Hoppas nu bara att det löser sig med tillverkningen !
HPI baja som "rally-cross räcer"
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: HPI baja som "rally-cross räcer"
Helt klart imponerande Packo !
Tackar tackar.
Nu har jag experimenterat med gipset. Fy fan säger jag bara. Den är blixtesnabb. Hinner fan inte blanda den till en klumpfri deg så börjar den och härda redan...... Mycket skumt.
Hur som . Man får vara snabb som blixten till att kleta den på .
Men när den har härdat , då släpper den helt okritiskt och ytan på den negativa gjutningen är som spegel. Helt jäkla otroligt vilken yta det är på den !
Och den är hård. Inte alls som den gips man känner till i vanliga fall. Har försökt slipa på den när den har härdat men det är knappt så den blir matt .
Mycket fint material att jobba med bortsett från att den härdar innan man hinner blanda den färdigt.
Fan vad nosen ser sne ut när man titta på bilderna.....
Vart tvungen att springa ut i garaget igen och kolla , men den ser inte sne ut när man tittar på den med egna ögon, men det är väl för att man är helt sne i huvet efter all spackel och tinner man har sniffat i sig....
Nu har jag experimenterat med gipset. Fy fan säger jag bara. Den är blixtesnabb. Hinner fan inte blanda den till en klumpfri deg så börjar den och härda redan...... Mycket skumt.
Hur som . Man får vara snabb som blixten till att kleta den på .
Men när den har härdat , då släpper den helt okritiskt och ytan på den negativa gjutningen är som spegel. Helt jäkla otroligt vilken yta det är på den !
Och den är hård. Inte alls som den gips man känner till i vanliga fall. Har försökt slipa på den när den har härdat men det är knappt så den blir matt .
Mycket fint material att jobba med bortsett från att den härdar innan man hinner blanda den färdigt.
Fan vad nosen ser sne ut när man titta på bilderna.....
Vart tvungen att springa ut i garaget igen och kolla , men den ser inte sne ut när man tittar på den med egna ögon, men det är väl för att man är helt sne i huvet efter all spackel och tinner man har sniffat i sig....
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
Pluggen ser riktigt bra ut,du måste ha lagt ner enormt med jobb på denna 
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
Vad kör du för temp på vattnet du blandar med? Ju kallare vatten desto längre härdningstid.Diesel wrote: Mycket fint material att jobba med bortsett från att den härdar innan man hinner blanda den färdigt.![]()
Och bara för att jävlas så ju mer du vispar/rör desto snabbare härdar gipset.
-----------------------------------------------------------------------------------
---We´re only in it for the glögg!---
-----------------------------------------------------------------------------------
- Dave
- Site Admin
Ett bevis på att du gjort ett perfekt jobb med pluggen !Diesel wrote:Men när den har härdat , då släpper den helt okritiskt och ytan på den negativa gjutningen är som spegel. Helt jäkla otroligt vilken yta det är på den !
Använder så kallt vatten jag bara kan tappa ut från kranen och blandar så som dom beskriver .Mr Bly wrote:Vad kör du för temp på vattnet du blandar med? Ju kallare vatten desto längre härdningstid.Diesel wrote: Mycket fint material att jobba med bortsett från att den härdar innan man hinner blanda den färdigt.![]()
Och bara för att jävlas så ju mer du vispar/rör desto snabbare härdar gipset.
Tills det blir en klumpfri välling.
Jessan tog tiden . blandade i ca 1 min och 30 sec. och öppentiden var ca 7-8 min sen börjar den sedan är det kört.
Men det är bara till att öva.
Det tråkiga är att det har gått en del åt skogen , och jag är snart inne på säck nr2 men jag har inte mer än fronten och bakändan på bilen klar, och den bakre delen får jag kassera ,för att av nån konstig anledning så behagade den att spricka på 2 ställen längsmed hela stycket.
Så kanske med nöd och näppe så får jag till min negativa plugg med 2 säckar.
Helt sjukt !
Snart är 40 kg gips borta.
Fyller en hink med gips (10 liter) fyller på med vatten efter angiven blandnigsförhållanden och så vips. Känns som det är bara en halv hink kvar.....
Kom och tänka på en sak till i fall det är någon som vet ?
Vilka temeraturer tål gips ?
Plasten jag skall gjuta i den negativa formen stiger till ca. 137 till 150 grader i temperatur när den härdar.
Klarar gipsformen detta utan att spricka pga värmen ???
Plasten jag skall gjuta i den negativa formen stiger till ca. 137 till 150 grader i temperatur när den härdar.
Hur mycket värme som helst säger min fru som jobbar med gips varje dag!
Jag jobbar med att formgjuta sitsar för ett hjälpmedelsföretag och det kommer definitivt inte vara värmen som tar sönder gipsen utan om den går sönder så beror det i så fall på att formen är för tunn och inte klarar av vakuumet..Diesel wrote:Kom och tänka på en sak till i fall det är någon som vet ?
De formar jag jobbar med "armerar" jag med gasbinda (likadan som används när ett ben eller liknande gipsas), kanske att tips att förstärka din form innan gjutning?
Lycka till!
- Dave
- Site Admin
Kanske är det ett problem om vattnet går ur gipset för fort ?
Vet inte, men när man gjuter i betong så måste man ju försöka förhindra att vattnet bränns ur för fort för då spricker det.....
Vet inte, men när man gjuter i betong så måste man ju försöka förhindra att vattnet bränns ur för fort för då spricker det.....
-
RC Maffian
- Phone Number: 0735063122
Hmm.... det härdade snabbt....
Kan ni tänka er orden som ramlade ur Packo's mun?

(tur man inte är känslig
)
Kan ni tänka er orden som ramlade ur Packo's mun?
(tur man inte är känslig
- Attachments
-
- snabbt1.jpg (45.46 KiB) Viewed 4842 times
-
- snabbt.jpg (52.95 KiB) Viewed 4842 times
Last edited by RC Maffian on 22 Nov 2010, 23:15, edited 1 time in total.
-
RC Maffian
Nåja... vi har fått till en del i alla fall.
Här är bilder på fronten och en sida
Här är bilder på fronten och en sida
- Attachments
-
- Gipsfront.jpg (46.67 KiB) Viewed 4840 times
-
- Gipssida.jpg (51.02 KiB) Viewed 4840 times
-
RC Maffian
Pluggen är hel och Packo utför "gips-dansen"