H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
wrep
Phone Number: 0768033556

Re: H.A.R.M SX-3 - The Street Sweeper

Post by wrep » 28 Dec 2010, 20:56

sx3 wrote:
Okej, ja 180 pund är ju en del, och känns inte så värt att investera i med den övergripande soppatorskrisken :D

Okej, hur skaffar man licens då? Är det en massa teori + prov? Med utbildningsintyg får man köra 1 tävling alltså.. Men inte en hel serie?

Föresten... Dom där justerbara HARM dämparna du har, dom passar faktiskt bättre på min bil än din bil... Så sälj dom till mig omedelbums och vänta på att RS5 tillverkar en uppsättning till din bil :D Förra ägaren till dom, varför sålde han dom? Överflöd av pengar eller begrep han sig inte på dom? Mina dämpare har rätt kass volymkonpensator som läcker dessutom.. Så jag komma kika efter nya dämpare överhuvudtaget... Men om dom justerbara är svåra att ställa in, kanske det får blir Harms, standard dämpare med annorlunda volymkonpensering än vad mina har.

Haha, ja vore kul att se en promod i touring.. men räcker soppan? Det är väl frågan!
Många kan trimma motorer, men EFRA har ju sina regler kring tankning som är den sdtörsta begränsningen för oss.
Sen är det ju uteslutande plastdrev som huvuddrev i on-road, hur dessa mår av att få smisk i längden återstår att se.

Jag tror inte det är bara tändningen som gör soppa förbruningen som sagt.. är nog den ökade effekten totalt :)

Licensen tar man genom att gå en kurs som klubben anordnar sen skickar man in papper till bilsportförbundet.... eller så läser man reglerna på egen hand och fixar en påskrift av klubbordförande och skickar in... kanske inte helt rätt men så gjorde jag :)

Han som hade min dämpare ville hellre ha mecatec för att alla hans kompisar hade såna... tex lättare med råd osv gissar jag.. Vad bjuder du då? ;-) köp inga nya standard... renovera de du har istället isf
Jag vet inte om de är svåra att ställa in... har ju inte hunnit testa än... :) läste någonstans att någon tyckte de var svårt att få dämparna lika på höger/vänster... gissar att de egentligen bara tillför ännu 2 parametrar att skruva bort sig på ... :) :)

Egon skriver ju där att den klarar 35 minuter så det är väl ok... :)
Plastdreven behöver du inte oroa dig för... enda som kan döda ett sådant är grus... drevet på kopplingen däremot bör vara av stål... alu håller inte länge och plast smälter.... :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 21:07

Hehe okej, får se till att först bli medlem i en klubb då.. Känns som att det är base-1.
Jomen, stål/metall-drev är det överallt på min bil, förutom huvuddrevet som är gjort av plast!
Dom nya standarddämparna har inte någon gummibubbla som volymkompensator, det är en fjäder och en aluminiumcylinder av något slag.. inte satt mig in i hur dom fungerar men folk verkar nöjda med dom!
Vet inte vad ett bra bud är.. Men ett kit kostar 2700kr i nypris, hur dant är skicket på dom? Är lättare om du säger vad du vill ha/vad du gav så får jag ta ställning till det! ;)
My motor is stalled but my wheels are still spinning

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 21:20

wrep wrote:Förresten "street" va e de för snack? :-) track ska det stå! :thumbsup:

Nu är det väl ändå dags att du byter överskrift? :) ja menar du har ju bestämt dig för att gå med i våran klubb nu.. ;-) då blir de inge köra på gatan...

