Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Portningstråden!

Post by Dave » 27 Mar 2011, 15:03

Det jag menade var att Propipen inte utmärker sig alls på nåt som inte är anpassat till den....
En standard Dominator Rear V2 ger en likadan kurva som den Rally får med sin modifierade, men med lite lägre toppeffekt och moment.
Att Propipen missar med 1hp visar ju inte på nåt konstigt alls, bara att man ser skillnaden......

Sponsor

Sponsor

Egon

Post by Egon » 27 Mar 2011, 15:08

Robban wrote:Det är juh iaf tydligt att Propipan inte levererar på den motorn. Och det där med skillnaden på 2 och 4 bult skulle jag med vilja höra.

Om det nu finns nån...
Hahahahaha...........selvsagt finns det en årsak Robban.....roooolig nå.... :thumbsup:

Men noen ganger er det litt dumt av meg å lære bort alt jeg kan, tross alt det jeg lever av...hadde jeg lagt ut alt dere lurer på så hadde jo alle kunne gjort det samme, eneste jeg har som inte alle andre har, er min kunnskap.... ;)

Men ang forskjellen på 2-bolt / 4-bolt, så finnes all denne info å finne på nett......man må bare vite hva man leter etter, och det er inte alltid så enkelt.......

Men tro meg, det er en "stor" skillnad på 2-bolt och 4-bolt, inte bare at de har 2 och 4 bolter.... ;)

Egon

Post by Egon » 27 Mar 2011, 15:13

Jeg har skrevet før om hvordan PRO-Pipan virker, inte bare på hvilken motorer den leverer......PRO-Pipan er eneste pipan på markedet som har så mycket "backpressure", vilket betyr at jo mer power en motor har, jo mer power leverer pipan......dette vil nesten virke propossjonalt %-vis......ingen annen pipe virker på samme måte pr.d.d.......

Altså; en motor med dårlig/lite power + PRO-Pipan = katastrof.........en motor med mycket power + PRO-Pipan = :drool:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Mar 2011, 15:15

Ok, jag ska bidra med ungefärliga porttider på Maltes motor, för att kasta lite bensin på brasan :sunglasses:

Insug 153
kanaler 128 (alla samma höjd)
utblås 178

Bilder på portningen finns ju lite tidigare i tråden. Kunde säkert öka duration på insug lite för mer effekt på topp med pro-pipan, men jag vill behålla skaplig botten i den, så nu får det bli på detta viset.
Jag tror 4-bultarna brukar ha lite mindre duration på kanalerna original, och det är ju inte lätt att minska på det i eferskott.. I detta fall har jag bara lyft ena paret, så alla är i samma höjd.

Egentligen skulle väl pip-diskussionen höra hemma i annan tråd..? :ot:

Egon

Post by Egon » 27 Mar 2011, 15:22

Rallyfinnen wrote:Ok, jag ska bidra med ungefärliga porttider på Maltes motor, för att kasta lite bensin på brasan :sunglasses:

Insug 153
kanaler 128 (alla samma höjd)
utblås 178

Bilder på portningen finns ju lite tidigare i tråden. Kunde säkert öka duration på insug lite för mer effekt på topp med pro-pipan, men jag vill behålla skaplig botten i den, så nu får det bli på detta viset.
Jag tror 4-bultarna brukar ha lite mindre duration på kanalerna original, och det är ju inte lätt att minska på det i eferskott.. I detta fall har jag bara lyft ena paret, så alla är i samma höjd.

Egentligen skulle väl pip-diskussionen höra hemma i annan tråd..? :ot:
Dette vil jeg si ser helt knall ut, du mister kanskje noe på topp, men normalt trenger en 2-bolt mer torque enn en 4-bolt...noe er grunnen du nevner.... ;)

Jada jada jada...... :sunglasses:

Egon

Post by Egon » 27 Mar 2011, 15:24

Bare nevne èn ting til (før Rallyfinnen finner rifla...)

En PRO-Pipa leverer mer power til en stock G270 (orginal 26cc 4-bolt), enn den gjør til en Race Ported 27,2cc 2-bolt.. ;)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 27 Mar 2011, 19:03

Det är allt tur att inte alla bara fogar sig, utan pressar gränserna lite.....
Annars skulle ju -Gud förbjude- tillverkarna av tuningprylar inte behöva utvecklas alls......då skulle ju alla vara nöjda och glada utan att ställa en massa jobbiga frågor och jämföra prylarna.....

:sunglasses:

Miiku77

Post by Miiku77 » 06 May 2011, 12:59

ESP ögonbryn :sunglasses:
Image

Så skal det se ut :lol2:
MAD 2 STROKE TUNER from FINLAND

Dave
Site Admin

Post by Dave » 27 Jun 2011, 19:09

€49 motorn* som gick hela förra säsongen i 5B´n tappade orken ordentligt förra träffen i Hawaiihålan.....
Varvade inget och kändes allmänt slut.

