FG-Monster Beetle, special edition by Götesson
Re: Ombyggd framvagn FG-Monster Beetle
Jag förklarar nog väldig dålig.Nu skall vi se ,har gjort en väldig grov skiss.Ni får tänka er att bärarmarna är gjorda för att fjädra upp o ner.Sen är övre bärarmar för skjutna bakåt lite gran för caster vinklen skull.men annars så kan man grovt säga att det skall vara som på den dåliga bilden.Är tyvärr väldigt dålig på att teckna.så ni får ha över se ende för det..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Håller med,förstår inte problemet.Finns hur många 2wd Buggybilar som ser ut på detta viset.J.A racing wrote:Jag ser inte problemet och förstår inte vad ni snackar om, den påminner ju om en HPI Baja framvagn numera och det funkar ju.Lusse wrote:Det är det som är grejen, Istället för en upp och ner rörelse så fjädrar din bil fram och bakåt.Och då belastas bär armarna onaturligt mycket, i längden så kommer dom inte att hålla
I teorin så går ju bilen framåt (förhoppningsvis
Har du raka bärarmar så får du mycket kraft bakåt på bärarmarna innan de fjädrar uppåt.
Har du som jag nu gjort vinklat allt bakåt så underlättar det ju för bärarmarna att fjädra upp.Då du inte får lika mycket kraft bakåt.
Men om nu detta är fel så borde ju bla.Hpi bajornas framvagn vara rena rama dyngan som de är vinklade.
Ta då och jämn för in fästningarna på bär armarna så ser du skillnaden.Men prov kör din bil , så får vi höra sen hu du tyckte att den gick.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Jag tycker det ser bra ut! Ibland måste man helt enkelt testa för att veta om det funkar 
Jag är nyfiken på resultatet! Många bud åt vare håll, men jag tror ändå att det funkar.
Slashen jag körde innan bajan har ju extrem caster och den går ju som en dröm och är helt skottsäker!
Slashen jag körde innan bajan har ju extrem caster och den går ju som en dröm och är helt skottsäker!
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Eftersom jag missuppfattade hela projektet och trodde att du skulle vinkla upp framvagnen på en HPI ytterligare, måste jag nu när jag ser bilderna säga att det ska bli intressant att se hur den beter sig.
Som jag skrev i mina tidigare inlägg så tror jag att påfrestningen på styrservot och den minskade styrförmågan är saker som du kanske kommer att märka skillnad på, annars tror jag det kommer att funka......
Du borde även få en annan karaktär på bilen när du ska hoppa med den när stötdämparna jobbar lite annorlunda, men det funkar nog det med !

Som jag skrev i mina tidigare inlägg så tror jag att påfrestningen på styrservot och den minskade styrförmågan är saker som du kanske kommer att märka skillnad på, annars tror jag det kommer att funka......
Du borde även få en annan karaktär på bilen när du ska hoppa med den när stötdämparna jobbar lite annorlunda, men det funkar nog det med !
Inte för att vara taskig , men även på riktiga bilar är Mac Pherson fjäderbenen lutade bakåt så som på våra rc bilar, dock så är på våra bilar väldigt överdrivet, just för att vi använder våra RC bilar extremt överdrivet i jämförelse med en riktig bil.Lusse wrote:Jag förklarar nog väldig dålig.Nu skall vi se ,har gjort en väldig grov skiss.Ni får tänka er att bärarmarna är gjorda för att fjädra upp o ner.Sen är övre bärarmar för skjutna bakåt lite gran för caster vinklen skull.men annars så kan man grovt säga att det skall vara som på den dåliga bilden.Är tyvärr väldigt dålig på att teckna.så ni får ha över se ende för det..
Vinklingen på bärarmarna fram är för att kompensera bilens egen kraft som driver framåt, när hjulen möter hinder. Alltså hålor eller vad det nu må vara.
Jag kanske förklarar mig kasst med , men om du har bärarmarna vågrätt så vill dom knäckas bakåt , tex om du kör i hålor. Men i den uppåtvinklade utförandet som original , då vill den pressa ihop fjädern uppåt istället.
Förstår du hur jag menar ?
