Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Rallyfinnen

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 08 Oct 2010, 21:49

Stressmek idag..
Skulle ju ha i en motor, och efter lite bänkande lade jag kurvorna från den renoverade 4-bultade budgetmotorn och zen 36:an på varandra -då var det ganska lätt att välja motor ;)
Sedan har jag stressat som fan för att få ihop bilen med den motorn.. hann inte få på något galler på undersidan av vevhuset, och konstaterade att ingående axel till växellådan glappade betänkligt, men hann inte åtgärda det heller..
Bara att hoppas det håller ihop i Falkenberg imorgon, så är det att riva isär igen efter det och fixa till..

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 08 Oct 2010, 22:26

Den går nog... jag körde aldrig med något nät eller något på min FG.. hade aldrig några problem! Sen kan jag säga att ett nät på den stranden spelar ingen roll. Sanden är otroligt fin!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 08 Oct 2010, 22:44

Ja nätet skyddar mot små sten .. Men sand blir svårt att skydda..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 08 Oct 2010, 23:39

Mitt outerwears funkar nog bra där!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 09 Oct 2010, 00:17

Det finns inget som kan skydda mot dam... tyvärr....!!!!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Oct 2010, 14:35

Här kommer en bild på vad som hände i Falkenberg igår:

Image

Inget jag sett förr direkt..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 10 Oct 2010, 15:58

Det är bra jobbat ;)
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Oct 2010, 20:20

Idag har jag lagt hela dagen på att få baja-majan körbar igen!
Fick riva hela bakdelen med väzellåda och allt. Först bytte jag fjäder på kopplingen, för jag hade glömt i 'bänkningsfjädern' som tog vid väldigt lågt varvtal.
Sedan fick jag kapa ett spår i axeln/skruven på kopplingsklockan, värma som en idiot så gänglimmet släppte, sedan var det bara att skruva ur det som var kvar av skruven.
Hade ingen 17 pinjong, så det blev en 18. Testade med både standard(57?) och ett mindre spurdrev, men tyckte jag fick bäst drevspel med standard (plast) spur. Tight men inte trögt.

Sedan tog jag isär växellåda och diff. Glappet på ingående axel berodde på att yttre lagerbanorna i plasthuset hade blivit ovala.. Eftersom jag inte hade något annat hus och ville få ihop det till morgondagens körning så blev det att fylla upp med kemisk metall, och göra diverse förstärkningar med lite pianotråd inbakat i mer kemisk metall.. :)
Dom stora lagren på diffen var också kass, så jag bytte till två bättre begagnade. Bytte även dom yttre små lagren i diffen (på utgående axlar) till gummitätad variant.

Bytte framdäck till standard 'dirtbuster-variant' också.

Sedan var det bara att dra ihop allt och provstarta. Kopplingsfjädern jag har nu tar tidigt, men ändå senare än den förra.

Hoppas den håller en stunds körning imorgon med allt jobb man lagt ner på den!

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 30 Oct 2010, 22:11

Surt att det ska vara så långt att åka mellan Åsarp och Sollebrunn.....jag har prylarna du hade behövt ;)

Eftersom paketet med delarna jag troligtvis kommer att behöva imorron från RC Center inte dykt upp så har jag inga som helst förhoppningar om nån längre åktur.....men det ger sig....kanske har nån vänlig själ ett 57t drev eller en länkarm om det rasar.....

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 30 Oct 2010, 22:17

Tror att Bjuggen har ett drev!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 30 Oct 2010, 22:31

Spurre är lugnt. Jag har nog 2 st 57t om det behövs :thumbsup:
Länkarmar är det sämre med
Billös expertkommentator..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Mar 2011, 22:08

Nu har det varit väldigt tyst i denna tråd ända sedan hösten.. bilen har legat orörd sedan senaste körningen.
Eftersom det snart börjar bli dags för lite körning i 'hålan', så beställde jag lite delar till baja-majan igår.
Undre RPM-armarna fram är totalt slut i yttre kullederna, så det fick bli ett nytt kit med sådana. Ska byta styrservo och kolla över den generellt, sedan borde den vara fit for fight (om jag kan låta motorn vara orörd..har lite ideer för den också..)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2011, 21:54

Idag har jag kommit igång med denna bil lite. Bytte servon, nya RPM länkarmar och nedre kulorna i fram. Både kulor och länkarmar var utslitna. Det tar hårt på grejerna i hålan..
Har fyllt på olja i dämparna fram, och ska göra det i bak också. Jag kommer att vända dämparna upp och ned, för jag är trött på allt läckage, och jag hoppas det blir bättre om dom sitter upp och ned. Ofjädrad vikt skiter jag i, det sitter ändå 1kg sand i varje fälg efter 10sek körning i våt sand! :)
Har rivit isär bakvagnen också, för jag var lite bekymrad över växellådshuset, men glappet på ingående axel var 'inom toleranserna' så det får gå en stund till.
Fick byta lagret bakom spur-drevet, för det gick lite trögt.. hade nog svarvat axeln om jag kört med det :)

Undrar om jag ska kunna lämna motorn orörd bara, den är ju ändå ur nu... :)
Risken är väl att man inte har en körbar bil på lördag om man börjar riva isär motorn och greja.. :hmm:

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 31 Mar 2011, 22:40

Rallyfinnen wrote:Idag har jag kommit igång med denna bil lite. Bytte servon, nya RPM länkarmar och nedre kulorna i fram. Både kulor och länkarmar var utslitna. Det tar hårt på grejerna i hålan..
Har fyllt på olja i dämparna fram, och ska göra det i bak också. Jag kommer att vända dämparna upp och ned, för jag är trött på allt läckage, och jag hoppas det blir bättre om dom sitter upp och ned. Ofjädrad vikt skiter jag i, det sitter ändå 1kg sand i varje fälg efter 10sek körning i våt sand! :)
Har rivit isär bakvagnen också, för jag var lite bekymrad över växellådshuset, men glappet på ingående axel var 'inom toleranserna' så det får gå en stund till.
Fick byta lagret bakom spur-drevet, för det gick lite trögt.. hade nog svarvat axeln om jag kört med det :)

Undrar om jag ska kunna lämna motorn orörd bara, den är ju ändå ur nu... :)
Risken är väl att man inte har en körbar bil på lördag om man börjar riva isär motorn och greja.. :hmm:
Plocka ihop nu så du har nåt att köra med :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2011, 22:44

Jo, det finns en del att göra ändå innan den är klar..

Locked