Bromsarna har kommit. Som jämförelse mot FG kan jag säga att belägg och vajrar är sämre, I övrigt håller dom nog samma klass.
Bild på bromsarna från Melkus:
http://www.melkus-kartbahn.de/maenspie/ ... c3f9250a91
Själva slitytan på beläggen var dåligt limmade mot plåten dom sitter på, det glipade lite i någon ände så dom var inte helt plana, detta gör också att bromsarna hade funkat dåligt o kärvat. Iofs så minns jag FG's standardbelägg var kass också, dom svällde när dom blev varma, så bromsarna började ligga på.
Vajrarna är av vanlig 'cyckelvajer-typ' inte den lite tunnare flexibla som jag hade på FG-bromsarna.
Bromsarna kostade 49Eur och frakten 17Eur. Hade inte tänkt använda standardbelägg ändå, blir nog alu-belägg tror jag.
Har fösökt 'fräsa' infästningar i MCD spindlarna med min lilla dremel-rigg,men det blir kass

Vinkeln på oket blir inte helt rätt, och då kommer inte bromsarna funka bra, det kommer kärva å jävlas.. Spindlarna måste sättas upp i fräs för att det ska bli bra! Jag har förökt få tag på någon i byn som kunde fräsa, men det har misslyckats. Verktygsmakaren jag brukar anlita hade plockat ner sin handjagade fräs för reparation.. Frustrerande att man inte kommer vidare!
Ska inte vara några problem att få dit bromsarna bara jag får det gjort med rätt maskiner, men jag vet inte hur bra dom kommer funka i snö och grus sedan.
Någon som kört i grus och snö med FG vajerbromsar och kan uttala sig?