Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by Rallyfinnen » 19 Jan 2010, 20:20

Fick precis en graf av brorsan, men nu krånglar tinypic, så vi får se hur det går med bilden..bifogade den i inlägget istället.

Röda heldragna kurvan är min första portade FS cylinder med originalburk innan den skar
Blå heldragna kurvan är min andra portade FS med pipa
Den streckade blå borde vara moment för ovanstående
Gröna heldragna kurvan ör brorsans nya 29cc CY-kit med originalburk

Observera att min koppling bet fast helt omkring 8000rpm, så innan det är det 'igångslirning', så kurvan stämmer inte med vad motorn ger. Jag misstänker dipparna på den gröna är att motorn går lite fett där den dippar.
Attachments
namnlös.JPG
namnlös.JPG (63.96 KiB) Viewed 4498 times

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 19 Jan 2010, 20:51

Intressant :D Vilken skillnad det var på FS motorn med originalburk och med trimpipa. Där ser man vilken effekt en trimpipa verkligen ger. Trodde dock de skulle varva lite mer än runt 18.000 som grafen visar. Vet du hur mycket du hade höjd avgasporten med på den motorn som testades med trimpipan?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2010, 07:18

Ja, det vet jag -inget alls :) Det är den mildportade motorn där utblåset bara är breddat.
Det är ju tyvärr inte samma FS motr med och utan pipa. Den som jag körde med burk gick sämre med pipa än den mildportade, så dom är inte direkt jämförbara, men ganska. Principen stämmer, men skillnaden var kanske 10% mindre än den ser ut att vara. Kom ihåg att detta är med min egenmodifierade klon-pipa. Lite mera jobb på pip-design skulle säkert ge bättre resultat.

waqr

Post by waqr » 20 Jan 2010, 07:23

Ok....då förstår jag. Vi kanske skulle be Calle skicka ner en av sina egen gjorda pipor för att få dem testade. Ett test som skulle vara intressant är även att testa en stock Zenoah G260 mot en stock CY26 för att se skillnaden. Har fått för mig att Zenoahn ger bra mycket mer effekt än CY:n (tycker kanalerna i CY ser trängre ut)
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2010, 11:09

Ja, ni får väl anlita brorsan och skicka en hög motorer till Finland ;)
Han är nog också lite nyfiken på vad olika motorer och pipor ger..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Feb 2010, 20:10

Snart kan det bli lite bänkning .. Fick tag på en gammal centrifugalfläkt till bra pris idag, som jag tänkte använda som avgasutsug. Vet inte riktigt hur jag ska installera den än bara..
Hoppas jag får bänken OCH alla tillbehör nu till helgen, så dom inte glömt något viktigt..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 24 Feb 2010, 20:32

Spännande!!!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

waqr

Post by waqr » 24 Feb 2010, 20:34

Kul Rallyfinnen :) Då kanske det inte dröjer förrens man kan skicka sina motorer till dig för effektmätning :D

Vad är det för typ av bänk du ska bygga?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Feb 2010, 20:39

Det blir nog en inertia--bänk när jag bygger, men det ligger nog längre fram i tiden.
Nu ska jag köra med brorsans bänk lite och mappa tändning ;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2010, 20:57

Nu har jag trixat lite i bänken igen..
Jag vet inte riktigt var man ska lägga graferna, portningstråd, pip-tråd eller här..?
Jag har höjt kompression och format om kanalerna lite nu. -Ja jag vet, man borde göra en sak i taket, men jag orkar inte hålla på plocka isär och ihop för varje ändring..
Helt annat klipp blev det i motorn iallafall!

Testade sedan köra med rovan-pipan igen, och här syns skillnaden jämfört med ett svep jag gjorde i början:

Image

Jag har kört andra pipan också, och botten är nästan lika bra som denna pipa nu, plus att toppen är betydligt bättre! Ungefär samma effekt, men med finare kurva. Har inte tagit fram några kurvor, skulle göra en tändkurva för andra pipan, men det tog stopp pga spricka i vevhuset..

Jag har testat lätta svänghjulet också, ett såkallat Batman-svänghjul:
Image

Måste få tag på ett 2-bultat vevhus snabbt o billigt nu så jag kan testa mera..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2010, 22:09

Kan tillägga att jag kör med 0,4mm packning och +2mm vev i denna.. kolven tar i utan packning, så verklig squish är väl 0,2-0,3mm :shock: Friskt satsat hälften vunnet ;)

Med lödtenn visar den däremot 0,55mm, så man kanske inte ska lita alltför mycket på den metoden..

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 05 Mar 2010, 22:11

Ger det svänghjulet nån kylning?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2010, 22:42

Bra fråga :) Kanske blir ett vintersvänghjul!
Har inte kört med det än, du ser ju hur kåpan ser ut på vevhuset.. en bit saknas och det är sprucket överallt..hela kransen hänger i prncip i nätet jag satt dit..
En som gör sådana svänghjul på HBF, och dom verkar funka, så jag var ju tvungen att testa jag också ;)
Tänkte framförallt kolla om det har någon inverkan på toppvarv. Många som påstår att toppvarvet gått upp med lättat svänghjul, och jag har läst lite teorier nu som bekräftar att det kan vara så.
Teorin går ut på att massan i svänghjulet ger en viss resonansfrekvens ihop med veven(veven flexar ju som en styv fjäder), och när man kommer upp till varvtalet som matchar frekvensen så kommer veven i svängning, och det tar i princip tvärstopp. Dessutom mår inte lagren så bra heller..
Lättare svänghjul höjer resonansfrekvensen och maxvarv.
Om varvtalet går upp märkbart av lättare svänghjul så kan det vara resonansen som är problemet funderar jag..
Resonansen är säkert olika med olika vevar och svänghjul, så det kan nog variera från motor till motor.

waqr

Post by waqr » 05 Mar 2010, 22:45

Men den roterande massan måste väl bli avsevärt mindre med ett lättat svänghjul så varvet måste väl även sjunka fortare eller hur upplever du det?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2010, 22:53

Det borde det göra, men jag har inte ens bänkat motorn med detta svänghjul pga vevhuset..
Det kan ju nästan vara en fördel med mindre roterande massa. När man kör fullt (med bilen alltså) och slår på bromsen så går en stor del av bromseffekten åt att bromsa ner motorn, innan kopplingen släpper.
Mindre roterande massa borde göra att man 'slösar' mindre bromsenergi på att bromsa ner motorn.
Motorn borde bli 'hetsigare' och kanske mer svårkörd pga detta.. var ju bara tvungen att testa!

I värsta fall får man köpa ett begagnat svänghjul av någon på forumet och sätta dit det istället ;)

Post Reply