessutom finns det hur mycket delar som helst till dom, och det går att hitta dom billigt också, kineserna har kopierat allt ;) Dessutom har ju 'alla andra' likadana bilar, så kör man sönder något går det oftast att fixa på plats., alltid någon som har delen i sin 'bra att ha låda'.

Det är lite en smaksak vilket du väljer. Hoppas du gillar att skruva, för det lär du få göra oavsett vilken bil du väljer ;)
Ska du skaffa allt nytt så gissar jag du måste lägga minst dessa pengar för att ha en skapligt hållbar bil med pipa och andra nödvändiga tillägg:

HPI baja: 12000
MCD: 15000
FTX: 10000?
Baja klon: 10000?
Beganad bi: mest för pengarna! ;)

Det finns säkert andra synpunkter här, så nu får det räcka för min del..

Treo

Post by Treo » 01 Dec 2010, 17:14

Tack för sammanfattningen.

De är inte lätt att bestämma sig alltså.
Jag har resonerat ungeför likadant när det gäller bajjan och att många kör den men gillar å andra sidan buggy stuket.
Det är synd att ftx'en inte kommer som kit så man får nöjjet att bygga den. Går ju alltid att skruva ner den doxk :dance:

Vilken motor på deras site är mest värd pengarna i den bilen för en glad nybörjare tycker du?

Post Reply