Vet inte om man ska ha olika squish för olika cc men jag brukar sikta på att hamna mellan 0,35-0,50mm oavsett vilken motor jag bygger ihop. Kollar man runt lite på HBF så rekommenderar dom ett squish band på 0,012"-0,017".Carbon-Dave wrote:Vilken squish vågar man sig på med en +2 vev och en 30,5cc cylinder ?
Portningstråden!
Re: Portningstråden!
Letar Baja 5B
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Ok, jag tänkte bara att eftersom kompressionsförhållandet är högre med en +2 vev att man inte vågade gå så tajt.....
Motorn i MCD´n har en squish på drygt 1,7mm nu, och det kändes väl häftigt....men den går helt ok ändå.....
Sparar ju mycket på motorn med hög squish, men man vill ju plåga det sista ur den....
Fräser hellre av vevhuset än svarvar av cylinderfoten på en 2-bultad.....
Motorn i MCD´n har en squish på drygt 1,7mm nu, och det kändes väl häftigt....men den går helt ok ändå.....
Sparar ju mycket på motorn med hög squish, men man vill ju plåga det sista ur den....
Ok....jag är ju knappast nån expert men jag har aldrig hört att man ska gå upp i squish bara för att man kör med +2 vevCarbon-Dave wrote:Ok, jag tänkte bara att eftersom kompressionsförhållandet är högre med en +2 vev att man inte vågade gå så tajt.....
1,7mm låter som en väldigt hög squish tycker jag. Du lär ju vinna en hel del bottenvrid genom att gå ner lite men vi får väl avvakta till forumets mer motorkunniga lägger sin dom
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
1,7mm är ju katastrof! Som en standard FS-motor ju!Carbon-Dave wrote:Ok, jag tänkte bara att eftersom kompressionsförhållandet är högre med en +2 vev att man inte vågade gå så tajt.....
Kan ju vara gynnsamt för porttiderna för höga varv, men du får bättre botten och rappare motor om du går ner i squish. Har du testat mäta porttider på den?
Egentligen är squish och kompression två olika saker, men eftersom vi inte håller på ändrar volymen och formen på förbränningsrummen så ofta på våra cylindrar så följs dom åt..
CY-cylindrarna verkar ha ett 'kon-format' förbränningsrum, som ska vara snällare temperaturmässigt, så teoretiskt ska man kunna köra med lite högre kompression med dom..
Hög kompression ger ju bra med effekt tills motorn går för varm eller spikar odyl.. desutom blir det ju ganska jobbigt att dra i snöret också
Jag tycker du borde testa få ner den till 0,7mm eller mindre. Att bearbeta vevhuset är lurigt.. gäller att det blir exakt i linje med veven! Lite snett så slits den fort och går sämre!
- Dave
- Site Admin
Ja, det är ju helt sanslöst med sån squish, men när jag skruvade ihop den tänkte jag inte mer på det.....första tanken var att det var kompensering för den längre slaglängden....
Hade ju inga som helst förhoppningar på att den skulle gå öht, så det blev bara en kul grej.
Ska testa att svarva av cylindern iallafall....men eftersom insug och utblås stämmer exakt med kolven som det är, lär jag ju få dit med Dremeln igen för att kompensera för den millimetern som ska bort....

Hade ju inga som helst förhoppningar på att den skulle gå öht, så det blev bara en kul grej.
Ska testa att svarva av cylindern iallafall....men eftersom insug och utblås stämmer exakt med kolven som det är, lär jag ju få dit med Dremeln igen för att kompensera för den millimetern som ska bort....
- Rallyfinnen
Gör inget med dremeln till att börja med, du kan göra mer skada än nytta
Att kolven går ovanför övre kant på insuget spelar ingen roll. Om den inte går ända till botten av avgaskanalen är inte perfekt, men duger. Kolla så det inte blir en glipa i nederkant på utblåset när kolven är i ÖD bara.. det är inte så bra.
Skulle vara intressant om du mätte porttider före och efter.. kan ge en liten indikation på om du behöver göra något.
Att kolven går ovanför övre kant på insuget spelar ingen roll. Om den inte går ända till botten av avgaskanalen är inte perfekt, men duger. Kolla så det inte blir en glipa i nederkant på utblåset när kolven är i ÖD bara.. det är inte så bra.
Skulle vara intressant om du mätte porttider före och efter.. kan ge en liten indikation på om du behöver göra något.
- Dave
- Site Admin
He he he.....det är lugnt !
Jag ska se om den överlever svarven först
Kommer nog inte att prioritera denna motorn nu, utan rikta in mig på att få ihop min 29cc Zen istället......den ska ju portas den med.....
Har inte bestämt hur än bara !

