Mrweber wrote:Hejsan alla!
Jag är ny här på forumet och har blivit kär i baja 5sc /5t.
Efter lite spanande på nätet så hittade jag nåt från USA som jag kan länka här.
http://www.ebay.com/itm/1-5-Scale-30-5c ... 43b23829e4
Är det någon som vet hur dessa är? är det ens en Hpi baja?
Hursomhelst så kommer det bli en redig baja i inköp snart i truggy bensin formatet.
Kanske någon här som har en begagnad i bra skick??
Mvh Alla och tacksam för svar och funderingar!
Hej och välkommen hit !
Kul att du hittat "rätt" modell redan från början, även om fabrikatet är fel.....
En 5T eller 5SC är en klockren bil att börja med, men man ska låta bli Rovans, KingMotors och andra Kina-kloner så gott det går.
Pratar av egen erfarenhet, då jag började med LS med en Kina-klon, som slutade betydligt dyrare än om jag hade köpt en äkta bil redan från början.
Nu slutade ju inte dårskapen där, utan jag gav mig på ytterligare en klon som också den var helt kass och blev dyrare än originalet.
Det är lockande med lågt pris på dessa kompletta bilar, men i princip allt är skit utom möjligtvis vissa aluminiumdelar.
Plasten är av dålig kvalitet och bräcklig
Kolvstängerna är kromade och börjar nästan direkt att läcka som såll
Karossen (finns en precis nyligen här som testat en KM kaross) är totalt kass, spricker och trasas sönder direkt
Förgasaren klarar inte att lämna tillräckligt med soppa till motorn
Motorn är ruskigt dålig kvalitet på rakt igenom, pläteringen i cylindern släpper
Luftfiltren är inte täta nog
Servona är också värsta skiten man kan hitta, vissa går 2 tankar, andra kan gå ett par månader
Listan är hur lång som helst på delar som inte håller måttet, men visst kan man köpa en, och allteftersom ersätta KM eller Rovan delarna med HPI eller bättre istället.
Men att köpa en KM i tron om att det är en billig bil, är att lura sig själv, jag garanterar detta av egen erfarenhet....
Tror de allra flesta här kan skriva under på att den absolut bästa affären man kan göra är att hitta en hyffsad begagnad HPI Baja 5B eller 5T / SC för runt 5000:- och börja därifrån.
Vi hjälper till så gott vi kan, och ingen fråga är för dum för att ställas. Alla har varit nybörjare en gång, och forumet är till för att hjälpas åt !
Återigen, välkommen hit, och tveka inte på att fråga !