RS5 T10

Alla Onroad-projekt
Locked
Rallyfinnen

Re: RS5 T10

Post by Rallyfinnen » 15 Jul 2012, 11:17

Finns några bilder på sidan 2 i tråden. Jag är på 'utlandssemester' nu så jag har inte möjlighet att greja med den, men funderar på små stoppskruvar som låser stål-halvorna runt dreven på något sätt, så dom inte kan pressa mot lamellen.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 22 Jul 2012, 21:22

Idag har jag servat rs5 hela dagen (minus F1-paus kl 14-16 naturligtvis)!

Har satt i lamellen och gjort stoppskruvar som blockerar rörelsen i diffen. Tyvärr så är dom lite svåra att komma åt, och jag hamnade dessutom sätta dom på drevsidan, och där är ju min bakhängda pipa också.. Orsaken är att skruvhålen på mellanbiten till högra ändflänsen är vridna, så om man sätter stoppskrvarna där, så träffar dom inte lika bra mot diffhalvan. (Fan nu när jag tänker på det misstänker jag jag satte stoppskruvarna i fel hål när jag monterade ihop den.. :doh: )

Hade ingen LSD diffolja så jag testade med ATF. Började med att testa diffverkan utan olja, sedan drog jag på lite på diffbromsen och testade igen. Kände ingen skillnad, så jag körde på ATF. Efter jag fyllt diffen med ATF så inbillade jag mig att den gick aningen lättare (lite mindre broms alltså), men då hade det gått rätt lång tid från tidigare test, så jag kan ha glömt 'referensen' :)
Diffbromsen känns generellt rätt klen, det får vara rätt mycket moment på hjulen innan man får någon nämnvärd diffverkan, så jag undrar om inte denna ska gå att köra med i regn också. Får väl se om jag märker någon skillnad mot öppen diff. Jag har en liten skiva i, vilket ska vara för lågt till medel-grepp.

Diffbilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hade problem med att tomgången skenade en gång på V8 igår också, tog in bilen utan att stanna den. Lyfte av karossen, pumpade på gasen, öppnade tanklock, kollade så allt satt fast osv, men hittade inget. efter en stund gick den bara ner och funkade normalt igen :hmm:
Jag tror det har med ånglås i förgasaren att göra, får se om man kommer på något för att fixa det.. Tänkte jag skulle mäta lite temperaturer nästa gång det händer. Tank, soppaledning, förgasare odyl kan ju vara intressant. En faktor kunde ju också vara själva soppan, olika bränsle har väl olika 'ångtryck'? Kanske man tom borde gå över till mijösoppa?
Kanske bränslekylaren Lissau hade på EM skulle vara ett alternativ (syns på bilderna på FB)? :)

Jag luftade frambromsarna också, och när jag skulle testa dom efteråt så trillade 90-graderskopplingen på ena bromsoket isär. Den har fått lite stryk tydligen, så det är inget att sätta ihop igen, måste bytas. Den stora frågan är var man får tag på sådana till vettigt pris? Är det som med LHM-oljan, som kostar 10ggr mer om man köper den som reservdel?

Bilder:
Image

Image

Mats B

Post by Mats B » 22 Jul 2012, 22:03

Tycker att det borde funka fint med vanliga instickskopplingar för pneumatik... :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 22 Jul 2012, 22:38

Den stora frågan är var man får tag på sådana till vettigt pris? Är det som med LHM-oljan, som kostar 10ggr mer om man köper den som reservdel?
De kostar inte 10ggr mer men minst dubbelt iaf.. :doh: på rc-car kostar de 9 euro st ungefär
Det är helt vanliga tryckluftkopplingar precis som mats säger. Fabrikatet är Legris, som jag hittils inte hittat i någon webshop annat än till gam-pris på rc-sidor. Festo funkar också, sådana har jag på min bil. Festo kopplingarna är lite "klantigare" så på vissa bilar kanske de inte får plats. Jag köpte dem på Autopartner där är priset hälften av rc-car ungefär.Tyvärr har de inte 45-graders i sitt sortiment. Dimensionen skall vara M5 x 4mm slang.

http://www.autopartner.se/flyg-tillbeho ... 622-1.aspx
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Micke
Phone Number: 0709998877

Post by Micke » 22 Jul 2012, 22:59

Jag har en eller två st fläng nya. Dom e gratis för dig min vän

Mats B

Post by Mats B » 22 Jul 2012, 23:00

Här finns för 27 Spänn :thumbsup:

http://www.iag.se/
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

wrep

Post by wrep » 22 Jul 2012, 23:10

Det är inte säkert att alla fabrikat lämpar sig för detta. Vi testade SMC på en gammal RS5:a det gick inte pga de kopplingarna fjädrade för mycket så gångreserven på huvudbromscylindern räckte inte till helt enkelt. :hammer: Samma sak med slangen.. pur-slang som man normalt har till pneumatik är inte tillräckligt stum. Man måste ha den hårdare varianten som sitter på bilarna.. vet inte riktigt vad det är för material i dem, tror det är ptfe .

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 22 Jul 2012, 23:40

Hoppsan, nu har det kommit fler svar! Tackar!