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
Precis vad jag försökte förklara också.Diesel wrote:Inte för att vara taskig , men även på riktiga bilar är Mac Pherson fjäderbenen lutade bakåt så som på våra rc bilar, dock så är på våra bilar väldigt överdrivet, just för att vi använder våra RC bilar extremt överdrivet i jämförelse med en riktig bil.Lusse wrote:Jag förklarar nog väldig dålig.Nu skall vi se ,har gjort en väldig grov skiss.Ni får tänka er att bärarmarna är gjorda för att fjädra upp o ner.Sen är övre bärarmar för skjutna bakåt lite gran för caster vinklen skull.men annars så kan man grovt säga att det skall vara som på den dåliga bilden.Är tyvärr väldigt dålig på att teckna.så ni får ha över se ende för det..
Vinklingen på bärarmarna fram är för att kompensera bilens egen kraft som driver framåt, när hjulen möter hinder. Alltså hålor eller vad det nu må vara.
Jag kanske förklarar mig kasst med , men om du har bärarmarna vågrätt så vill dom knäckas bakåt , tex om du kör i hålor. Men i den uppåtvinklade utförandet som original , då vill den pressa ihop fjädern uppåt istället.
Förstår du hur jag menar ?
Som en jobbarkompis sa till mig idag..hur skulle det fungera om en motorcykel hade sina gafflar rakt ner.Första grop skulle du ju knäcka dem uppe i styrkronan.
Vad det gäller styrningen så måste jag fråga en sak, ni som kör FG.Innan jag rev ner bilen så vad det gäller styrstopp på FG´n,så undrar jag om det är meningen att styrkorset skall gå i styrstängerna fram till servoräddarnen i max styrläge ? För det gjorde det på min bil nämligen.Nu när jag byggde om så blev jag tvungen att vända servoräddaren upp å ner.När jag gjorde detta så tar styrkorsett inte längre i styrstängerna då dessa ligger på ovansidan av styrkorsett, och jag fått mer styrutslag än innan jag rev den.Carbon-Dave wrote:Eftersom jag missuppfattade hela projektet och trodde att du skulle vinkla upp framvagnen på en HPI ytterligare, måste jag nu när jag ser bilderna säga att det ska bli intressant att se hur den beter sig.
Så jag blir nog tvungen att bygga ett eget styrstopp på den.För som det är nu så kan jag svänga så mycket att servoräddaren håller allt vid max styrutslag.Så jag tror inte att styrförmågan är inte är speciellt lidande av min ombyggnad.
Den ökade påfrestning på styrservot......Förklara gärna mer hur du tänker ,nu när du har bilder.
Uppskattar gärna ideer eller komentarer.
Tycker det är lite mer posetiva kommentarer nu än innan.
Ni som trodde att jag skulle bygga om en Hpi framvagn, kan jag föstå om ni satt framför datorn å tänkte...
-Vilken idiot
- Dave
- Site Admin
När man får en större vinkel på framvagnen innebär det att styrservot lyfter bilen när man svänger.
Ju mer bilen väger, ju mer vill den räta upp sig själv när den fjädrar ner.
Ser man bilen ovanifrån och gör fulla styrutslag ser man nog att hjulen inte når samma vinkel som innan.
Jämför en MCD och en HPI till exempel......MCD´n gör hela styrutslaget till styrvinkel eftersom det nästan inte finns nån cambervinkel alls....bilen rör sig inte upp eller ner när man svänger och således påverkar inte styrvinkeln påfrestningen på styrservot.
På HPI´n används en stor del av styrutslaget till att luta hjulen istället, och detta har vissa fördelar, men kommer samtidigt att göra att påfrestningen ökar på styrservot när tyngden på bilen vill räta upp hjulen.....just tack vare att framvagnen är uppvinklad.
Vet inte om det går att fatta hur jag menar....lite för tidigt än
Ser man bilen ovanifrån och gör fulla styrutslag ser man nog att hjulen inte når samma vinkel som innan.
Jämför en MCD och en HPI till exempel......MCD´n gör hela styrutslaget till styrvinkel eftersom det nästan inte finns nån cambervinkel alls....bilen rör sig inte upp eller ner när man svänger och således påverkar inte styrvinkeln påfrestningen på styrservot.
På HPI´n används en stor del av styrutslaget till att luta hjulen istället, och detta har vissa fördelar, men kommer samtidigt att göra att påfrestningen ökar på styrservot när tyngden på bilen vill räta upp hjulen.....just tack vare att framvagnen är uppvinklad.
Inga problem jag är med dig...Carbon-Dave wrote:När man får en större vinkel på framvagnen innebär det att styrservot lyfter bilen när man svänger.
