Dave's 85cc GRAVE DIGGER
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Hann svarva lite och fräsa lite ikväll.
Med nytt material till kopplingshållaren så kändes det bättre att svarva fram det som förhoppningsvis ska ta form i rundmatningsbordet i fräsen sen.
Fräste ut vevhuset och fräste av sidan så att adapterplattan sitter stadigt sen.
Sakta men säkert!
Med nytt material till kopplingshållaren så kändes det bättre att svarva fram det som förhoppningsvis ska ta form i rundmatningsbordet i fräsen sen.
Fräste ut vevhuset och fräste av sidan så att adapterplattan sitter stadigt sen.
Sakta men säkert!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Blev lite pysslat ikväll med, och som vanligt ändrar man sig mitt i och gör saker onödigt besvärliga.
Men skam den som ger sig!
Började fräsa och ut ramlade en kopplingshållare som jag hoppas ska kunna lira ihop med motorn och 78mm kopplingen från min GP460...
Riktigt kul att den inte bygger så mycket som jag först trodde!
Men skam den som ger sig!
Började fräsa och ut ramlade en kopplingshållare som jag hoppas ska kunna lira ihop med motorn och 78mm kopplingen från min GP460...
Riktigt kul att den inte bygger så mycket som jag först trodde!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Och nu kan man se mer hur mycket det är kvar att modifiera...
Lite motorfästen, lite kapning i fläktkåpan och sen vore det inte omöjligt att starta den i bilen...
Lite motorfästen, lite kapning i fläktkåpan och sen vore det inte omöjligt att starta den i bilen...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Blev en liten stund i verkstaden ikväll igen!
Nu med pyssel för den andra adapterplattan som ska bultas i bilen!
Nu med pyssel för den andra adapterplattan som ska bultas i bilen!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Och ringen svarvades till så exakt passning som möjligt då den måste centreras perfekt.
Nu ska den få lite hål och gängor med!
Nu ska den få lite hål och gängor med!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Tack, men vi har inte sett att det funkar än....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Well, shave my ass, paint me green, and call me grass...
Den passar!
Efter en kväll vid fräsen i frustrationens tecken har jag testat att montera motorn i bilen, och den smet dit nästan löjligt fint...
Lite småfix och ett stödfäste till motorn på andra sidan ska till nu, men det här kändes plötsligt som fullt möjligt!
Sjukaste känslan på flera år av galna upptåg!
Den passar!
Efter en kväll vid fräsen i frustrationens tecken har jag testat att montera motorn i bilen, och den smet dit nästan löjligt fint...
Lite småfix och ett stödfäste till motorn på andra sidan ska till nu, men det här kändes plötsligt som fullt möjligt!
Sjukaste känslan på flera år av galna upptåg!
Re: Dave's RAMINATOR
Är ju så man blir upphetsad
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Har pillat med ett verktyg för att centrera kopplingen ikväll.
Adapterplattan på motorn räknade jag inte med att kunna centrera exakt då jag mätte på skruvskallarna, och hålen i den yttre plattan är en aning större än nödvändigt för att kunna flyta lite.
Med tajt passning på vevaxeln och en kona som centrerar på den yttersta ringens kant, kan man enkelt få den helt exakt.
Tog en skrotbit i fel mått i brist på tid att leta fram nåt annat.
Hamnade hyfsat nära, men skönt att veta att den är 100% centrerad.
När den är fastdragen i rätt position ska den stiftas med CPIG hårdmetallstift för att låsa den positionen.
Adapterplattan på motorn räknade jag inte med att kunna centrera exakt då jag mätte på skruvskallarna, och hålen i den yttre plattan är en aning större än nödvändigt för att kunna flyta lite.
Med tajt passning på vevaxeln och en kona som centrerar på den yttersta ringens kant, kan man enkelt få den helt exakt.
Tog en skrotbit i fel mått i brist på tid att leta fram nåt annat.
Hamnade hyfsat nära, men skönt att veta att den är 100% centrerad.
När den är fastdragen i rätt position ska den stiftas med CPIG hårdmetallstift för att låsa den positionen.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Letar ett bra sätt att starta den nu när jag inte kommer åt muttern på vevaxeln längre.
Jag kommer inte heller att kunna använda borrmaskinen längre eftersom den går sakta baklänges...
Så jag har två alternativ:
Hitta en rejäl dragstart som går åt rätt håll.
Eller
Kick.
Jag kommer inte heller att kunna använda borrmaskinen längre eftersom den går sakta baklänges...
Så jag har två alternativ:
Hitta en rejäl dragstart som går åt rätt håll.
Eller
Kick.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 31 guests