Motorprojekt, lös topp

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Motorprojekt, lös topp

Post by Dave » 28 Jan 2013, 22:59

Det här ska bli intressant att se !
:rock2: :thumbsup: :worship:

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 28 Jan 2013, 23:12

:rock2: :worship: du jobbar som en riktig :ugeek: :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jan 2013, 08:15

Man är ju lite sugen på att provstarta och se hur det funkar med vebo-toppen, men allting tar så lång tid.. skulle bara fattas att det blir totalhaveri när man börjar plåga den i bänken sedan! :doh:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jan 2013, 21:57

Rallyfinnen wrote:Man är ju lite sugen på att provstarta och se hur det funkar med vebo-toppen, men allting tar så lång tid.. skulle bara fattas att det blir totalhaveri när man börjar plåga den i bänken sedan! :doh:
.. det började inte så bra..

I med motorn i bänken, gasa lite, bromsa lite.. och så värmenöp den..hade nålat ut för lite, och ingen extra olja i soppan heller..
Hade 120 grader som maxtemp på tempmätaren såg jag efteråt, den hade gått upp rätt snabbt och jag hade missat att kolla.

Image

Gick bra att putsa bort, återanvände kolvringen också, i brist på annat..

Funderade lite, och konstaterade att enda rätta var att dra på lite coating på kolven för att hålla den svalare. Så det var bara att blästra kolven, spraya på coating och baka en timme i ugnen.

Under tiden svarvade jag ner cylindern en aning till, tyckte kompressionen kändes lite mesig innan ;) Putsade även lite lätt på dom små märken som blev efter värmenypet i cylindern. Knappt synligt, men ville ändå vara säker på att det inte var aluminiumrester kvar.

Nybakad kolv:

Image

Putsade till ytan på coatingen lite, för det blir rätt skrovlig och sträv, så jag inbillar mig att sot fastnar lätt. Den blir antagligen lite mer tålig mot kolvstoppare och dylikt också, om man har en slät yta på den.

Körde en liten stund utan last och sedan lite med last, och höll bra koll på tempen, inga bekymmmer, höll sig omkring 80 grader. Det sista kunde jag inte låta bli att köra några svep med fet inställning på förgasaren.

Image

Blir nog bra till slut, bara jag nålar in lite till så ska den nog ge bra mycket mer på höga varv.
Märker däremot att den höga durationen på utblås ihop med denna pipa gör att den blir väldigt lurig på låga varv.

Problembarnet:
Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Jan 2013, 13:31

Får väl se hur det slutar. Skulle ha några pluggar att trycka i bulthålen i toppen, speciellt det hålet som är i hörnet mot insuget/fläkten, det läcker en del kall luft där. Kall luft har inte transporterat bort någon värme=inte bra!
Får väl kolla över luftflödet lite generellt, som det är nu har jag bara satt ihop och startat utan att ha kollat desto mer vart luften tar vägen.

Tror inte denna kommer upp i samma topp-effekt som 'Rödluvan' men ser ändå helt ok ut. Borde kanske testa den med någon annan pipa också, jobbig dip omkring 10k som det är nu. Har en känsla av att den behöver gå lite mer också innan den 'tätat till sig' ordenligt. Speciellt med tanke på kolvringen jag återanvände.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Jan 2013, 19:34

Blev ett snabbt besök i verkstan ikväll och körde lite med motorn med min hemsnickrade topp och Hobbycenter-cylindern.
Idag gick det utan haverier, var uppe i 115gader som mest. Körde en massa svep och nålade in lite vartefter, sedan körde jag några med broms också.

Ser ut så här:
Image

Sedan slängde jag in några svep med dom andra motorerna också för att jämföra.
Image

Den svarta är '240 nr2', den blå är denna motor, och den röda 'Rödluvan'.
Jag fick nog med något misslyckat svep med rödluvan i medeltalen här, för den stämmer inte riktigt med tidigare kurvor. Plockade tre på måfå och tog medeltalet. Har alltför många svep, och borde egentligen ta bort sådana som skitit sig, eller när man hållit på nålat..annars plockar man upp dom vid senare tillfälle, och tänker inte på att det är något fel på dom. Ändå lite trevligt att se att man ligger bra till med dom egenportade jämfört med den gamla Hobbycentern.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Feb 2013, 22:11

Har labbat med förgasare och insug på denna idag (och Triboron och stift också, men det tog jag i annan tråd).
Testade 990, 603 och 813.Kunde konstatera att den trivs bäst med 813. ingen egentlig skillnad i maxeffekt, men mer på hur den beter sig på olika gaspådrag odyl. Med 990 var den hopplös precis på botten och spottade och brölade när man drog på, med 603 försvann spottandet, men det blev som ett 'dödområde' omkring 1/4 gas, tror det är i övergången mellan lågfartshålen och högfatshålet för soppan, det är som den går magert i mellanläget. Har sett samma fenomen på alla motorer jag testat med 603, och jag har två stycken 603:or som beter sig likadant. Sätter man på ett venturi så blir det lite bättre, och sätter man på en luftburk så blir det också bättre, men känns inte helt stabilt. Ett långt venturi kan dessutom vara negativt för toppvarv.
Med 813 fick den stabilt i hela registret, och svarade bra på olika gaspådrag på olika varvtal. Den förgasaren sår defnitivt sitta kvar på denna motor.

