Målarfamiljens Baja 5B

Alla Offroad-projekt
User avatar
Lusse
Posts: 9387
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Phone Number: 0739951152
Location: Göteborg

Re: Målarfamiljens bilar

Post by Lusse » 10 Sep 2012, 19:12

Hur går det fått nån ordning?Nu har jag fått samma problem!!!!!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor
 

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 10 Sep 2012, 19:57

Dave wrote:Förutsätter att bilderna visar hur det satt innan ?

Hålet är till för att pulsen av vevhuskompressionen ska spänna ett membran i förgasaren, och när pulsen går fram och tillbaka genom det lilla hålet (beroende på om det är under eller övertryck i vevhuset) pumpar membranet fram soppan till förgasaren från tanken.

:thumbsup:
Ja så satt det innan,inte undra på att det gick lite konstigt.
Har inte testat att köra än men i morgon har jag nog tid.
Måste få det att funka tills på Lördag :drive:

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 11 Sep 2012, 18:43

Regn,regn och mer regn :mad:
Får bli testkörning i morgon,skulle byta motor i crilles bil då såg jag att lagren i diffen var lite slitna och diffcupen var på väg att gå :thumbsup: Tur man såg det innan man ska köra i helgen.
Har en liten fråga innan jag sätter ihop allt,är det en bra ide att byta ut mässingsbussningen till ett lager :hmm:
Har ett par som skulle passa där.
Eller det kanske inte går?
Så här ser det ut nu,tur att det är några dagar kvar till Sandhem.
Image
Image
Last edited by målaren on 11 Sep 2012, 20:37, edited 3 times in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by Dave » 11 Sep 2012, 19:06

Ja, sätt i lager istället !
Bra att se sånt innan man står på banan !
:thumbsup:

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 11 Sep 2012, 20:36

Detta kan inte gå fel :thumbsup:
Nya diffkoppar/drivkoppar,nytt diffhus och nya lager.
Nya pinnar på drivaxlarna :rock2:
Nu är den "bulletproff",tror ni jag får ångra att jag sa det :hmm:
Säkert någon skitgrej som går sönder.
Så här blev det.
Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by Dave » 11 Sep 2012, 20:55

Jag tar med ett extra växellådshus till helgen.....
:lol2:

User avatar
BajaGute
Posts: 937
Joined: 26 Aug 2011, 19:14
Phone Number: 0730398712
Location: Sandhem
Contact:

Re: Målarfamiljens bilar

Post by BajaGute » 11 Sep 2012, 22:24

Dave wrote:Jag tar med ett extra växellådshus till helgen.....
:lol2:
Tror faktiskt jag har ett liggande med ;)

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 12 Sep 2012, 16:58

Dessa gummi bitar/packningar låg bland skruvarna som följde med min nya växellåda till bajan.
Är ca 20mm i diameter och 2,5mm tjocka.
Vad jag kan se behövs dom inte till 5B,eller är det något man missat?
Är det någon som vet?
Image

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: Målarfamiljens bilar

Post by adrenaline » 12 Sep 2012, 17:04

är väl en tätning till diffhuset (layshaft)

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 12 Sep 2012, 17:19

I min manual finns den inte med :hmm:
Ska den sitta i eller utanför diffhuset?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Målarfamiljens bilar

Post by J.A racing » 12 Sep 2012, 18:38

Precis det ska sitta på ingåendeaxel, mellan lagret och huset 1st som en extra tätning. :thumbsup: De sitter på RTR bilarna men inte på SS av någon anledning.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by Dave » 12 Sep 2012, 19:58

SS har två lager i växellådan på layshaften, därför har dom skippat tätningen där.
På RtR satt det bara ett lager i änden på axeln där cap´en sitter, och denna tätning.

Jag har klämt dit den trots att jag har 2 lager !
:thumbsup:

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 12 Sep 2012, 20:28

Enligt sprängskissen på RTR sitter det två lager på layshaften men ingen gummitätning syns till :hmm:
Jag satte dit gummitätningen på min,tyckte att den passade fint :thumbsup:
Nu ska man bara hinna få ihop allt innan Lördag,fa...... att man måste jobba :sunglasses:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by Dave » 12 Sep 2012, 21:00

målaren wrote:Enligt sprängskissen på RTR sitter det två lager på layshaften men ingen gummitätning syns till :hmm:
Jag satte dit gummitätningen på min,tyckte att den passade fint :thumbsup:
Nu ska man bara hinna få ihop allt innan Lördag,fa...... att man måste jobba :sunglasses:
Ah, ok....hade för att det var ett lager på RtR och tätning, och att två lager kom på 2.0 och senare SS men där ser man !
:thumbsup:

Ja skruva snabbt nu !
Helgen närmar sig med stormsteg !
:thumbsup:

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Målarfamiljens bilar

Post by målaren » 13 Sep 2012, 20:22

Ja nu är dom klara för Sandhem :thumbsup:
Testkörde i dag och nu funkar alu isulatorn perfekt :rock2:
Crilles nya motor är inkörd två tankar och drevad 19/55,verkar gå fint :drive:
Fint väder på Lördag väntar dom ju så det blir nog en fin dag igen,vi hörs :clap:
Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests