Losi 5ive "Tarmac edition"

Alla Offroad-projekt
zaccopelle

Losi 5ive "Tarmac edition"

Post by zaccopelle » 22 May 2012, 22:27

Hej Allihop, är ny här på forumet och tänkte att det var dags att slänga upp en egen projekttråd. Känner Malte och rallyfinnen sedan tidigare och det var ett besök på lidköpingsbanan för några veckor sedan som reulterat i köp av 2 FG bilar på mindre än 2 veckor.....farligt att åka och "kolla" på när någon kör, när sedan Malte frågade om jag ville prova hans bil så var det kört! hehe

Min projekttråd skall som "topicen" skvallrar om handla om min Losi 5ive som jag tänkt konvertera för bankörning, låter säkert helt kocko i mångas öron men jag tror det kan bli en kul bil.

Bilen som sådan köpte jag i höstas och har inte gått mer än en sväng i snön sedan la gas och bromsservot av och sedan dess har den stått i väntan på nytt servo.

Efter ett besök hos rallyfinnen i hans garage och ett hos malte i hans garage så blev man jäkligt sugen på att bygga en riktig motor och gick i planerna att handla lite prylar på DDM till en 30.5cc puffra, sedan gled tankarna in på en CY twin på 52cc, sedan in på bortslöskonvertering med dubbla mamba monster kit, en fram och en bak var tänkt bla bla bla bla .......till slut så var det ödet (eller min dator) som avgjorde.

Efter att ha lagt planerna på Trevor simpson block/topp, stroker vev, long rod etc etc på hyllan efter att ha insett att det drar iväg ordentligt i kostnad så lutade det åt ett egetkomponerat twin projekt. Sagt och gjort, varukorgen på DDM's webshop fylldes på med diverse bra ha grejjer för projektet, när det sedan var dags för betalning så fylldes kortuppgifter i osv och sedan tryckte jag på "proceed transaction"........sneglade lite ner åt höger när jag tryckt på knappen och insåg snart att mina 1400USD hade plötsligt blivit 3100USD....Gaahhhhhhhhhh.......på något konstigt sätt hade dom prylar jag lagt i varukorgen flera veckor innan hoppa in i den nya varukorgen i sista sekund lagom till betalning..... Tänkte först att det ordnar sig, får väl skicka ett mail och förklara misstaget.....men nä, coolt med TS knota i losin tänkte jag och så fick det bli. Knäskebröd och vatten i några månader kan inte vara så farligt :-)

Hur som helst så blir det TS block/topp/cylinder combo, stroker vev +2, longrod +3 eller +5 (inte bestämt ännu), 990 förgasare, "rallyfinnen edition pipa", Mecatech hydraulbromsar, Mecatech Justerbara touring stötdämpare, egenhändigt frästa stötdämpartorn, Hostile slicks + massa annat småkrafs.

Slänger ut lite bilder när TS delar och bromsar kommit hem från staterna i slutet på veckan.

/Pelle
Losi 5ive
HPI Baja 5B
FG Sportsline 08
FG Competition 04

Sponsor

Sponsor

Malte

Re: Losi 5ive "Tarmac edition"

Post by Malte » 22 May 2012, 22:32

Hej, skoj att du har reggat dig! Skönt med ännu en galning som satsar på fullständigt urspårade projekt!
Hoppas ditt "lilla" paket dyker upp i veckan då!

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 22 May 2012, 22:39

Detta projektet ser jag fram imot att följa :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 22 May 2012, 22:52

Detta kommer bli en fröjd att följa :clap:
Billös expertkommentator..

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 22 May 2012, 22:56

Välkommen hit !
Vi gillar när det dyker upp mer galningar här.....det får oss andra att framstå lite mer "normala".... :D
Nu är ju ändå hoppet ute för ett par av oss, men vi har bedrövligt roligt under tiden !

:lol2:

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 23 May 2012, 08:04

Det var inte dåligt 23000kr+tull... Det här skall bli kul att följa..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

J.A racing

Post by J.A racing » 23 May 2012, 08:20

Lusse wrote:Det var inte dåligt 23000kr+tull... Det här skall bli kul att följa..
:thumbsup: :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 23 May 2012, 09:01

fränt bygge! :worship:
men du som verkar ligga inne med stålarna. :sunglasses: :sunglasses:
varför testade du inte mmr superfifty i bilen? :drool:

missade att du skulle sätta i en twin i den.
vatten kylt?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 May 2012, 10:59

Välkommen in i dårskapen Pelle! ;)
Vet ju att det inte är något nytt med rc för din del, du bara utvidgar dårskapen lite, men positivt ändå! :thumbsup:

För dom som inte vet så är Pelle inbiten samlare när det gäller både äldre och nyare rc-bilar, mest skala 1:10 skulle jag tro?

Itasha

Post by Itasha » 23 May 2012, 15:15

Ska följas med spänning! Bättre att köpa först och tänka sen. :rock:

zaccopelle

Post by zaccopelle » 23 May 2012, 22:44

Rallyfinnen wrote:Välkommen in i dårskapen Pelle! ;)
Vet ju att det inte är något nytt med rc för din del, du bara utvidgar dårskapen lite, men positivt ändå! :thumbsup:

För dom som inte vet så är Pelle inbiten samlare när det gäller både äldre och nyare rc-bilar, mest skala 1:10 skulle jag tro?
Stämmer, mest 1:10 från Tamiya men även en hel del Kyosho nytt och gammalt.

Idag kom 16.3kg grejjer från DDM.....gissa om man kände sig som en unge på julafton när man fick dyka ner i kartongen :-)

Måste säga att Trevor Simpson delarna var grymt fina, finns säkert andra märken som ger minst lika mycket effekt men det var verkligen hög klass på bitarna vad gäller detaljfinish och konstruktion.

Passade även på att kränga på hostile slicksen på losin, satan att det krävs lite övertalning rent fysiskt för att få dom på plats men dom passade grymt fint!

Kikade lite på hur jag skall få på mecatech bromsarna på losin och det blir ju att fräsa helt nya spindlar för det finns ju i dagsläget inget att fästa oken i. Ingen nyhet för dom flesta här på forumet men mecatech bitarna var verkligen fina dom också.

Stora frågetecknet just nu är vilken stake jag ska åka med i TS motorn, vad tycker ni? Har standard längd, +3 och +5 stake att välja på. Fint med 5+ men man tappar ju lite vevhuskomp misstänker jag när man ökar vevhusets volym med distansen till cylindern.....hmmmm.....bekräftar ju på sätt och vis Itashas uttalande om att köpa först och tänka sedan hehe :-)

Skall ta några kort på delarna så fort jag får en stund över.
Losi 5ive
HPI Baja 5B
FG Sportsline 08
FG Competition 04

nho1
Phone Number: 0702436912

Post by nho1 » 23 May 2012, 22:50

Kommer bli ett av de mer spännande projekten framöver! :thumbsup:
Men.... Bilder Bilder Bilder!!! :toung:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 23 May 2012, 23:06

Väntar med spänning på bilder!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

zaccopelle

Post by zaccopelle » 24 May 2012, 22:18

Någon som har ett tips på hur man enklast minskar ner bilder så man kan lägga upp dom på forumet?
Losi 5ive
HPI Baja 5B
FG Sportsline 08
FG Competition 04

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 May 2012, 22:21

Använd photobucket eller dylikt, så lägger du in länkarna med img-knappen bara

Post Reply