Jag ska se om den överlever svarven först
Kommer nog inte att prioritera denna motorn nu, utan rikta in mig på att få ihop min 29cc Zen istället......den ska ju portas den med.....
Har inte bestämt hur än bara !
Har rivit ur 28,5cc CYn ur 5Tn. Den är redo för en omgång i bänken med Mielke pipan.
Är du hemma i mellandagarna Rally??
Är du hemma i mellandagarna Rally??
Billös expertkommentator..
- Rallyfinnen
Nej, men är tillbaka till nyårshelgen. David har väl några motorer han vill bänka också. Vi kan väl höras då?
- Dave
- Site Admin
Ja, det stämmer.....
En 2-bultad 30,5cc, en 4-bultad 29cc och ett par pipor.....
Ska försöka ha Zenoah´n inkörd tills dess.
Bänkningsdag ser jag fram emot !

En 2-bultad 30,5cc, en 4-bultad 29cc och ett par pipor.....
Ska försöka ha Zenoah´n inkörd tills dess.
Bänkningsdag ser jag fram emot !
Vet att Malte va nyfiken på att bänka nån motor också. Låter som en heldag 
Billös expertkommentator..
- Dave
- Site Admin
Hade isär den 2-bultade 30,5cc motorn idag för att fixa till den, men fick se att fläktkåpan var spräckt.....och givetvis även vevhusdelen bakom.Rallyfinnen wrote: Kolla så det inte blir en glipa i nederkant på utblåset när kolven är i ÖD bara.. det är inte så bra.
Rev isär min gamla RS 23cc och plockade vevhushalvan från den, försökte med Alutiten för att reparera först, men fick det inte att bita varken på vevhuset eller kåpan, så det blev armerad kemisk metall.
När jag satte ihop motorn igen fick jag se att det var en liten liten glipa i underkant på kolven redan utan att jag svarvat av cylindern nåt.....så den fick vara som den är.
Räknar inte med att denna motor kommer att leva någon längre stund, så jag skruvade ihop skiten, så får vi se hur det går med min 29cc Zen istället.
Plockade isär min första 4-bultade (den som satt i min CF), plockade ur lager och har fixat metallnätet runt vevhuset och ska sätta i Zen lager, Zen 28mm vev, Zen kopplingshållare och en Zen 36mm cylinder på den.
Först ska den ju portas lite, och vi får väl se hur den blir i bänken sen....
Va du helt tiden skruv och plocka ur.....Carbon-Dave wrote:Hade isär den 2-bultade 30,5cc motorn idag för att fixa till den, men fick se att fläktkåpan var spräckt.....och givetvis även vevhusdelen bakom.Rallyfinnen wrote: Kolla så det inte blir en glipa i nederkant på utblåset när kolven är i ÖD bara.. det är inte så bra.
Rev isär min gamla RS 23cc och plockade vevhushalvan från den, försökte med Alutiten för att reparera först, men fick det inte att bita varken på vevhuset eller kåpan, så det blev armerad kemisk metall.
När jag satte ihop motorn igen fick jag se att det var en liten liten glipa i underkant på kolven redan utan att jag svarvat av cylindern nåt.....så den fick vara som den är.
Räknar inte med att denna motor kommer att leva någon längre stund, så jag skruvade ihop skiten, så får vi se hur det går med min 29cc Zen istället.
Plockade isär min första 4-bultade (den som satt i min CF), plockade ur lager och har fixat metallnätet runt vevhuset och ska sätta i Zen lager, Zen 28mm vev, Zen kopplingshållare och en Zen 36mm cylinder på den.
Först ska den ju portas lite, och vi får väl se hur den blir i bänken sen....
- Dave
- Site Admin
Ja, det var inte helt planerat att behöva lägga så mycket jobb på den 30,5cc motorn utan att kunna göra nåt åt squishen iallafall.....men nu får den gå så länge den går, och sen blir det väl en annan motor.....
Imorgon blir det Zenoah-portning och montering.....om jag inte hamnar på nån mellandagsrea nånstans istället förståss....
Imorgon blir det Zenoah-portning och montering.....om jag inte hamnar på nån mellandagsrea nånstans istället förståss....