Olja för motorn
Olja för motorn
Panolinoljan API TC. Castrol API TC+. Kan någon förklara skillnaden för mig? Vilken beteckning är bäst?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Re: Olja för motorn
Min gissning är att + borde betyda att den överträffar API TC-kraven, eller så kan det vara så att dom infört TC+ som en ny högre spec.
Lurigt detta.. Att en olja inte är samma fast den uppfyller samma krav kan jag förstå, men att det ska vara stora skillnader i hållbarhet på motorn mellan dom som uppfyller TC (tror det står för Two-stroke Competition) har jag lite svårare att förstå. Man får väl gå på det som Egon säger, och prova. Visar det sig att motorerna håller betydligt längre då, så är det bara att 'gilla läget'.
Lurigt detta.. Att en olja inte är samma fast den uppfyller samma krav kan jag förstå, men att det ska vara stora skillnader i hållbarhet på motorn mellan dom som uppfyller TC (tror det står för Two-stroke Competition) har jag lite svårare att förstå. Man får väl gå på det som Egon säger, och prova. Visar det sig att motorerna håller betydligt längre då, så är det bara att 'gilla läget'.
Detta med oljor kan ju ge en mer huvudbry än vad man behöver 
OKQ8:s racing olja som jag kört med under två år nu med har tom API TC+++ 
Letar Baja 5B
Vi pratar 2 takts olja nu eller vad? 
- J.A racing
Jag är kass på olje klasserna och dess innebörd, Castrol mm är jätte bra oljor när dom används till de dom är avsedda till. Det Jan-Erik menar är att dom inte håller måttet i en högvarvig motor som tex en fullmod/promod eller liknande.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Rally har ingen pro mod.Men dom går jävlig bra ändå...
- J.A racing
Det var de jag menade med liknande och med det menar jag en motor som varvar mer än en standard på ca 14000 rpm eller nått sånt. Sen kan det ju ha kommit in skit i maskin och då går ju lagret rätt så fort.Lusse wrote:Rally har ingen pro mod.Men dom går jävlig bra ändå...
Ja kommer det in skit i motorn så finns det ingen olja som kan rädda lagren. Tyvärr får man väll säga.J.A racing wrote:Det var de jag menade med liknande och med det menar jag en motor som varvar mer än en standard på ca 14000 rpm eller nått sånt. Sen kan det ju ha kommit in skit i maskin och då går ju lagret rätt så fort.Lusse wrote:Rally har ingen pro mod.Men dom går jävlig bra ändå...
Vad ska man ha för olja i en PRO mod ? O vilket bränsle?
- J.A racing
Det är alltid svårt de här med olja, men Promoden vill ha 4,5 % och Jan-Erik rekomenderar Panolin 2-T olja finns hos honom och Swedrc. Ang bensin val så jag kör med Aspen och tycker det funkar bra, vissa kör med nån macksoppa 95 eller 98 oktan spelar nog ingen större roll. Fast tändningen på dessa motorer är anpassad för 95 oktan.jebogren wrote:Vad ska man ha för olja i en PRO mod ? O vilket bränsle?
Kan ju tillägga att när jag bytte till 30,5cc kittet på min så såg den som ny ut inuti inte en sotfläck någonstans.
Egon rekomenderar macksoppa för det är bättre kylning för motorn. Kylning som inte Aspen kan ge fick jag som förklaring!
Lusse wrote:Panolinoljan API TC. Castrol API TC+. Kan någon förklara skillnaden för mig? Vilken beteckning är bäst?
Hehehehehe..............
Dette nr som du har her, er bare 50% av hele betegnelsen.....nå sitter jeg ikke på verkstedet, så jeg får ikke lagt inn hele betegnelsen på Panolin oljen, men skal gjøre det når jeg kommer hjem.....
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no