Skillnad mellan ett pci kort och agp kort

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Post Reply
Ntch in da dirt

Skillnad mellan ett pci kort och agp kort

Post by Ntch in da dirt » 18 Aug 2012, 21:14

Då vårat integrerade grafik kort i den stationära Dell datan tydligen har lämnat in så måste jag sätta i ett extra grafik kort.
Så min fråga är vad är skillnaden mellan ett pci kort och ett agp egentligen?
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Sponsor

Sponsor

Itasha

Re: Skillnad mellan ett pci kort och agp kort

Post by Itasha » 18 Aug 2012, 21:50

AGP är en gammal standard för grafikkort. Vanlig gammal PCI hade för begränsad bandbredd när spelen började kräva tyngre grafikkort. Idag är den borta sedan många år och PCI finns kvar i viss begränsning, men annars är det PCI-express man använder i olika hastigheter, vanligtvis x16 för grafikkort.

Är du säker på att det är ett AGP-slot du har på moderkortet? Tror inte att Dell haft det på sina datorer de senaste fem-sex åren åtminstone, de brukar vara dugligt framåt med sina standarder på produkterna. Men om det är så att din dator är så gammal att du bara har AGP och PCI på moderkortet så rekommenderar jag Blocket eller Sweclockers marknad. Tror du kan hitta folk som ger bort såna kort gratis, brukar finnas i Bortskänkes-trådar. Annars borde det inte vara några problem att hitta för någon hundralapp. Kanske finns något enstaka PCI-kort nytt fortfarande, men det är det inte värt att lägga några pengar på.

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 18 Aug 2012, 21:59

itacha datorn är bara två år gammal så då borde det va nya standard dåenligt manual så finns det ett
pci express x16 fack
ett
pci express x1 fack

pci
två fack
vad bör jag sätta dit då tänkte köpa nått billigt på tradera
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .

Itasha

Post by Itasha » 18 Aug 2012, 22:12

Då är det inga problem att få tag i grafikkort. :) PCI och PCI x1 använder man för tillbehör t.ex. ljudkort, nätverkskort, raid controllers och sådant. Så grafikkortet du köper skall in i x16-porten.

Eftersom du använt det integrerade innan så antar jag att grafikkortet inte används för något mer än att leverera bild till skärmen? D.v.s. du spelar inte med det eller spelar upp film som renderas genom grafikkortet? I sådana fall kan du köpa i prinicp vilket grafikkort som helst så länge det har de utgångar du behöver.

Ser att du bor nära Linköping, om du har vägarna förbi så skulle du kunna hämta upp detta grafikkortet hos Webhallens butik där, och annars kostar det bara 238:- fraktat:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara ... i-vga-hdmi

Det är passivt kylt med, finns ingen anledning att ha en fläkt på så lätta grafikkort. Har DVI, VGA, HDMI vilket är allt du behöver i princip. Dugligt nytt också så att det har stöd för lite hårdvarurendering med om du skulle behöva det. Ganska perfekt för dina behov skulle jag tro. :thumbsup:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 18 Aug 2012, 22:17

Ntch in da dirt wrote:itacha datorn är bara två år gammal så då borde det va nya standard dåenligt manual så finns det ett
pci express x16 fack
ett
pci express x1 fack

pci
två fack
vad bör jag sätta dit då tänkte köpa nått billigt på tradera
Här har du ett billigt kort !
http://www.dustinhome.se/product/501061 ... ider_dacsa

Garanterat inget att spela på, men det kan nog funka !

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 18 Aug 2012, 22:20

Helt rätt datan använd mest till surfning samt lite kontorsarbete.
Så det blir ju billigaste tänkbara kort dock kanske bäst med ett nytt med garant för ett par hundringar en ett beg för 50 som kanske pajjar i morgon

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 20 Aug 2012, 13:23

Jaha då är ett grafikkort beställt från webbhallen 269 :- hoppas det ska fungera sedan!

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 23 Aug 2012, 13:05

Nu funkar datan igen efter installation av ett nytt extra grafikkort det vart ett Asus nivida g force av simpel modell!

Itasha

Post by Itasha » 23 Aug 2012, 20:56

Finfint. :thumbsup: Glöm inte att ladda ner nya drivrutiner från Nvidias hemsida om du inte redan gjort det, de man får med på skivan är oftast väldigt gamla. Kan fungera via Windows Update också, fast har aldrig litat WU att uppdatera drivrutiner för hårdvara korrekt.

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 23 Aug 2012, 20:58

Nä jag märkte det varje gång som jag startar upp står det att det är någon ati inatällning som inte stämde!

Itasha

Post by Itasha » 23 Aug 2012, 21:57

Antar att ditt integrerade kort var ett ATI (numera AMD)? De drivrutinerna bör du avinstallera nu när du satt i ett nytt grafikkort.

Post Reply