H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
sx3
Phone Number: 0709998877

Re: H.A.R.M SX-3 - The Street Sweeper

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 16:38

Burnout wrote:Jag bara undrar vilken typ din motor? :hmm:
Zenoah G230RC, portad cylinder, portat vevhus...
Jag vet inte om det är något gjort med veven, eller svänghjulet eller förgasaren. Men vevhus och cylinder är portat

Klicka på bilden, osen när du kommer in på imageshack, klicka på bilden igen... 12 megapixel :D

ImageImage
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 16:44

Ja ok bara nyfiken, jag haft har solo 23cc on-road!
Du kan kolla min gamla tråd länka viewtopic.php?f=15&t=1641
Den är såld till rallyfinnen!

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 16:52

Jag tycker ser ut svänghjulet är orginal! Svårt ser vevan om har gjort med den annars ser ut orginal :hmm:

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 17:00

Burnout wrote:Jag tycker ser ut svänghjulet är orginal! Svårt ser vevan om har gjort med den annars ser ut orginal :hmm:
Jo, det ser ju tyvärr ut att vara det :D
Haha, du hade bara bilen 3 veckor? :o Varför sålde du den? :s

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 17:04

sx3 wrote:
Burnout wrote:Jag tycker ser ut svänghjulet är orginal! Svårt ser vevan om har gjort med den annars ser ut orginal :hmm:
Jo, det ser ju tyvärr ut att vara det :D
Haha, du hade bara bilen 3 veckor? :o Varför sålde du den? :s
Jo jag pga köpa Hpi baja!
Den underbar kör och riktigt nästan som raket!
Jag kanske i framtiden köpa on road! :lol:

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 17:13

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 17:18

Tvyärr kan inte!
Snart min nya Hpi baja 5SC!
Nu lite :ot: vi ska snacka om din bilen nu!

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 28 Dec 2010, 19:41

sx3 wrote: Ojdå, här har det hänt lite! =)
kollade igenom filmen, men eftersom jag aldrig träffat första ägaren, så kan jag inte bekräfta om det är han :D
Okej, så 300€ motiverar extern tändning och lättat svänghjul? Vad är fördelen med att ha tändningen externt i förhållande till det sätt som är monterade nära svänghjulet idag.. Är den justerbar på något vis? Låter helt sanslöst iaf :D Tydligen så tillverkar HobbyCenter HARMS motorer, men det spelar ingen roll då dom ligger samma i pris iallafall!
Ja, den här motorn är nog inget fel på, öpnnade den mest av nyfikenhet har aldrig sett en zenoah invändigt sen var jag nyfiken på om det var en stockmotor eller en portad.. ny kolvring, packningar och stift och den lär va som ny igen :D

Man bör köra in motorn efter kolvringsbyte va?

Fan, jag ser riktigt fram emot våren och torr asfalt och få börja leka med bilen på allvar :D
Han på filmen kallas Sulle... :)

Jag tror det är fler grejor som skiljer än så..kanske typ veven... men det tändsystemet kostar nog 1500-2000 löst har jag för mig... vet inte exakt vad som är bättre men svängmassan bli betydligt mindre iaf... bränn i väg ett mail till harm å fråga vetja :) alltid kul att veta

Hobbycenter är också kända för snabba motorer :)

Inkörning finns det en hel tråd om så det tar vi inte upp här för då kommer tråden spåra ur... he he :lol:

Jag vill också ha vår nu.. första tävligen går 6-7 maj... precis när det börjar vara tillräckligt varmt för att köra.. hur skall man då hinna träna!!!? :shock: :?
sx3 wrote:
Zenoah G230RC, portad cylinder, portat vevhus...
Jag vet inte om det är något gjort med veven, eller svänghjulet eller förgasaren. Men vevhus och cylinder är portat

Ditt vevhus är nog inte portat... de ser ut sådär från fabrik har jag för mig... tror det var när den nyare cylindern kom med större kanaler.. då gjorde de ingen ny gjutform utan fräste upp varje hus vid maskinbearbetningen istället.... :?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 20:00

Okej, men då kan man väl säga att vevhuset är fabriksportat? :rock: Skämt åt sido, det var ju ingen kul nyhet ju.. Nu måste jag nästan skaffa en ny motor trots allt hahaha.. Men Cylindern då, är den portad eller är det den nya cylindern som dom inte heller orkade göra ny gjutform till och fräste upp saker för hand? :D
Jag slängde faktiskt iväg ett mail till Adam på Rapid-racing och fick dessa till svar:
The Harm HRP engines have tuning work done to the piston, cylinder, the flywheel is balanced, and the carburettor is modified. The Harm HRP engines are tuned by Hobbycenter (France) and the HRP 03 engines are the same as the Hobbycenter EVO Team engines. The Harm HRP 03 EX engine uses an external ignition (same as Modellsport Italy M1 engines).
I have raced both Harm and Hobbycenter engines and have found them to be very quick reliable engines. All of the Harm and Hobbycenter engines are EFRA legal.
Skickade tillbaka ett mail och fick detta till svar!
The HRP 03 EX engine has the crankshaft modified and new flywheel, ignition pack. I have attached a picture of the parts that are fitted. The external ignition is meant to give better performance i.e. better spark, lighter flywheel. The engine does seem to have more acceleration out of the corners and a good top end speed but they are very heavier on fuel compared to the HRP 03 engines.
Och bilden han bifogade är:
Image

