Portningstråden!
Re: Portningstråden!
Jag kan posta en pdf sen (sitter på iphonen), gjorde en gradskiva i autocad tidigare anpassad för att klistras på en cdskiva.
Ja, det vore kanon om du ville göra detCalle786 wrote:Jag kan posta en pdf sen (sitter på iphonen), gjorde en gradskiva i autocad tidigare anpassad för att klistras på en cdskiva.
Letar Baja 5B
Vad tror ni om att porta en Reed cylinder? Nån som gjort det här? Skulle ju vara riktigt nice om man kunde köpa ett TS vevhus och sen porta själva cylindern själv........
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Tror turboglenn på hbf gjort detta? Kan vara lite pyssel att göra dom nya kanalerna tror jag, annars är det väl inga konstigheter skulle jag tro. Går säkert att köra utan dom kanalerna också.
Jo, jag har läst lite i hans trådar. Duktig kille
Ska stämma av lite närmare med honom och se om man kan få fram några bilder på en reed portad cylle så man ser hur dom har portat upp dom extra kanalerna. Sen blir det ju till att skaffa riktig fyllnadsmassa också till insuget. Är lite tveksam till att använda Biltemas variant. Håller den verkligen?
Ska stämma av lite närmare med honom och se om man kan få fram några bilder på en reed portad cylle så man ser hur dom har portat upp dom extra kanalerna. Sen blir det ju till att skaffa riktig fyllnadsmassa också till insuget. Är lite tveksam till att använda Biltemas variant. Håller den verkligen?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Den borde funka, men se till att du gör en grov yta eller allra helst någon typ av spår eller dylikt så att epoxyn fäster ordentligt.
Hittade denna tråd av Turboglenn:
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... ith+TGI+TS" onclick="window.open(this.href);return false;
Klart inspirerande att läsa. Kommer bli ett av vinterns projekt utan tvekan
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... ith+TGI+TS" onclick="window.open(this.href);return false;
Klart inspirerande att läsa. Kommer bli ett av vinterns projekt utan tvekan
Letar Baja 5B
Fick lite mer tips av Turboglenn och tydligen är det bara JB weld som gäller. Blir inköp av sånt....
Letar Baja 5B
-
Ntch in da dirt
Wagr turbo glennas bilder var ju ganska ingående hur cyllen ser ut nöjer du dig med dem?
Då det dröjer ett bra tag innan jag kommer att öppna upp min motor, då jag inte har tiden och den är bökig att få bort ur bilen pga av rollcagen.
Då det dröjer ett bra tag innan jag kommer att öppna upp min motor, då jag inte har tiden och den är bökig att få bort ur bilen pga av rollcagen.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
- Rallyfinnen
Idag har jag portat Zen 36:an med +1 vev, och har lite jämförande bänkningar före och efter.
Har bara breddat insug och utblås, och gjort lite ögonbryn och andra små modifieringar på kanalerna.
Portningsbilder:

Före och efter utan avgassystem:

Före och efter med den modifierade rovan-pipan:

Har bara breddat insug och utblås, och gjort lite ögonbryn och andra små modifieringar på kanalerna.
Portningsbilder:

Före och efter utan avgassystem:

Före och efter med den modifierade rovan-pipan:

- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Läser jag rätt om det ser ut som att du höjde effekten 1,3hp med portningen ?

- Rallyfinnen
Snyggt jobb med portningen Rally 
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
- Rallyfinnen
Tackar!
Vet inte om jag är helt nöjd än..
Funderar på om jag skulle höja utblåset lite än för att 'platta till' kurvan lite, men man borde väl egentligen trixa med pipa lite också.
Jag trixade lite extra med utformningen på kanalerna för att få så bra snurr på gaserna som möjligt. Går inte att se så bra på bilden, men jag trixade lite med detaljerna utformningen på övre delen av kanalerna.
Förgasaren har krånglat lite också, men jag hämtade två till hos motorsågsreparatören idag (men dom ska preppas innan jag kan använda dom)
Kurvorna är antagligen lite extra ojämna/okonsekventa än vanligt pga att den ibland gick lite magert och ibland lite fett. Därför har jag lagt med dubbla kurvor för att ge ett 'medeltal'.
Den är ganska lika som den förra 36:an med 28mm vev, men det känns som denna böö:ar mer på låga varv. Har nog att göra med längre duration på kanalerna(=mindre undertryck i vevhuset). Märkte ingen skillnad före och efter portning. Ett lite längre insug kunde bota det, men då blir det platsbrist för filtret i baja-majan.. och ett längre insug begränsar ofta maxvarvtal.
I slutänden tror jag inte det spelar någon större roll om man kör med standard vev eller med +1 vev, men det känns som standard vev kan göra den lite rappare i botten pga porttiderna.
Vet inte om jag är helt nöjd än..
Funderar på om jag skulle höja utblåset lite än för att 'platta till' kurvan lite, men man borde väl egentligen trixa med pipa lite också.
Jag trixade lite extra med utformningen på kanalerna för att få så bra snurr på gaserna som möjligt. Går inte att se så bra på bilden, men jag trixade lite med detaljerna utformningen på övre delen av kanalerna.
Förgasaren har krånglat lite också, men jag hämtade två till hos motorsågsreparatören idag (men dom ska preppas innan jag kan använda dom)
Kurvorna är antagligen lite extra ojämna/okonsekventa än vanligt pga att den ibland gick lite magert och ibland lite fett. Därför har jag lagt med dubbla kurvor för att ge ett 'medeltal'.
Den är ganska lika som den förra 36:an med 28mm vev, men det känns som denna böö:ar mer på låga varv. Har nog att göra med längre duration på kanalerna(=mindre undertryck i vevhuset). Märkte ingen skillnad före och efter portning. Ett lite längre insug kunde bota det, men då blir det platsbrist för filtret i baja-majan.. och ett längre insug begränsar ofta maxvarvtal.
I slutänden tror jag inte det spelar någon större roll om man kör med standard vev eller med +1 vev, men det känns som standard vev kan göra den lite rappare i botten pga porttiderna.