Robban wrote:Kolla på den här rullen.
Det måste juh vara värt 1 försök!
Fixa nån som har CNC maskin. Fixa en plåt med en jävla massa hål i. en FET dammsugare eller liknande. Sen nån värme källe som värmer upp plasten precis om snubben på filmen. Sen prova en gång.
Om jag får en helg ledig framöver så kommer jag gärna ner och bollar ideér.
Kanske köpa nån billigare plast att prova med först?
Måste gå att genomföra....
Jag har forskat mycket i detta. Jag är väldigt tacksam för eran tips,

och engagemang.
Men det han vakuumformar är inte 1 meter lång 490 bred och 330 hög och med massa negativa former.
Med det menas , infrästa fönster, medsvep i fronten och i bakändan.
Lampor som sticker ut , grill som sticker ut , handtag..... etc etc.
För att kunna vakuumforma min plugg så måste dom använda ca. -1.0 till 1.5 bar vakuum.
Stumt stenhårt abbachi träpluggar klara inte av sådana krafter mer än ca som MAX !! 100 ggr sen är dom totalt söndersprukna.
Det störst problemet sedan är materialvalet. PC plast är den mest jävligaste plast som kan tänkas att vakuumformas.
ABS plast eller PET plast eller annat sånt billigt plast hade varit MYCKET enklare , och skulle med mycket mindre ansträngning kunnat gå att forma på min plugg.
Men .... då är ju hållbarheten lika med skit. Då kan jag lika väl göra den i glasfiber, för det håller kanske t.o.m bättre än dessa plaster.
för exempel.
PET plast är full formbar efter 40 sec i ungn i 135 grader.
För att forma PET på 1 kvm räcker ca 0.4 till 0.6 bars undertryck.
PC plast ( lexan.) skall vara i ungn 230 grader i 90 sec.
För att forma PC plast på 1 kvm skall användas ca 1.0 till 1.5 bars undertryck.
Alla exempel jag har gett gäller 1.5 mm material.
Känns snart att jag har blivit professor i teori kring vakuumformning och plastegenskaper på köpet.....
Nå ja, jag är envisare än synden så jag ge mig inte.... glöm det.