Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Locked
Rallyfinnen

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 16 Jan 2010, 10:18

Ja, jag tänker ju inte lägga ut mer pengar på deras plastgrejer. Jag ser det som så att det isåfall är upp till dom att bevisa att dom har bättre plast, och skicka det till mig utan kostnad.
Egentligen är jag ju inte så intresserad av plasten eftersom jag redan lagt ut pengar på andra plastdelar. Därför tyckte jag dom kunde kompenserat med en hel motor istället för den som kåpan på vevhuset hade spruckit på.
Då hade jag haft en motor till att trimma, och då hade jag ju varit nöjd och glömt allt som har med plast att göra! :D

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Jan 2010, 13:25

Nu har jag tagit isär diffen igen..
Det hade läckt ut olja ur den, och jag såg att två öron på diffhuset var av.. Jag har väl dragit skruvarna lite för hårt antar jag..?
Vevhuset är i pricip omöjligt att svetsa pga mycket orenheter i materialet.
Kollade på rcmodelz igen, och det fick bli en ny beställning igen! Köpte diffhus och båda vevhushalvorna och fläktkåpan, inte värt att krångla för dom priserna!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2010, 18:00

Liten uppdatering.

Jag försökte fixa diffhuset med kemisk metall, och det verkade skapligt stabilt, men när jag tog i lite så släppte det igen..
Så här ser det alltså ut (ena 'örat' sitter fortfarande fast med kemisk metall)
Image

Dom har missat hur dom borde fungera när dom kopierade stötdämparkolvarna, så det finns inga klick för respektive hårdhetsläge. Då är det ju omöjligt att veta att den är i rätt läge när man justerar dom utan att öppna..
Jag testade göra lite urtag, men det är för dålig spänst i plastbiten som ska fjädra också.
Jag får nog byta dom här till hpi så funkar det förhoppningsvis som det ska.
Image

Har jämnat lite kanter i cylindern och matchat insuget lite, och fasat lite på kanterna på kolven
(obs waqr: inte portat ! :) )
Så här ser kolven ut.
Image

Sprängskiss heter det på svenska, men i detta fall passar nog engelska 'exploded view' bättre ;)
Lite svårt att få plats med kaffekopparna på fikabordet! :roll:
Image

Och på golvet ligger lite till..
Image

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 17 Jan 2010, 18:11

Ser ju riktigt roligt ut det där... nooooooooot!!! Hade jag fått hem en sådan bil så hade jag varit så förbanad...
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2010, 18:31

Jag kan bara 'gilla läget' nu och se till att bilen blir så bra som möjligt.
När inte rovan kunde erbjuda någon kompensation som var intressant för min del, så är det bara att ta tag i det själv.
Surt, men ändå roligt att ha isär och se hur dom konstruerat allt.
Jag tycker det är en lite komplicerad konstruktion, väldigt mycket smådelar som är ihopskruvade istället för större delar.
En väldig skillnad jämfört med min FS (som är lik MCD), den är mycket enklare uppbyggd, och lättare att skruva.
På denna så är det lite så att en massa delar/skruvar ska loss innan man kommer åt. Dom kunde nog förenkla koncepet en del om dom tänkte till lite, -då syftar jag på HPI, för kineserna på Rovan tror jag inte kan tänka alls.. dom kan bara använda ctrl+c och ctrl+v på tangentbordet :mrgreen:

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 17 Jan 2010, 18:40

Va f*n har diffhuset sprukit för dig också :( Börjar du inte tröttna snart? Riktigt surt! Jaja.....du är ju inte rädd att testa nya saker så ska det hända nån här på forumet så är det väl dig (jag menar du löser ju det mesta) :)

Har du beställt Rovans diffhus nu alltså? Ja, deras delar verkar ju hålla lite högre kvalitet så det är bara att hoppas på att det även gäller aluminiumdelarna också.

Förresten, förvånade mig att du inte portade nåt nämnvärt när du ändå hade isär cylindern :D
Letar Baja 5B

Jimmy

Post by Jimmy » 17 Jan 2010, 18:48

Stackars dig,men som Waqr skriver så brukar ju du fixa det mesta :D
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2010, 18:53

waqr wrote:Va f*n har diffhuset sprukit för dig också :( Börjar du inte tröttna snart? Riktigt surt! Jaja.....du är ju inte rädd att testa nya saker så ska det hända nån här på forumet så är det väl dig (jag menar du löser ju det mesta) :)

Har du beställt Rovans diffhus nu alltså? Ja, deras delar verkar ju hålla lite högre kvalitet så det är bara att hoppas på att det även gäller aluminiumdelarna också.