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 21:23

wrep wrote:
wrep wrote:Förresten "street" va e de för snack? :-) track ska det stå! :thumbsup:

Nu är det väl ändå dags att du byter överskrift? :) ja menar du har ju bestämt dig för att gå med i våran klubb nu.. ;-) då blir de inge köra på gatan...
Haha, aldrig haft för ambition att köra på gatan! ;)
Streetsweeper är ju gatusopare, och dessa onroadbilar få ända anses vara just sopmaskiner med sin markfrigång!
Lite så jag tänkte med rubriken.. Alla andra har ju så coola namn på sina trådar, och jag vill inte vara sämre! haha.
Föresten, missa inte min ovanstående post! ;)

EDIT: Någon klubb kommer jag bli medlem i, sen om det blir Skarpnäck eller Trosa, det återstår att se.. Skarpnäck ligger närmast och Flickvännen bor där ute!.... :hmm:
Last edited by sx3 on 28 Dec 2010, 21:27, edited 1 time in total.

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 21:26

sx3 wrote: Vet inte vad ett bra bud är.. Men ett kit kostar 2700kr i nypris, hur dant är skicket på dom? Är lättare om du säger vad du vill ha/vad du gav så får jag ta ställning till det! ;)
Kostar de inte mer än 2700? vad kostar std-dämpare då?

Jag betalade 2000 för 5st dämpare + 4 fjädrar och fg alu-klovstångsändar.... men jag vill nog provköra innan jag säljer dem... plus att du kommer behöva dina pengar till däck ;-)

har du köpt nån radio än?

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 21:34

wrep wrote:
sx3 wrote: Vet inte vad ett bra bud är.. Men ett kit kostar 2700kr i nypris, hur dant är skicket på dom? Är lättare om du säger vad du vill ha/vad du gav så får jag ta ställning till det! ;)
Kostar de inte mer än 2700? vad kostar std-dämpare då?

Jag betalade 2000 för 5st dämpare + 4 fjädrar och fg alu-klovstångsändar.... men jag vill nog provköra innan jag säljer dem... plus att du kommer behöva dina pengar till däck ;-)

har du köpt nån radio än?
Haha, vafan, dom är ju inte gjorde av guld :D Hade fel på en hundring, valutan går upp och ner från dag till dag.. gått upp sen jag kollade sist =)

Justerbara, 274£ för 4st ~2800kr
Standard kompletta, 125£ för 4st ~1325kr
Konverteringskit, gamla till nya standard 4 st 70£ ~742kr

Nope ingen radio ännu.. Men känns inte som att det är särskillt bråttom än :D
Valar och kvalar mellan 4pks och M11X, tänkte dra hem från hongkong och hoppas på att tullarna letar knark den dagen :P

Jo däck förståss, men det köper jag i sommar, gummi är färskvara ;)

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 21:37

sx3 wrote:
EDIT: Någon klubb kommer jag bli medlem i, sen om det blir Skarpnäck eller Trosa, det återstår att se.. Skarpnäck ligger närmast och Flickvännen bor där ute!.... :hmm:
du får tillämpa samma regler som för våra hobbykvällar i polarens garage: Inga fruntimmer tillåts komma i mellan... hobbykväll är hobbykväll :sunglasses: :lol:

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 21:43

Det verkar billigt i england nu... sist jag kollade kostade dem 3400 eller ngt sådant.. bara att du köper nya då ju... inte mycket skillnad mot mina som jag dessutom vill ha kvar :)

Vänta inte för länge med däcken bara... de brukar ta slut lagom till 3-4 veckor efter säsongsstarten.... sen finns det inga förrän i slutet på sommaren... vart så 2 år i rad nu...

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 21:44

varför just de två radio-alternativen? :)

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 21:49

wrep wrote:Det verkar billigt i england nu... sist jag kollade kostade dem 3400 eller ngt sådant.. bara att du köper nya då ju... inte mycket skillnad mot mina som jag dessutom vill ha kvar :)

Vänta inte för länge med däcken bara... de brukar ta slut lagom till 3-4 veckor efter säsongsstarten.... sen finns det inga förrän i slutet på sommaren... vart så 2 år i rad nu...
Jo, kronan är stark mot både € och £ och $ nuförtiden :)
Men är det GRP, nya C däcken som gäller? Dvs mjuk/medium? inte A eller B däcken som är mjukare?
Regndäck?

