Dags också att tala om vart Stefans 5T kaross tog vägen……och var Sorkens lustgas-alu-baja befinner sig idag…..
Receptet lyder:
HPI chassi
Turtle Racing QuickDiff växellåda
RPM länkarmar och stötdämpartorn i aluminium
4-bultad budgetmotor med Zen 28mm vev,Zen vevlager och packboxar,Zen 36mm cylinder+kolv.
Walbro WT170 förgasare
Dominator 5T pipa
Trenchers på 5T Desperados
FLM diff+hjulaxlar
20mm extenders
HPI diff i alu
TR Kopplingskåpa
Sluten kopplingshållare
Modifierade Rovan stötdämpare
Krängningshämmare
Konverteringskit från 5B till 5T
+ en hel massa prylar till givetvis…..
Såhär såg det ut när jag började skruva…..
Bakvagn:

Framvagn:

Började att riva ner hela bakvagnen och byta lager och montera FLM axlarna med extenders.
Märkte att det blev ganska stort spel för hjulaxeln att röra sig på med extendersen monterad…..lite för mycket tyckte jag och jag klämde dit en lagom o-ring mellan lager och extender….

För att underlätta monteringen satte jag upp det i spänn i skruvstycket

Dags att renovera diff och växellåda……
Plockade ner allt och gjorde rent med WD40 och tryckluft.
Kan knappt se att den är använd…..väldigt fina drev och delar !

Monterade nya tandbrickor och lager ihop med FLM diffaxlarna.

Det nya QD huset jag fick från TR som ersättning för det orangefärgade jag har på Rovdjuret har bättre passform på den bakre plattan, men glappet finns kvar på diffen i de främre halvorna…..
Dock är det inte längre nåt problem med att diffen kan röra sig i sidled…..

Och såhär ser den ut komplett !

Växellådan monterad, nya drivaxlar (Rovan 9mm) och nya damasker.

Nu var det stötdämparnas tur att få sig en omgång…..
Av 8 dämpare som följde med bilen, fick jag ihop 4 som blev bra.
Kladdigt, tråkigt och vansinnigt nödvändigt, men det kändes fint när dom var ihop igen…..

Nu börjar det likna en bil igen, och fick på en omgång originalhjul för att se hur det funkar…..

Började montera 5T kittet men insåg direkt att det främre alufästet inte var kompatibelt med 5T bumpern, så det fick bli en halv-variant med lite plast och lite alu istället….
Här är även shockwears monterade på stötdämparna !

Efter bänkningen hos Rally kunde jag äntligen montera motorn i bilen, och först tänkte jag montera 29cc Zenoah motorn i MCD Rallyn, men jag gjorde en kovändning eftersom motorn i MCD´n är så otroligt mycket lättare att plocka ur och i, så blev det fin-motor i Silverpilen och Rovan 30.5cc i MCD´n……
Tyvärr får jag inte den bakmonterade Dominatorn att passa ihop med det stötdämpartornet i alu som sitter på bilen…..så det får bli ett test med 5T Dominatorn istället, trots att den ger sämre effekt än den bakmonterade…..
Moddade Vertigo-klockan och borrade upp hålet för skruven i klocka och piniongdrevet och gängade M5 istället för original M4.
Folk kör ju av t.o.m 12.9 skruvar så det blev en rostfri M5 i min…..får se om det håller…..
Som ni ser på bilden är även bromsen moddad med en alu-bit mellan skivorna istället för hajfenan.

Äntligen dök de rätta hjulen upp, och nu är bilen snart färdig !
Det behövs någon form av tätning mellan fläns och pipa på 5T pipan eftersom den läcker som ett såll där när man kör….får se vad jag hittar på !

Och med karossen så blev det såhär……
Har tänkt att lacka om den när orken att ta bort originalfärgen infinner sig, men tills vidare får den vara original…..