H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
sx3
Phone Number: 0709998877

Re: H.A.R.M SX-3 - The Street Sweeper

Post by sx3 » 25 Jan 2011, 18:43

wrep wrote:
sx3 wrote:
Efter lite mailkonversation med Herr Ian Oddie från Oddiefied i England...
Så råkade jag lägga en beställning :oopsboard:
Nu undrar ni säkert vad det innehåller? ;)
tror jag vet... vad kostar en sån i dag? sån vill ja me ha ju! var du tvungen att köpa :-)...
Ni är alla ute och cyklar! :P
Wrep, du behöver inte sukta efter något du redan har ;)

MEN: Mag diffen kommer, inom sinom tid! Nu behövde jag bara dämpa min smärta i tanden genom att köpa något lite halvenkelt, men ändå så nödvändigt :)
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 25 Jan 2011, 18:46

En RS5:a ? he he :toung:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 25 Jan 2011, 18:55

Jag har också mailat med Ian..

Blev det en motor för dig eller???
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

sx3

Post by sx3 » 25 Jan 2011, 19:01

Haha, lugna er :P Hare precis spenderat en halv förmögenhet på radioprylarna, man e ju trots allt bara en elektriker :P
Ingen RS5 har man råd med, och någon racemotor är inte aktuell när jag inte ens lär kunna hantera kraften som redan sitter monterad på bilen :P

Han är trevlig att ha o göra med, väldigt informativa svar man får!

För att stilla er nyfikenhet så blev det så lite som
2st glasfiber bromsskivor 60mm (bak)
2st glasfiber bromsskivor 69mm (fram)
8st stål bromsbelägg
1 distanskit till bromsoket för att få plats med 69mm skivorna

H.A.R.M

Post by H.A.R.M » 25 Jan 2011, 19:17

Då borde du få stopp på ekipaget... :thumbsup:
Magdiffen kan jag rekommendera! En "snäll" diff med lagom låsning ut ur böjjarna, samt att man inte behöver bry sig om den speciellt mycket annat än att ge den en skvätt fett då och då. :-) Den funkar bra på de flesta banor och underlag.
Bra styrning in och gott skjut ut med andra ord. :drive:

Sammie
Nyputsad HARM sx3

sx3

Post by sx3 » 25 Jan 2011, 19:34

H.A.R.M wrote:Då borde du få stopp på ekipaget... :thumbsup:
Magdiffen kan jag rekommendera! En "snäll" diff med lagom låsning ut ur böjjarna, samt att man inte behöver bry sig om den speciellt mycket annat än att ge den en skvätt fett då och då. :-) Den funkar bra på de flesta banor och underlag.
Bra styrning in och gott skjut ut med andra ord. :drive:

Sammie
Nämen, kolla vad katten släpade in ;)
Kollade upp laddaren och den har fått goda recensioner (Thunder AC680) väntar med spänning tills mina hårda klappar kommer! Är det H.A.R.M's magdiff du menar eller oddies harmbaserade? Fick förklarat för mig att Harms är snällare vid lite sämre underlag medan oddies fungerar på lite bättre underlag. Prismässigt är det inte så jättestor skillnad, men konstruktionerna skiljer en del!

Vad säger sammie om den saken? =)

H.A.R.M

Post by H.A.R.M » 25 Jan 2011, 19:43

Farbror Oddies diff har en hårdare låsning än HARM´s magnetdiff. Med det grepp vi har på våra svenska banor(halare) så vill jag påstå att HARM´s diff gör bilen lite mer lättkörd.
Meeen det har även lite med körstill att göra.

Sammie

Ps. Man kan köpa HARM´s maggdiff å prova för att sedan om man vill så kan man skicka den till Oddie för modifiering.
Nyputsad HARM sx3

sx3

Post by sx3 » 25 Jan 2011, 19:51

H.A.R.M wrote:Farbror Oddies diff har en hårdare låsning än HARM´s magnetdiff. Med det grepp vi har på våra svenska banor(halare) så vill jag påstå att HARM´s diff gör bilen lite mer lättkörd.
Meeen det har även lite med körstill att göra.