Jag har kört den med Lauter-insug (dom i plast som är lite längre än standard) för att jag antog det skulle passa den motorn. När jag bytte till standardinsug var den precis lika smidig att gasa från låga varv, och som kurvan visar blev det inte sämre botten heller, men den varvade mer.

Image

Den gröna kurvan är alltså med standardinsug. Detta verkar vara individuellt för varje motor, så man kan inte säga att det alltid är så.
Tror det är så att det i detta fall blir en 'motresonans' i insuget omkring 19k med den längre isolatorn, och med den kortare flyttas det upp i varvtal, så den orkar varva mer. Med en annan pipa så kanske jag inte sett skillnaden ifall pipan också i 'motresonans' på samma eller lägre varvtal.

Kan nog vara lite individuellt vilken förgasare som passar för vilken motor också skulle jag tro.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2013, 08:08

Har nu gjort en topp till, denna gång med lite tätare avstånd mellan flänsarna. Urtaget vid tändstiftet är för TTO temp-mätaren.
Denna ska sitta på en 'regnmotor' som blir 2+2-bultad (230-cylinder). Har påbörjat portningen, och det går bara ut på snällt register, toppeffekt är inte intressant i detta fall. Känns lite fel att försöka porta för låg effekt.. :hmm:

Image

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Mar 2013, 21:20

Nu är regnmotorn ihop och bänkad!

Image

Dom olika kurvorna är med olika gaspådrag.

Image

Image

Vevhus, svänghjul, bling-kåpa, cylinder och kolv kommer från Erling, får väl kalla det en Rc-Car Sweden spons-motor! :worship:

Insug och kanaler är orörda, utlåset har fått ett rejält jack, hela taket på utblåset är lite V-format (fast V:t upp och ner) och kolven är jackad ca 1mm (var så från förr). Kolvtoppen är standard, och den är knappt lättad, bara lite urtagen på sidorna under kolvbulten, och det sitter en kinaförgasare på :)
Har inte mätt kompression än, men den är inte speciellt hög. Testar köra utan kopparpackning på denna, toppen ligger rätt mot cylindern. Maxtempen under körningen var strax över 100grader, så det känns som det finns marginal.
Cylindern är lite deckad. Vet inte vad detta ger i porttider, skulle väl tippa omkring 160 in, 120-125 på kanaler och kanske lite drygt 180 på utblås i jacket.
Är lite förvånad över den höga effekten jag fick med dessa gamla grejer och 'snålportningen', men är lite missnöjd med botten som gärna får vara bra på en regnmotor så man kan ha kopplingen att gå in tidigt. Jag vill inte att den kommer plötsligt vid ett visst varvtal heller. Funderar på om jag ska byta kolv till en som inte är jackad, så kanske den drar lite bättre. Har redan ett lauter-insug på den, så på insugslängden finns inget att hämta. Klen botten och hög effekt kan ju bero på pipan också, det återstår att se.

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 01 Mar 2013, 22:56

En riktig HPD motor alltså :) :thumbsup: Men du vill inte ha för mkt botten på en regnmotor.. den skall ju vara klen på låga varv så att den inte spinner runt i utgången på kurvorna :hammer: Så slut kolvring är nog bra så att den blir klen men ändå kan varva på rakan :) :mrgreen:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Mar 2013, 09:56

Jag håller inte helt med där.. i botten vill jag kopplingen ska ta hand om momentbegränsningen, man ska bara kunna ge ett visst gaspådrag så motorn håller ett visst varvtal, sedan ska kopplingen slira iväg bilen. Optimalt fortsätter motorn sedan att sega sig upp i varv med samma gaspådrag efter att kopplingen gått in helt, utan kraftiga momenttoppar.
Den har ett litet dödområde omkring 10k, och sedan stiger det upp till 12k, det är där jag ser risken för att den spinner loss, om man håller ett konstant gaspådrag. Man har antagligen öppnat spjället lite mer i början för att få lagom moment, sedan kommer den upp i varv och 'vaknar till liv'. Då är man redan uppe i ganska hög fart, så risken är att avåkningarna blir värre. Jag tar hellre en snurrning ut ur en kurva än mitt på rakan :)
Som jag ser det är det bättre med mer botten, och en flackt fallande momentkurva, så drar man på mindre när man ska iväg, kopplingen slirar, och man får möjligtvis öka gaspådraget lite ute på raksträckorna.
Kopplingen är naturligtvis extremt viktig hur man än gör med motorn..

Förresten, vad är HPD?

Mats B

Post by Mats B » 02 Mar 2013, 10:56

HPD = Hop Plockade Delar.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Post Reply