Inte så konstigt visade det sig när jag plockade isär den.....
Hela motorn vad full med grus !!!
Cylindertopp, kanaler, vevhus var täckt med SKIT !
Orsaken var en trasig packbox på vevaxeln, som troligtvis trasats sönder pga att vevlagret blivit glappt....

*Reely vevhus+DIY portning med Zen vev,lager,kolv,ring och packboxar

Hade en ny Zen 34mm cylinder och kolv liggande och lät Dremeln bara gå.....

Kolven fick sig en rejäl omgång på sidorna och cylindern fick ESP-ögonbryn, faktiskt väldigt lika de Miiku visade på bild ovan !
Matchade den med vevhuset och snyggade till den så att alla kanter mellan vevhus och cylinder försvann.

Körde in den under drygt 1h på tomgång med lite lätt gasande emellanåt, och sen var det dags för bänken hos Rally !

Nu hade ju Rally det tvivelaktiga nöjet att köra sönder sin modifierade Dominatorpipa innan vi hann bänka nåt, så det fick bli en Dominator FAST istället.
Enda pipan som vi hade nån referens på ihop med min ESP 27,2cc motor också.

Den blå kurvan är min nyportade 4-bults 26cc Zen, den röda är en ESP 27,2cc 2-bult med samma pipa !
Zen 25,4cc 4bult vs Zen 27,2cc ESP Dom-FAST.jpg

Dave
Site Admin

Post by Dave » 27 Jun 2011, 19:48

Kolven är tagen drygt 2mm i underkant på insugssidan och squishen blev 0.65 ca.

Malte

Post by Malte » 28 Jun 2011, 22:39

Såg ju kanon ut med tanke på vad den har kostat! Börjar känna mig hotat i Hawaii nu!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Jul 2011, 20:48

Här är lite bilder på en 'quick and dirty' som jag gjorde på en FS-cylinder idag:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Cylindern är egentligen kass pga att det sket sig när brorsan skulle svarva förbränningsrummet, för stiftet satt inte i mitten! Det syns på första bilden hur det skavt bort pläteringen, och förbränningsrummet är osymmetriskt.. Men i min enfald tänkte jag den skulle klara sig utan att kolvringen går upp så långt, så jag kunde köra med den så länge jag renoverar den som suttit i baja-majan.
Slängde ihop motorn med en helt orörd FS bottendel (kass vev, lager och packboxar, -nytt men brukar inte hålla så länge). Körde igång den och lät den gå ca en tank, men det verkar inte lovande, går dåligt och har ingen vidare kompression fast jag har 0,3 i squish.. :hmm:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2011, 20:55

Nu har jag satt ihop efterträdaren till den ovanför. En 36mm Zen med 28 vev. Förbränningsrummet är också bearbetar så man ska kunna köra med lägre squish utan att kompressionen blir vansinnigt hög. Satte ihop den med 0,3 i squish, återstår att se om det går att köra så.. :)
Kolven är en begagnad rovan-kolv.. kanske inte det bästa för max effekt, men man är ju snål också :doh:

Lite bilder på portningen:

Image

Image

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Aug 2011, 21:57

Här kommer lite bilder på 230:n jag portade igår:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Har inga porttider och har inte bänkat, det var bråttom, så motorn åkte rätt i rs5:an när den var klar. Detta är alltså motorn/cylindern jag fick med bilen. Jag har bara bytt ramlager och packboxar, och sedan portat cylindern. Har inte ens bytt kolvring..
Jag höjde kanalerna närmare utblåset till samma höjd som dom andra, gjorde diverse ögonbryn, och karvade ur kolven, för att få upp lite mer flås i kanalerna. Insuget är höjt ca 1mm (kolven går fortfarande högre) och utblåset är rundat lite i överkant och breddat lite. Höjde utblåset kanske 0,5mm i mitten, inget på sidorna. Rundningen är tänkt att ge lite snällare register.
Körde bilen idag, och tyckte motorn gick riktigt bra för en gammal 230. Kommer nog film på körningen så småningom.

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 21 Oct 2011, 13:36

För ett tag sen rev jag ner min gamla 30,5 raceportade Zen, den har gått 1 hel säsong felfritt så jag tyckte det va dags att kolla upp skicket.

Kolven hade några repor så den skall bytas ut. Cylindern såg dock fin ut.
Tyckte det va dags att prova på att porta lite själv. Nu hade jag en del gratis på denna då ögonbryn och kanaler redan var portade.. Dock va insug och avgas orört. Så jag skred till verket och breddade avgas en del och breddade även insug. Vet inte om det är "rätt" men skitsamma :D

Tanken är att denna skall slås ihop så fort jag får lager och packningar till den. Sen skall den köras in lite snabbt, sen skickas den ner till David för bänkning!

Lite bilder på min första portning. Ha överseende :doh:

Kolven som skall användas.
Image

Insug.
Image

Avgas.
Image

Slant lite med dremeln när jag skulle fasa av kanterna lite.. :doh:

Post Reply