Sammie

Ps. Man kan köpa HARM´s maggdiff å prova för att sedan om man vill så kan man skicka den till Oddie för modifiering.
Sant, fast det blir jobbigt om man gillade original maggen mer än oddies, men som sagt nu har jag hört från två håll att harms är snällare vid sämre förhållanden.. Men att döma av Ian's svar så ska hans diff fungera lika bra
The mag diff i sell is based on the Harm diff, but i modify and fit extra parts inside to further improve the diff. I pin the output gears to the magnet rings because they always come loose on the standard diff, and most importantly i fit an electric coil system inside which increases the locking range of the diff considerably.
The mag diff is the only diff available that can be used in all conditions from very wet to a hot high grip track.
Aja, än har man inte mag-diff pengarna, så man får suga vidare på karamellen! :D
Men säkert är att 08'ans quadruppel diff kommer bli utbytt!

sx3

Post by sx3 » 26 Jan 2011, 13:44

en fågel viskade att allt utom transpondern dykt upp.. Så det blir smita iväg från jobbet tidigare I think!

sx3

Post by sx3 » 30 Jan 2011, 16:11

Jahopp, igår var jag in till Sammie och hämtade upp transpondern som hade dykt upp!
Dom gamla hemmabyggda karossfästeförsärkarna i bakvagnen var av varierande kvalitet så jag tillverkade ett par egna med en "normal" konstruktion i förhållande till dom som satt monterat på bilen innan! :)

Oddie's bromsuppgradering har ännu inte dykt upp ännu, passade även på förra veckan att lägga en beställning på lite delar från Rapid-racing med lite bromsslangar, hydralolja FG kontakt med bananplugg i andra ändan för laddaren...
Även Mielkes Hurricane open-up pipa ska ligga i paketet (För att spoila lite, så kommer även Wrep's EVO bestyckas med en sådan) ;)

Här kommer diverse bilder!
Image
Image
Image
Image
Image

ADDE
Phone Number: 0705828794

Post by ADDE » 30 Jan 2011, 16:38

fint fint :thumbsup:

wrep

Post by wrep » 30 Jan 2011, 19:29

:) nu måste du som är elektriker och allt fixa ett sjysst elsystem till bilen... bara att handla silicone-kabel , servo-kontakter och krympslang för att sen börja löda. Servona skall du mata direkt från batteriet.. inte via mottagaren pga att den har klena banor på sitt lilla kretskort.

wrep

Post by wrep » 30 Jan 2011, 19:32

sx3 wrote: Även Mielkes Hurricane open-up pipa ska ligga i paketet (För att spoila lite, så kommer även Wrep's EVO bestyckas med en sådan) ;)

Jepp den skall sitta i EVO-04 "The Spy" eller skall den kanske heta EVO-007 ? he he

sx3

Post by sx3 » 30 Jan 2011, 19:42

wrep wrote::) nu måste du som är elektriker och allt fixa ett sjysst elsystem till bilen... bara att handla silicone-kabel , servo-kontakter och krympslang för att sen börja löda. Servona skall du mata direkt från batteriet.. inte via mottagaren pga att den har klena banor på sitt lilla kretskort.
haha, man är ju ingen 12-voltare... Mina fingrar är mer anpassade att skarva 150 kvadrats kraftmatningar :D
Lödkolv har man inte hållit i sen man gick i högstadiet! Men man kan ju alltid köra otympliga pressskarvar!
Vi får se hur det blir, har mina funderingar till nästa vinter att lipokonvertera åket med nya HV servon osv, då behöver man en BEC så det blir lite lödning då trots allt!

Hur kablarna monterade i servona? Lödda?

Men att banorna i mottagarna inte håller? Är inte det lite 90-tal? Har dom inte lyckats komma ifrån det problemet ännu? :o

wrep

Post by wrep » 30 Jan 2011, 19:51

jepp kablarna är lödda in direkt på kortet i servona. banorna är skitsmå i en mottagare... gissar utan att veta att de är ännu klenare i en såm micro-mottagare... de är inte gjorda för 4st feting-servon helt enkelt men löda klarar vilken rc-kille som helst! Klarar du 240 alu kabel så klarar du lödning... bara rent hantverk :)

Locked