Off road bana i Klippan.
- J.A racing
Re: Ny bana??
Japp exaktJ.A racing wrote:Onroad med, då han själv kör GT
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Skitkul att det poppar upp fler banor.....men varför bygga en 1/6 offroadbana ?
Det är väl bara FG´s offroadbilar som är 1/6 ?

Det är väl bara FG´s offroadbilar som är 1/6 ?
Borde väl vara samma storlek som behövs på bana till 1/6 som 1/5 eller?
Hoppas jag i alla fall.
Baja 5b ss X 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
- Dave
- Site Admin
Reglementet för largescale offroad gäller nog 1/5.......Comer wrote:Borde väl vara samma storlek som behövs på bana till 1/6 som 1/5 eller?Hoppas jag i alla fall.
Tycker bara att det är synd om det byggs en seriös bana som man inte får tävla på om det skulle bli intressant längre fram.....
Hoppas i så fall att den blir tillräckligt stor för att bli godkänd även i 1/5Dave wrote:Reglementet för largescale offroad gäller nog 1/5.......Comer wrote:Borde väl vara samma storlek som behövs på bana till 1/6 som 1/5 eller?Hoppas jag i alla fall.
Tycker bara att det är synd om det byggs en seriös bana som man inte får tävla på om det skulle bli intressant längre fram.....
Baja 5b ss X 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Det är väl tyvärr rätt långt kvar innan det blir sbf tävlingar i offroad. Jag försökte men sen försvann intresset hos min kontakt känndes det som.Dave wrote:Reglementet för largescale offroad gäller nog 1/5.......Comer wrote:Borde väl vara samma storlek som behövs på bana till 1/6 som 1/5 eller?Hoppas jag i alla fall.
- Dave
- Site Admin
Packo har mycket info om hur detta ska göras......
Såg ju på banan i Danmark hur det ska se ut.
Även om det är ett par år tills SBF vaknar upp (helt sanslöst att dom inte fattar att LS offroad växer kraftigt) så tycker jag det är synd om man inte bygger en seriös bana som det borde se ut.....

Även om det är ett par år tills SBF vaknar upp (helt sanslöst att dom inte fattar att LS offroad växer kraftigt) så tycker jag det är synd om man inte bygger en seriös bana som det borde se ut.....
Kan inget annat än att hålla medDave wrote:Packo har mycket info om hur detta ska göras......
Baja 5b ss X 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Om jag inte tar fel så är off rod reglerna anpassade för1/6bilar.HPI är för stor för att tävla med enligt dom svenska reglerna.
1:6 OR klubbades som ny tävlingsklass i november 2005 på konferensen. Dock har det varit väldigt tyst om det. Här är reglementet för klassen (tack till Frederick Scholander).
Vad avser tävlingar så är det fritt fram för alla klubbar att arrangera en tävling. - Med andra ord är det dags att dra dem i svansen nu!
Large Scale Off - Road Regler
Kaross och vinge Karossen skall efterlikna de fullskalekarosser som används I Offroad, öken eller trial tävlingar. Det är tillåtet att använda en vinge med följande dimensioner:
a.) Vingyta max 300 mm x 140 mm
b.) Höjd max 360 mm med fjädringen maximalt hoptryckt
c.) Överhäng max 150 mm från centrum av bakaxel.
Säkerhet Bilar med öppen kedjedrift eller drev måste ha skydd över dessa. Bilen måste ha en bumper (stötfångare) i plast framtill.
3. Dimensioner
a.) längd max. 820 mm
b.) bredd max. 480 mm med fjädringen maximalt hoptryckt
c.) höjd max. 360 mm med fjädringen maximalt hoptryckt
d.) vikt min. 8000 gram (8 Kilo)
e.) Bränsletank max 700 ccm
4. Motorer 1 cylinder/2-takt motor upp till max 26 cc med i övrigt identiska motorregler lika 1:5 Track avseende foder, kylning, portar, tändning m.m.
5. Chassi och transmission Enbart 2 WD bakhjulsdrift tillåts. Växellåda är inte tillåtet.
6. Ljud Motorn skall minimum ha en 2 kammar pipa med högsta tillåtna ljudnivå 81 DbA som mäts 10 meter bort och 1 meter ovan mark, Pipan måste finnas inom bilens max mått.
7. Bränsle Lika som i 1:5 TRack
8. Bromsar Bilen skall vara utrustad med broms för att stanna bilen. En mekanisk ”Fail safe” för gasreglaget måste finnas
9. Tävlingsformat Lika som 1:8 OR
Ok....men en 5B är väl 82cm lång och 48cm bred......och <8kg......
Re: Off road bana i Klippan.
Döpte om tråden då de flesta verkar ha koll på vad vi snackar om 
Billös expertkommentator..
Ska man starta sbf race så lär man behöva se över reglerna. Sen ser man på dom som tävlar så är det ju Elcon, MCF, HARM bilar osv man kör med..
Kollade på en filmsnutt på tuben med EM finalen i LS off road 2011. De gubbarna var nog inte över 30kmh många gånger.. Krokigt som fan och inte ett hopp.. Ärligt talat....Hur kul låter det??? Tror våra hpi bilar blir lika utklassade på en sån bana som deras på en riktig off road bana..S 500 R wrote:Ska man starta sbf race så lär man behöva se över reglerna. Sen ser man på dom som tävlar så är det ju Elcon, MCF, HARM bilar osv man kör med..
Billös expertkommentator..
Har sett det med och jag har inga problem med en sådan bana. Dock har jag inga problem med en snabbare bana med. Tycker det är bra om alla alternativen finns.