T powa wrote:crh wrote:Sorry för kladd i tråden, men vill bara påpeka att el och bensin kan bli en dålig kombo.
Och att pumpa bensin med en spolarvätskepump låter inte heller som en jätte bra ide.
Nu har jag ingen aning om vad det är för pump men tycker det låter lite vanskligt.
Va försiktiga, ingen oplanerad grillning

Nu ska jag ju inte doppa elkablarna ner i bensinen sladdarna kommer ju att sitta i pumpen med kabelskor. samt kabelskor på batteriet som driver pumpen . Så det blir ingen gnistbildning när man slår igång tankutrustningen Sedan kommer det va en bit slang mellan tank och bil och i o med att det är go kart tank så tror jag nog att den är testad mot statisk elektrisitet också.
Och varför skulle dunken explodera av att pumpa med elektrisk pump alla modärna bilar har ju elektrisk bränslepump och inte tusan brinner bensinen där.
Sedan kanske inte spolvätske pump är gjord för bensin men det går nog att modda den med olje resistenta o ringar i fall det börjar läcka.
Läste på nått modell flyg förum om en som kört 50 liter metanol i spolpump utan problem och det är väl mer frätande än bensin är.
Det är ju inte bensinen i sig som är farlig, utan bensinångorna och blandningen med luft.
En elpump skapar gnistor i motorn, men om den är EX godkänd kommer inte ångor eller bränslet in där.
Tyvärr är inte riskerna begränsade till elektoniken när det gäller EX, utan även den mekaniska utformningen på pumphuset.
Om pumpen är riktigt gjord kan den inte skapa gnista varken mekaniskt eller statiskt och det är precis därför en bränslepump är helt annorlunda jämfört med en pump för spolarvätska.....
Och hur du startar pumpen utan gnistbildning är ju en helt annan sak.... ?
Men det funkar säkert !
Precis livsfarligt, men det funkar säkert så länge det inte händer nåt !