Förresten, förvånade mig att du inte portade nåt nämnvärt när du ändå hade isär cylindern :D

Antar att du menar KM diffhus? För det är KM diffhus jag beställt från rcmodelz! Det kunde ha funkat med lagningen, men eftersom nytt inte var så dyrt så tyckte jag inte det var värt att chansa! Rasar huste så kan det ju vara en hel hög med drev som blir förstörda också!
Jag måste erkänna att det kan delvis vara mitt fel att huset gick sönder, jag drog kanske skruvarna lite för hårt när jag satte ihop diffen (men är det rätt bearbetat och skaplig kvalitet på material så borde det inta ha varit några problem tycker jag).

Det krävdes all självdiciplin jag har och lite till för att låta bli portning! :D

En tanke angående dämpare som ni som kör baja SS kanske kan svara på:
Varför har man ingen volymkompensering i dämparna med 6mm kolvstång?? Fanns inget på Rovan, så jag kollade HPI-manualen, och där har dom ingen volymkompensering på 6mm dämparna heller (ser likadana ut som mina)! Men på dom klena har dom 'skumgummi-brickor' som volymkompensering i botten.. Hur logiskt är det? En grövre kolvstång ger mera volymändring när den rör sig in och ut, men då har man tagit bort volymkompenseringen helt! Hur bra funkar det?!
Jag är skeptiskt till detta koncept.. Kanske därför dom säljer 'rezzies' och allt vad det heter till dom?
Jimmy wrote:Stackars dig,men som Waqr skriver så brukar ju du fixa det mesta :D
Allt går att fixa med nya delar! :) Annar brukar jag krångla till det och göra egna lösningar, men nu orkar jag inte, då blir bilen aldrig klar känns det som..

Jimmy

Post by Jimmy » 17 Jan 2010, 19:07

Jo ibland är det enklare att köpa nytt än att hålla på och greja i evigheter :D
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2010, 22:04

Ja, speciellt om tålamodet är lite dåligt.. :)

Ingen HPI-ägare som har erfarenheter angående volymkompenseringen i dämparna?

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 18 Jan 2010, 08:05

Rallyfinnen wrote:...
När inte rovan kunde erbjuda någon kompensation som var intressant för min del, så är det bara att ta tag i det själv.
Men dom har erbjudit dig något???
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Jan 2010, 08:23

Japp! Hela diskussionen finns lite tidigare i tråden (trögläst och felstavat :) )
Jag kunde få dom delar som var sönder om jag betalar frakten.
Jag tyckte inte det var intressant, jag vill inte lägga ut mer pengar (och lång väntetid) på plastdelar som kan vara lika dåliga som dom jag redan har.. Jag tycker det är upp till dom att förse mig med delar utan kostnad för att bevisa att plasten är ok nu (eller inte).

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 18 Jan 2010, 08:25

Ja, det var ju ett jäkla dåligt erbjudande.. är ju inte ditt fel att grejerna är sönder!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Jan 2010, 08:50

Precis, så jag tyckte inte erbjudandet var intressant, och jag kommer inte att ha någon som helst kontakt/affärer med Rovan i framtiden.
Jag har jobbat med kinesiska leverantörer på jobbet innan, så förväntningarna var inte så höga, och man kan väl säga att detta bekräftar min uppfattning :)
Bättre att köpa dom kinesiska produkterna lokalt isåfall, då kan man få bättre support! När motorn rasade (första gången) på min FS så skickade den tyska handlaren ny cylinder, kolv lager mm utan kostnad. Det hade inte kineserna gjort tror jag.
Last edited by Rallyfinnen on 18 Jan 2010, 09:44, edited 1 time in total.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 18 Jan 2010, 09:14

Rallyfinnen wrote:Precis, så jat tyckte inte erbjudandet var intressant, och jag kommer inte att ha någon som helst kontakt/affärer med Rovan i framtiden.
Jag har jobbat med kinesiska leverantörer på jobbet innan, så förväntningarna var inte så höga, och man kan väl säga att detta bekräftar min uppfattning :)
Bättre att köpa dom kinesiska produkterna lokalt isåfall, då kan man få bättre support! När motorn rasade (första gången) på min FS så skickade den tyska handlaren ny cylinder, kolv lager mm utan kostnad. Det hade inte kineserna gjort tror jag.
Nej, tyvärr verkar de kinesiska handlarna inte har förstått viken av att hålla en hög servicenivå gentemot kund. Vi kanske skulle skicka dem till Andreas på SwedRC för en prao vecka så kanske de skulle lära sig ett och annat :D
Letar Baja 5B

Locked