Portningstråden!
- Rallyfinnen
Re: Portningstråden!
Man kan använda alkohol som skärvätska i aluminium. Tex när man gängar o borrar. Förhindrar att det 'kletar'.
Jag har inte använt det vid portning.. men det kanske beror på vad man använder för verktyg, och hur aggressivt man använder dom?
Jag har inte använt det vid portning.. men det kanske beror på vad man använder för verktyg, och hur aggressivt man använder dom?
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
en sup till waqr och en tilll skärverktygetwaqr wrote:T-röd?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Hehe....jag tror inte portningen skulle bli sämre av det iallfallhuSSe wrote:en sup till waqr och en tilll skärverktygetwaqr wrote:T-röd?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag har tagit några bilder på grottandet jag håller på med..

Allt är halvfärdigt, så inga kanter är avfasade. Jag borde nog ta en tur till biltema och hämta mer slipstift..
Har fortfarande inte bestämt mig angående kanalerna, som det är nu har jag bara förstorat lite åt alla håll och kanter, men för radikalare ingrepp borde det till en hel del kemisk metall.
Hålen jag borrat för att komma åt är inte igenlagda pga av min beslutsångest.

Allt är halvfärdigt, så inga kanter är avfasade. Jag borde nog ta en tur till biltema och hämta mer slipstift..
Har fortfarande inte bestämt mig angående kanalerna, som det är nu har jag bara förstorat lite åt alla håll och kanter, men för radikalare ingrepp borde det till en hel del kemisk metall.
Hålen jag borrat för att komma åt är inte igenlagda pga av min beslutsångest.
Ahhh....när jag ser dina bilder förstår jag att du tycker min portning var snäll
Det var inte dåligt vad du har tagit i kanalerna. Dom ser RIKTIGT breda ut nu. Hur mycket har du tagit på avgas resp insug?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Har breddat insuget en del och gjort det fyrkantigt, vet inte exakta siffror för jag har ingen orörd lös cylinder att jämföra med. Utblåset vet jag inte exakt heller, har breddat det (mest upptill, det ger mest tid-area) och höjt det en aning, ca 0,5mm.
Av samma orsak som utblåset så har jag fösökt göra så liten radie som möjligt i överkanten på 'ögonbrynen' så att det öppnar så mycket som möjligt direkt kolven passerat övre kanten på kanalen. Detta går antagligen bara att göra om man tagi hål i väggen för att komma åt, annars blir ögonbrynen samma radie som den runda spetsen på stiftet.
Igång med dremeln nu waqr och porta mer
Av samma orsak som utblåset så har jag fösökt göra så liten radie som möjligt i överkanten på 'ögonbrynen' så att det öppnar så mycket som möjligt direkt kolven passerat övre kanten på kanalen. Detta går antagligen bara att göra om man tagi hål i väggen för att komma åt, annars blir ögonbrynen samma radie som den runda spetsen på stiftet.
Igång med dremeln nu waqr och porta mer
Last edited by Rallyfinnen on 06 Dec 2009, 17:33, edited 1 time in total.
Det skulle vara intressant att se en av Egons Pro mod portningar

http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Släng ut en bild på din Jimmy så kanske vi får en aning om hur en Pro Mod ser ut iallfallJimmy wrote:Det skulle vara intressant att se en av Egons Pro mod portningar![]()
Letar Baja 5B
Hehe,tyvärr har jag inga bilder på min portning,men det skulle vara kul och se en riktig Pro mod cylle
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
info@largescaleracing.se
070-7910586
- Rallyfinnen
Nu har jag skaffat grejer för portning, var till biltema idag 

Nu jäklar ska det portas!!! 
- Rallyfinnen
Dom 'roterande filarna' verkar jävligt bra, man får ta det försiktigt, dom avverkar material snabbt som fan! 
Blir bra yta efter dom också, Håller dom skapligt så är det definitivt ett bra köp!
Diamantspetsarna är bra att ha för små justeringar och små skrymslen dä man inte kommer åt med dom andra.
Det går nog 10ggr snabbare att porta nu
Blir bra yta efter dom också, Håller dom skapligt så är det definitivt ett bra köp!
Diamantspetsarna är bra att ha för små justeringar och små skrymslen dä man inte kommer åt med dom andra.
Det går nog 10ggr snabbare att porta nu
-
Ntch in da dirt
Jag har också köpt diamant slipstift på biltema och de var riktigt bra.
Dock var deras minislipmaskin bara skiten eftersom min lade av efter ca 5 min körning dock var den så billig så det är knappt värt att lämna tillbaka den .
Blir en riktig dremel sedan såg dock att de kostade över 700 på classe .
Dock var deras minislipmaskin bara skiten eftersom min lade av efter ca 5 min körning dock var den så billig så det är knappt värt att lämna tillbaka den .
Blir en riktig dremel sedan såg dock att de kostade över 700 på classe .
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
- Rallyfinnen
Nu har jag grejat lite igen..
Portningen börjar bli klar. Jag har lagt igen hålen ch portat det sista i kanalerna och fasat av kanterna lite.
Polerbögen i mig visade sig också (visste knappt at jag hade en sådan sida
) och jag körde upp ytan lite snabbt, först lite diamantfil, sedan med sandpapper virat runt en borr, och sist med polerduk virat runt borr (sista bilden).
Så här ser det ut nu:

Jag använde den kemiska metallen till att fylla upp och styra flödet mer mot ögonbrynen också (ja det är teorin iallafall).

Portningen börjar bli klar. Jag har lagt igen hålen ch portat det sista i kanalerna och fasat av kanterna lite.
Polerbögen i mig visade sig också (visste knappt at jag hade en sådan sida
Så här ser det ut nu:

Jag använde den kemiska metallen till att fylla upp och styra flödet mer mot ögonbrynen också (ja det är teorin iallafall).