Som jag skrev innan så fick jag mer styrutslag nu när jag blev tvungen att vända servoräddaren upp å ner.Men tappade sedan lite av styrutslaget när jag vinklade ner framvagnen,så det känns som om jag har ungefär samma styrslag som jag hade innan ombyggnaden.I alla fall minimal förändring.
Ja..Bilen lutar hjulen lite precis som Hpi´na gör nu.Där av lyfter bilen lite fram som du skriver och då är jag med på att belastningen ökar på styrservot.Tur att man har ett bra och starkt styrservo
- Dave
- Site Admin
Vet inte hur mycket du brukar hoppa med bilen, men det borde märkas en hyffsad skillnad på hur den flyger också....
(Och då menar jag inte att länkarmarna förändrar aerodynamiken)
Jag tror även att fjädringen med den uppvinklade framvagnen kommer att få bilen att dyka på näsan i större utsträckning än innan. Nu är ju inte detta nåt stort problem på en FG eftersom den är så kort i hjulbasen och har tyngdpunkten så långt bak, men ändå
Jag gissar att den inte skjuter ifrån sig underlaget utan sväljer gupp och ramper mer.....men jag är ingen expert.....
Hade ju varit fint med en testfilm före och efter och sett hur skillnaden visar sig
Håller fortfarande på med lite moddning.
Kommer aluhubbar bak,alu servoräddare,stål medbringare med stift bla.
Hatar verkligen weelebars på offroadbilar.Satt en på min när jag köpte den.Plockas bort med en gång.Men byggde om den i veckan med bara alurör.Blev rätt nöjd med den faktiskt.
Kommer aluhubbar bak,alu servoräddare,stål medbringare med stift bla.
Hatar verkligen weelebars på offroadbilar.Satt en på min när jag köpte den.Plockas bort med en gång.Men byggde om den i veckan med bara alurör.Blev rätt nöjd med den faktiskt.
- Attachments
-
- fdgdf.JPG (161.11 KiB) Viewed 3280 times
-
- fdsxfgd.JPG (169.23 KiB) Viewed 3280 times
Då blir det lite provkörning i morgon... 
Tyvärr så hann jag inte få grejjerna innan helgen,men det skall köras ändå...
Tyvärr så hann jag inte få grejjerna innan helgen,men det skall köras ändå...

- Attachments
-
- 32q45r.JPG (164.64 KiB) Viewed 3259 times
Jaha..då har man vart och provkört.
Oturligt nog så varade glädjen bara i ca 2min.Då styrservot la av pga. att det lossnat någon mojäng på kretskortet.Har lagt ett inlägg under Elektronik om detta.
Var nere på en grusplan/fotbollsplan för att kolla och ställa in diffen hjulvinklar mm.Tyckte det var ett lämpligt ställa att börja se hur bilen går.
Kan bara säga att under de 2min jag hann köra så är jag sjukt nöjd med bilen.
Hur följsam som helst, går att ge på den med full gas i kurvorna utan tendens att välta eller snurra.Riktigt go att köra ,gick att smiska den hur hårt som helst å den bara löd mig.
Liknar mer en Hpi Baja än en FG nu i köregenskaperna
Å däcken jag la på, kan jag verkligen rekomendera,sjukt grepp med dessa.
Ska se om jag kan få tag i en kamra, så jag kan visa er framöver.Har nämligen ingen själv.
Ska bli intressant att se hur den går i lite mer ojämn terräng å lite hopp framöver.
Kan inte beskriva vad nöjd jag är så här långt
Oturligt nog så varade glädjen bara i ca 2min.Då styrservot la av pga. att det lossnat någon mojäng på kretskortet.Har lagt ett inlägg under Elektronik om detta.
Var nere på en grusplan/fotbollsplan för att kolla och ställa in diffen hjulvinklar mm.Tyckte det var ett lämpligt ställa att börja se hur bilen går.
Kan bara säga att under de 2min jag hann köra så är jag sjukt nöjd med bilen.
Hur följsam som helst, går att ge på den med full gas i kurvorna utan tendens att välta eller snurra.Riktigt go att köra ,gick att smiska den hur hårt som helst å den bara löd mig.
Å däcken jag la på, kan jag verkligen rekomendera,sjukt grepp med dessa.
Ska se om jag kan få tag i en kamra, så jag kan visa er framöver.Har nämligen ingen själv.
Ska bli intressant att se hur den går i lite mer ojämn terräng å lite hopp framöver.
Kan inte beskriva vad nöjd jag är så här långt