För det är två riktigt bra radioutrustningar som fått mycket bra omdömen.
Dom kan man ha i några år utan att växa ur sig.
Visst 4PL duger säkert utmärkt och har alla funktioner, likaså DX3-R men den ska ju kännas bra i handen också =)
Vad har du för radio?

J.A racing

Post by J.A racing » 28 Dec 2010, 21:53

Japp Grp C är bäst här i Sverige, när det gäller grepp kontra hållbarhet. Kanske A & B på vår och höst :hmm:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

J.A racing

Post by J.A racing » 28 Dec 2010, 21:54

wrep wrote:varför just de två radio-alternativen? :)
Futaba :rock:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 22:01

Vi har kört mest GRP C men på slutet även B som jag tyckte var bra när det var lite kallare. Kanske skulle man ha någon omgång A däck till vår-körning... Det finns en tabell på GRP:s sidan över hårdheter kontra bantemp...

Regndäck måste man ha om det regnar... bilen är helt okörbar annars... du kommer bli helt förvånad första gången du kör över skillnaden mellan kalla/varma däck... det är typ 800% skillnad i grepp :)

Jag har en 3PK gamla modellen som har bromsvåg... S:en har inte det.. men jag impulsköpte en 3VCS (spak) på tradera.. skall testa hur det känns... var ju så man lärde sig som liten kille... plus att jag har så dålig känsla för att bromsa med fingret framåt.. tänkte ge det ett försök iaf.. kanske känns bakvänt nu vi får se :)

EDIT: jag kör med spectrums gamla DSM 2,4GHz-modul + mottagare och det har funkat väldigt bra.. enda som krånglat i radioväg var ett hitec gas-servo så nu blir det inga fler av det märket... har pajjat 3st sådana i ett flygplan också tidigare..
köpte futabas borstlösa BLS352 eller vad det hette istället

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 22:18

Okej, får väl börja köpa på mig ett par däck redan vi nästa beställning då :D
Hur mycket behöver man labba med fjädrar? Jag har bara 2 vita och 2 gröna av okänt fabrikat, därav kan jag inte vara säker på hårdheten.. man kanske bör ha lite fler hårdheter också... Erfarenhet av dessa "barrel-springs"?? Som ser ut som tunnor!

jag har två Hitec HS7955TG som enligt utsagor ska vara/var när dom kom hitecs bästa premium digitala servon... Får hoppas dom håller måttet då annars blir det nog att införskaffa ett rhino, eller annat stort servo! Och slippa 2 st, känns som att det kan fela mer med 2. Gas+broms är Team orion Vortex digitala servon.. borde duga :D

Jo, jag såg det diagrammet också tror att det är klokt att ha A/B på vår/höst och C mitt i sommaren.
Fan d e mkt som behöver inhandlas :D Tur att man inte har delad ekonomi med tanten! :cheesy:

wrep

Post by wrep » 28 Dec 2010, 22:42

Jag byter bara bakfjädrar beroende på om banan är guppig eller inte... pga att jag är lite rädd om det redan halvslitna kol-chassiet. Det har varit så mycket annat att fixa med så jag har aldrig riktig hunnit fram till fjäder-och dämpar-kapitlet... det har funkat hyffsat och då har jag låtit det vänta lite... kanske blir årets projekt :)

Men hur många man behöver vet jag inte... svårt att säga.. provkör lite först...tror du kommer långt med bara en omgång förutsatt att det är hyffsat rätt förstås .... hör med Wentzells-Sammie vilka fäger som gäller på harm han vet ju det där.. som jag kommer ihåg är gröna och vita harms egna men inte säker... sen kanske köpa ett knäpp både mjukare och hårdare så kan du ju labba in bilen efter din egen körstil

Barrelsprings skall vara de bästa enligt vad man läser men som vanligt att pröva själv är ju bäst....

Det går inte att jämföra min bil med "vanliga" bilar iom att jag har utväxling på mina dämpare pga pushrodsen... när jag kört lite mer med FG:n så kanske jag vet bättre... fick med en hel låda fjädrar till den.. progresiva , linjära och barrel :-)

Barrel-modellen är nog också progressiv tror jag

Locked