Jag hann redan lägga beställning till MSR från Irland, när jag inte hittade så många vettiga alternativ på ebay odyl. Det är trångt också, så jag tvivlar på att festo-grejerna skulle få plats. Beställde lite kolvstänger från dom förra veckan när dom var nere på EM, och dom hade med sig reservdelslagret där nere, och postade direkt, så jag har dom redan hemma (monterade idag också). Jag var smått imponerad faktiskt!
Nackdelen är ju att det tar någon dag innan jag har grejerna.. tror det sitter sådana kopplingar på rallyn också, ska se om jag kan sno en från den, så kan det bli körning i veckan också!
Last edited by Rallyfinnen on 23 Jul 2012, 09:26, edited 1 time in total.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 23 Jul 2012, 09:16

Nu vet jag ju att vikten spelar stor roll på denna bil, men vinklade luftkopplingar i metall brukar generellt vara smidigare när det är trångt.
Ligger nog nån i en låda här om du vill testa.....

Snyggt jobbat med diffen ffs !
:thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2012, 09:29

Ja, det kändes bra att få nörda sig med diffen lite fast det inte blev riktigt så smidigt som jag hade hoppats. :)

Hör av mig angående kopplingar om det skulle vara så att dom på rallyn inte passar!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2012, 14:05

Plockade en anslutning från rallyn och den passade. På lunchen gick jag med in på järnhandeln i Sollebrunn, kollade snabbt i tryckluftshyllan, och gissa vad jag hittade?! Två stycken 90-gradare kvar i lådan, 33kr/st, jag tog båda! :D

"Järnia Sollebrunn, din lokala rc-leverantör!" :thumbsup: :lol2:

wrep

Post by wrep » 23 Jul 2012, 14:43

Då är det dig vi beställer av i framtiden alltså :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2012, 22:44

Om dom någonsin fyller på i sortimentet igen, tog ju dom två sista! :)

Har gjort en genomgång på framvagnen idag också, bytte två kulleder (dom nedre inre vid krängaren) hade en aning axialglapp där som gick 1/100 mm över mina toleranser (mätt med fingertoppskänsla) :D
Dom går att återanvända på andra ställen där inte axialglappet spelar någon roll.
Satte dit stål/brons-varianten nu, ska se hur bra dom håller. Mycket pyssel att byta dom på rs5:an, det är inte lättåtkomligt direkt.

Bytte dessutom en drivaxeldamask på 'krocksidan' som hade ett litet hål, så den har nog gått vid mina besök i räcket på V8.. :roll:

Har gjort lite setup enligt Marcus rekommendationer tidigare i tråden också, väldigt lite droop fram och bak med mina mått mätt, det är mindre än fabriks-setupen också, men jag tänkte att jag får prova, man kanske lär sig något :) Inbillar mig att den kan bli lite stirrig att köra.

Fick min andra GPM-koppling idag också. Tycker den jag har funkat bra, så det blev en till.. Tanken är att ha en för regn och en för torrt. Bäst att passa på så länge dom har vettigt pris på dom..

Testade stoppskruvarna för att 'öppna' diffen också, och dom funkar, så jag hade satt ihop den rätt ;)

wrep

Post by wrep » 24 Jul 2012, 19:01

Du som har problem med varm förgasare kanske skulle testa en sån förgasar-kylslang som jag har på min RS5?
Det är den blåa som syns på bilden, den är bara en gummivinkel som är inborrad i kylkåpan och riktad mot förgasaren.
Tror de egentligen är till för sitta mellan luftfilter och förgasare på 1/8-bilar.

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Jul 2012, 22:55

Idag blev det en lååång dag på banan i Trollhättan, och det blev en jävligt bra dag också! :drive:
Man borde gå in för lite seriöst testande oftare helt klart!
I början var det såphalt på vissa ställen på banan, dm har kört två stora nitro-tävingar på banan senaste veckorna, och den är preppad för foam-däck. Efter en stunds nötande blev det däremot riktigt bra.

Jag hade inställningar ungefär enligt Marcus rekommendationer, med väldigt lite droop fram, hårdare krängare bak och ganska lite droop bak också, och det funkade hyggligt, men bilen var svårkörd och överstyrd vid gaspådrag.
Jag fipplade lite innan jag testade mina fina diffskruvar, och med öppen diff blev den mycket snällare! Spann lite mer på innerhjulet ur dom snäva böjarna, men gick inte på ställ vid gaspådrag ur dom lite mer svepande kurvorna.

Körde med hurricane pipan nästan hela dagen, bytte till den redan i början när det var halkigt, och märkte ingen större skillnad annat än att bigpowern antagligen var lite snällare i karaktär på botten (lättare att dosera så länge det var halkigt), men tyckte inte att omfördelningen av vikt märktes nämnvärt.

Fick den höga tomgången två gånger under dagen, och båda gångerna försvann det när bilen fått rulla runt på tomgång några minuter. Andra gången mätte jag temp på förgasaren, och den var inte med än ca 40grader, soppaslangen var lite lägre, ca 36. Tycker inte dom temperaturerna borde vara något bekymmer.. tog ju lite tid innan jag var framme vid bilen, men den bode inte ha hunnit svalna extremt mycket med motorn igång. Beteendet är ungefär som när tanken är tom, men det går att gasa och den går skapligt även om den svarar sämre på gas. Jag har haft samma fenomen till och från med olika förgasare.

Tidtagningen var igång stor del av tiden, och jag har nu förbättrat min bästa tid avsevärt även om jag körde på gamla däck! Fick bästa tid på 17.61 nu på kvällen. Var nere på någon 17.6-tid redan tidigare med diffbromsen på, men bilen var mycket svårare att hantera då. Som referens är senaste LS banrekordet precis under 17 (16.98 eller dylikt), och mannen med setup-tipsen hade banrekord på 17.4-någonting för ett antal år sedan (båda bröderna har haft det med några hundradelars skillnad).
Kan säga att jag är mycket nöjd med den tiden!

Tackar Malte, Christian och Pelle för trevliga fighter på banan också!

Locked