Så det är mer gjort på 300€ dyrare motorn, vevaxeln, tändningen, och svänghjulet!
Hobbycenter och HRP = samma motor olika klistermärken!

Man man blir ju lite skeptisk när han pratar om att den slukar mer soppa än lillebror, tycker mig det vara tight nog att få soppan att hålla en hel final för folk?

Eftersom jag inte har licens, kommer jasg få nöja mig med att jaga dig på träningar istället :D

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 20:04

Haha, Jag kan förslag för du om skall köpa länka http://www.rc-racing.no/index.php?targe ... t_id=32918 pro mod 23cc :twisted: Om du ska tävling så ska ha inte den!

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 28 Dec 2010, 20:20

Bra då vet vi skillnaden.. . jag hade just hämtat en länk till en sådan tändning.. . men den blev ju onödig med din bild :)
här är länken ändå: mmrlargescale 180 pund...

Det brukar vara de där motorerna med extern tändning som får soppatorsk.. :) men det beror mycket på körstil och bana också... jag har 1/3 kvar efter en 30min final på vår bana... men vad jag kommer ihåg så drog eskilstuna mer... den banan är förresten kul :)

Licens är inget krångligt att fixa... du kan köra en tävling på "utbildningsintyg" också... kostar inget alls :)

-> Burnout Den där motorn är nog ok att tävla med... vore kul att se/höra hur en sådan går :) eftersom Egon dömde ut de motorer som jag kallar snabba borde ju hans vara helt sjuk :) :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 20:29

wrep wrote:Bra då vet vi skillnaden.. . jag hade just hämtat en länk till en sådan tändning.. . men den blev ju onödig med din bild :)
här är länken ändå: mmrlargescale 180 pund...

Det brukar vara de där motorerna med extern tändning som får soppatorsk.. :) men det beror mycket på körstil och bana också... jag har 1/3 kvar efter en 30min final på vår bana... men vad jag kommer ihåg så drog eskilstuna mer... den banan är förresten kul :)

Licens är inget krångligt att fixa... du kan köra en tävling på "utbildningsintyg" också... kostar inget alls :)

-> Burnout Den där motorn är nog ok att tävla med... vore kul att se/höra hur en sådan går :) eftersom Egon dömde ut de motorer som jag kallar snabba borde ju hans vara helt sjuk :) :)
Okej, ja 180 pund är ju en del, och känns inte så värt att investera i med den övergripande soppatorskrisken :D
Okej, hur skaffar man licens då? Är det en massa teori + prov? Med utbildningsintyg får man köra 1 tävling alltså.. Men inte en hel serie?

Föresten... Dom där justerbara HARM dämparna du har, dom passar faktiskt bättre på min bil än din bil... Så sälj dom till mig omedelbums och vänta på att RS5 tillverkar en uppsättning till din bil :D Förra ägaren till dom, varför sålde han dom? Överflöd av pengar eller begrep han sig inte på dom? Mina dämpare har rätt kass volymkonpensator som läcker dessutom.. Så jag komma kika efter nya dämpare överhuvudtaget... Men om dom justerbara är svåra att ställa in, kanske det får blir Harms, standard dämpare med annorlunda volymkonpensering än vad mina har.

Haha, ja vore kul att se en promod i touring.. men räcker soppan? Det är väl frågan!
Många kan trimma motorer, men EFRA har ju sina regler kring tankning som är den sdtörsta begränsningen för oss.
Sen är det ju uteslutande plastdrev som huvuddrev i on-road, hur dessa mår av att få smisk i längden återstår att se.

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 20:40

Jag vet inte hur mycket drar soppan annars häftig :rock:

J.A racing

Post by J.A racing » 28 Dec 2010, 20:46

Soppan lär räcka i 35 minuter och finalen är ju 30 minuter. :thumbsup: Min dröm onroad FG evo eller RS5 C med en Promod 23´a och en schysst pipa. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 20:48

J.A racing wrote:Soppan lär räcka i 35 minuter och finalen är ju 30 minuter. :thumbsup: Min dröm onroad FG evo eller RS5 C med en Promod 23´a och en schysst pipa. :thumbsup:
:thumbsup:

Locked