Fet oljeblandning = mer effekt?
Fet oljeblandning = mer effekt?
Läste en intressant tråd på HBF om vilken oljeblandning som är bäst att köra på. Som de flesta vet så rekommenderar ju många motortillverkare en 4% oljeblandnining och de är säkert denna som de flesta kör. De diskussioner som brukar uppkomma handlar ju ofta om att en snålare oljeblandning ger mer effekt då motorn går lättare och att en fetare oljeblandning kyler och smörjer bättre men att man då tappar effekt istället.
I tråden på HBF så diskuterade dock de motsatta. Trådskaparen hade tydligen upplevt att en fetare oljeblandning gav mer effekt än en snål. Enligt trådskaparen ska en motor tydligen prestera bäst om man har en så fet oljeblandning som möjligt (tills gränsen kommer då man sotar igen stiftet)
Någon som vet om det ligger nåt i detta?
I tråden på HBF så diskuterade dock de motsatta. Trådskaparen hade tydligen upplevt att en fetare oljeblandning gav mer effekt än en snål. Enligt trådskaparen ska en motor tydligen prestera bäst om man har en så fet oljeblandning som möjligt (tills gränsen kommer då man sotar igen stiftet)
Någon som vet om det ligger nåt i detta?
Letar Baja 5B
Re: Fet oljeblandning = mer effekt?
Jo, det tycker jag med men eftersom jag inte är någon expert på motorer så tänkte jag om nån visste om det fanns nån vettig förklaring till att det faktiskt kunder vara så här.
Här en länk till tråden:
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... hp?t=75138" onclick="window.open(this.href);return false;
Här en länk till tråden:
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... hp?t=75138" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B
Hmm...
Har läst igenom tråden nu & det verkar "luddigt" Dom blandar begreppen hej vilt först pratar dom "oz per gallon" för att sen gå över till blandningsförhållandet "typ" 20 to 1 eller 25 to 1 för att sen blanda ihop begreppen helt med att säga att mer oz per gallon skulle resultera i mindre %...
Tror personligen att det handlar om vilken sorts olja han använder & inte vilken % då det även står att han nålat om motorn mellan de olika oljorna. Finns ju oljor med olika "skumma" tillsatser.
Har läst igenom tråden nu & det verkar "luddigt" Dom blandar begreppen hej vilt först pratar dom "oz per gallon" för att sen gå över till blandningsförhållandet "typ" 20 to 1 eller 25 to 1 för att sen blanda ihop begreppen helt med att säga att mer oz per gallon skulle resultera i mindre %...
Tror personligen att det handlar om vilken sorts olja han använder & inte vilken % då det även står att han nålat om motorn mellan de olika oljorna. Finns ju oljor med olika "skumma" tillsatser.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Låter ju inte logiskt på någotvis... tycker det låter skumt!
Jag var inne å läste, och som jag förstår det ,Dom blandar oz och % men i slut ändanså får jag det till att han har minskat på oljan. Allså han kör på 20/1 blandnign . Och sen är frågan vad det är för kvaletet på oljerna han provade?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Jo men ha säger ju att han kör 6 oz/gallon vilket borde ge en ca 4,7% oljeblandning eller?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Pratade för länge sedan med en som konstruerar tvåtaktare på Husqvarna, och han sa dom testat detta. Minnet är lite dåligt, men har för mig han sa att dom fick bäst effekt med 3% olja, men att dom rekommenderar 4% för lite marginal, beroende på hur noga man blandar, oljesort mm..
Jag skulle tro att det beror lite på motorn också. En slut motor kan antagligen gå lite bättre med mer olja så att det tätar upp lite bättre. Kanske materialvalen inverkar också?
En teori är också att en lågvarvig motor kanske går lite bättre med lite mer olja och en högvarvig med lite mindre?
Jag skulle tro att det beror lite på motorn också. En slut motor kan antagligen gå lite bättre med mer olja så att det tätar upp lite bättre. Kanske materialvalen inverkar också?
En teori är också att en lågvarvig motor kanske går lite bättre med lite mer olja och en högvarvig med lite mindre?
Men om det är mer olja i bränslet så blir det ju trögare och mindre att förbränna... så borde inteen motor alltid gå bättre med mindre olja i ??? Men inte så länge om man har riktigt lite olja i men dock!
Tycker också det låter mer rimligt att motorn borde gå lättare och därmed även kanske kunna varva mer med mindre olja.S 500 R wrote:Men om det är mer olja i bränslet så blir det ju trögare och mindre att förbränna... så borde inteen motor alltid gå bättre med mindre olja i ??? Men inte så länge om man har riktigt lite olja i men dock!
Skadar ju dock inte att testa med en 5% oljeblandning för att se om det gör någon skillnad. Blir till att prova det vid nästa tankning.
Letar Baja 5B
Nä... den går ju inte sönder av det!! Jag kör ju fortfarande bara med 2% blandning 
Oj....det låter på gränsen det duS 500 R wrote:Nä... den går ju inte sönder av det!! Jag kör ju fortfarande bara med 2% blandning
Men då är det ju bara att slänga in två procent till så dubblar du ju motorns effekt
Letar Baja 5B
Ja, men jag har inte haft några problem... och Mr Rustler har ju kört på det i 5 år tror jag.
Hehehe... precis.. tänkte inte på det

Hehehe... precis.. tänkte inte på det
Masse olje eller for mye olje i bensinen = dårlig effekt så enkelt er det.
HPI Baja 5b halv alu med RPM bärarmar och TS REEDCASE PROMOD
Hitec Agressor SRX med Spektrum.
Hitec Agressor SRX med Spektrum.
Snarare 2 år..S 500 R wrote:Ja, men jag har inte haft några problem... och Mr Rustler har ju kört på det i 5 år tror jag.
Hehehe... precis.. tänkte inte på det![]()
MCD UltimateCarbon K600 TWIN