Touringmotorer!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Lusse
Phone Number: 0739951152

Re: Touringmotorer!

Post by Lusse » 31 Aug 2011, 20:43

vem är det som säger det?det samma gäller offrod. Vem följer reglerna där ,förutom när det är tävlingar.och på onrod så gör man det som reglerna säger, men inte på offrod?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 31 Aug 2011, 20:50

stefan menar nog våra inofficiella tävlingar.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Lotus
Phone Number: 0709998877

Post by Lotus » 31 Aug 2011, 20:55

Jo, visst är det så han menar.

Men min poäng var bara att långt ifrån alla tävlar med sina bilar. Kanske bara är några % av alla förare som verkligen tar steget vidare och tävlar på riktigt. Och för de övriga har ju då cylindervolym eller dylikt ingen större betydelse, bara man har roligt med sin bil. Stora motorer brukar ofta gå hand i hand med vad som är roligt ;)

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 31 Aug 2011, 21:05

Lotus wrote:Jo, visst är det så han menar.

Men min poäng var bara att långt ifrån alla tävlar med sina bilar. Kanske bara är några % av alla förare som verkligen tar steget vidare och tävlar på riktigt. Och för de övriga har ju då cylindervolym eller dylikt ingen större betydelse, bara man har roligt med sin bil. Stora motorer brukar ofta gå hand i hand med vad som är roligt ;)
Det var det jag mena. Hur många är det som tävlar på forumet ? både on och offrod?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 31 Aug 2011, 21:07

Jag är med på vad du menar... och hör vad du säger. Men det jag menar är att varför göra en 23cc motor som inte följer reglerna??? För om man vill köra på skoj så köper man väl inte en 23cc misstänker jag...
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

sx3

Post by sx3 » 31 Aug 2011, 21:28

S 500 R wrote:

Jag är med på vad du menar... och hör vad du säger. Men det jag menar är att varför göra en 23cc motor som inte följer reglerna??? För om man vill köra på skoj så köper man väl inte en 23cc misstänker jag...
Kan ju finnas som någon sa, tävlingar utomlands som inte lyder under EFREA/IFMAR och då kan ju denna vara ett alternativ, men i sverige har vi ingen "öppen" klass utan krav på motor.
Kanske är det den ekonomiska biten som stoppar folk från att smacka på en 60cc twin motor och istället väljer en 23cc som är liiiiiiiiiiiiite billigare..
Sen kan jag efter denna säsong säga att motor i all ära, men man måste kunna få ner effekten i marken och ta sig runt banan samtidigt som man håller sig på det svarta och 23cc är IMHO fullt tillräckligt att hantera på bana och så länge samtliga deltagare kör under lika förutsättningar så behöver man inte känna att ens motor är liten, utan det är skicklighet och tekniska erfarenheter som är det avgörande. Det ser man skillnad på GT och touring där GT med sina stockmotorer kör nästan samma varvtider som 8000 kronors italienare med extern tändning..

Självklart är man ALLTID välkommen på banorna runt om i landet oavsett utrustning för en lekstund, så länge man håller sig till deras förhållningsregler osv.
Men min åsikt är att, om man nu ändå gräver ner en massa stålar i en bil så bör man hålla den inom reglementet för den klassen man tänkt köra, för rätt vare är så är det en tävling och ens hobbykompisar ska dit och man själv får ett rejält sug att pröva att köra en tävling så vore det surt att sitta på en 50.000 kr bil som inte är tävlingslegal..

PS, tävlingar är skitkul och man måste inte vara duktig för att vara med. folk är överlag VÄLDIGT trevliga och hjälpsamma och man lär sig en massa från folk på plats, och man får öva att köra med flera bilar samtidigt, vilket är svårt i den bemärkelsen att man hör inte sin egen motor bland alla andra.. Jag har inte haft ambition att vinna på dom tillställningar jag varit på, utan att ha kul, träffa folk, lära mig nya saker och pröva nya banor!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Lotus

Post by Lotus » 31 Aug 2011, 22:01

Kan inte göra annat än att hålla med föregående talare :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Aug 2011, 23:49

J.A racing wrote:På sidan 56 står det om motorer och vad som gäller http://web.sbf.se/regler/up/6/RB_Tavlin ... r-2011.pdf Detta är EFRA och gäller i hela europa. 4 kanaler så reedcase är kört så vitt jag förstår.

Reedcase måste inte betyda att man kör med en femte boost-kanal, man kan köra med bara dom vanliga fyra som i zenoah, eller så kunde man kanske köra två vanliga och en boost, dvs tre kanaler.
Enligt diverse trimmare är det däremot boost-porten som gör att reed-motorerna går bättre än dom med kolvstyrda insug.

Här är en länk till en liknande diskussion:

http://www.rctek.com/phpBB/viewtopic.ph ... 2c8f24563a

J.A racing

Post by J.A racing » 01 Sep 2011, 06:27

Men BZM har väl 5 kanaler?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 01 Sep 2011, 08:50

vet iallafall att 50 kubikarn har fem kanaler
och att det går att få den med 6 kanaler sen.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply