Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 04 Aug 2010, 09:35

Lite uppdatering angående Zen 36:an..

Good news:
När jag flyttat över cylindern till vevhuset med +1 vev (och vänt packningen rätt) så körde jag nya svep, och är tillbaka på samma kurvor som jag hade innan jag höjde utblåset (utan pipa). Kan hända att en kurva med pipa skulle se aningen annorlunda ut.

Bad news:
Vevhuset med +1 vev har spruckit sönder! :curse:
Det är ett gammalt vevhus jag använt, och det har varit lite sprickor i det hela tiden (innan jag byggde om bänken) när jag körde med den förra Zen 36:an också, så jag tänkte att 'det klarar sig nog'.. men det gjorde det inte! Nu har jag kört säkert hundra svep sedan jag satte på den nya cylindern, men jag misstänker det hade gett sig i bil också.
Jag har monterat dyra keramiska lager i det spruckna vevhuset, och är inte säker på om jag kan lyckas värma loss dom så jag får ur dom utan att behöva banka(och skada lagren). Har ett helt vevhus i reserv, fattar inte varför jag inte använde det från början... :doh:

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 04 Aug 2010, 09:51

Fan vad surt, men varför skulle du inte kunna värma upp vevhuset för att få ut de keramiska lagrena?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Aug 2010, 09:54

Jo, får nog prova det, men blir jag tvungen att banka ur dom så är det nog kört..
Beställde standardlager + packboxar nu, så jag har något i reserv.

waqr

Post by waqr » 04 Aug 2010, 10:03

Har du märkt någon större skillnad med dom keramiska lagrena i dom motorer du bänkat? Hur mycket extra varv skulle du uppskatta att dom ger?
Letar Baja 5B

Calle786

Post by Calle786 » 04 Aug 2010, 10:57

Rallyfinnen wrote:Lite uppdatering angående Zen 36:an..

Good news:
När jag flyttat över cylindern till vevhuset med +1 vev (och vänt packningen rätt) så körde jag nya svep, och är tillbaka på samma kurvor som jag hade innan jag höjde utblåset (utan pipa). Kan hända att en kurva med pipa skulle se aningen annorlunda ut.

Bad news:
Vevhuset med +1 vev har spruckit sönder! :curse:
Det är ett gammalt vevhus jag använt, och det har varit lite sprickor i det hela tiden (innan jag byggde om bänken) när jag körde med den förra Zen 36:an också, så jag tänkte att 'det klarar sig nog'.. men det gjorde det inte! Nu har jag kört säkert hundra svep sedan jag satte på den nya cylindern, men jag misstänker det hade gett sig i bil också.
Jag har monterat dyra keramiska lager i det spruckna vevhuset, och är inte säker på om jag kan lyckas värma loss dom så jag får ur dom utan att behöva banka(och skada lagren). Har ett helt vevhus i reserv, fattar inte varför jag inte använde det från början... :doh:
Ifall du inte tänkt svetsa vehuset så är det ju bara att ta fram sågen för att spara lagrena =)

Har tyvärr varit borta på semester ett tag o haft för mycket på jobbet efter d för att hinna med din pipa, har inte glömt bort den dock=)

Ska försöka fixa den under v. 33

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Aug 2010, 19:12

Calle: Ingen panik med pipan, njut av semestern! :) Vet inte om kapning är så bra heller, lätt att man får in spån i lagren, och inte får bort allt sedan.. får testa värma först.

Waqr: Jag är tveksam till att dom keramsika har någon märkbar inverkan på maxvarv. En rak vev och balanserat svänghjul har nog mer betydelse. Det jag är ute efter är bättre hållbarhet.

Har inte gjort något på motorn idag, började fixa dämparna på bilen, och sedan blev det en resa till Lidköping för att köra hyrkart (var bara 0,2 sek långsammare än han som äger banan :)).

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Aug 2010, 21:32

Oneill Bros säger att keramiska vevlager generellt ger ca 500 rpm mer och ytterligare 500rpm med zero drag seals.

http://www.oneillbrothers.com/rccar/ite ... g_seal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.oneillbrothers.com/rccar/ite ... arings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Jimmy

Post by Jimmy » 04 Aug 2010, 21:41

Har man gått för långt när man har portat och satt på en Wt-813 på grästrimmern :doh: men det vart bra fart i den :thumbsup: :sunglasses:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Aug 2010, 21:43

Jimmy wrote:Har man gått för långt när man har portat och satt på en Wt-813 på grästrimmern :doh: men det vart bra fart i den :thumbsup: :sunglasses:

Ja eller så kör man på ackord.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Jimmy

Post by Jimmy » 04 Aug 2010, 21:51

J.A racing wrote:
Jimmy wrote:Har man gått för långt när man har portat och satt på en Wt-813 på grästrimmern :doh: men det vart bra fart i den :thumbsup: :sunglasses:

Ja eller så kör man på ackord.
Det var min gamla trimmer som jag labbade lite med,jag var och köpte en ny för ett tag sen.
info@largescaleracing.se
070-7910586

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Aug 2010, 22:42

Vi kanske skulle byta namn på tråden till 'terapigruppen för dremelnarkomaner'? :lol:

Jimmy

Post by Jimmy » 05 Aug 2010, 08:31

Rallyfinnen wrote:Vi kanske skulle byta namn på tråden till 'terapigruppen för dremelnarkomaner'? :lol:
den var bra :cheesy: :cheesy: :thumbsup:
info@largescaleracing.se
070-7910586

waqr

Post by waqr » 05 Aug 2010, 08:36

Vem håller i första terapi sessionen :lol:
Letar Baja 5B

waqr

Post by waqr » 14 Aug 2010, 19:21

Idag har det blivit lite portning av den gamla CY cyllen. Cylindern ser faktiskt riktigt fräsch ut för att ha gått över 20 liter. Det verkar som jag hade tur och fick tag på en bra CY cylinder :) Har satt på en ny kolvring på kolven (som också ser helt ok) Tanken är att bygga ihop den som en extramotor att ha i reserv. Tänkte dock porta upp motorn lite mer denna gången och även våga mig på att öka insugstiden genom att ta lite på kolven på insugssidan.

Ögonbrynen har jag försökt göra lite mer kantiga (gjorde dom runda tidigare) för att se om detta ger någon effektskillnad. Har även gjort den avsevärt större och lite djupare än tidigare. Kolven har jag tagit ca 2mm på insugssidan för att därigenom få en lite längre insugstid.

Vad tror ni som är bättre på detta än jag? Funkar det att ha ögonbrynen så här? Måste kolvens kant vara skarpare eller fungerar det att ha den lite rundad som jag har gjort?

Image
Image
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 14 Aug 2010, 19:55

Jag har också portat lite idag. Har gjort en lätt portning på bjuggens Zen 270-motor. Den var isärplockad redan innan jag fick den, så jag gjorde ingen bänkning före portningen.
Eftersom han gillar bottendrag så har jag mest breddat lite. Ska se om jag får upp lite bilder imorgon.

Jag brukar försöka ta ögonbrynen ända ut till ytterväggen på kanalen. Inte lika mycket hela vägen, men som en kil, så att det blir en rak väg för flöder som går i 'ögonbrynet'. Som du har det nu så måste flöder 'gå runt ett hörn' och det gör det inte gärna i höga hastigheter.. inbillar jag mig iallafall..
Testa lägg cylindern under vattenkranen och ha vatten att rinna i kanalen och se hur flödet beter sig. Jag föröker få det att göra en så bra virvel som möjligt i cylindern.

Jag rundar alltid av alla kanter på kolvarna. Ingen riktig fasning, men lite runda hörn. Lägger nog minst en timme på att gnugga alla kanter i portar och på kolv med sandpapper när jag har portat..
Jag brukar alltid ta bort material på sidorna av kolven under kolvtappen också, så det är så öppet som möjligt för flödet upp i kanalerna när kolven är i ND.

Här är en ganska illustrativ bild från en FS motor (med orörd kolv):
Image

Post Reply