Portningstråden!
- Rallyfinnen
Re: Portningstråden!
Jodå, den går framåt. Visade cylindern för Jimmy för några dagar sedan och fick godkänt så det känns braRallyfinnen wrote:Hur går det med portningen?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag är nyfiken på hur effektkurvan kommer se ut på min med den veven också! Vet inte riktigt hur jag ska göra än, om jag ska börja bänka oportat och skruva isär o ihop ett antal gånger, eller bara porta direkt..
Börja med o portat.Så man får se skillnaden.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Så, då lägger jag in lite bilder på portningen av den nya Zenoah cylindern som blev klar idag. Har kommit så mycket annat emellan den sista tiden så det tog sin lilla tid att få den färdig men till slut så
Jag har portat lite mer aggressivt än den första CY cyllen jag portade i våras. Ögonbrynen har blivit lite större och denna gång gjorde jag dom helt runda. Valde mellan detta eller att göra dem fyrkantiga (som de flesta gör) men jag tänkte testa med runda och se hur det blir. Utblåset höjde jag ca 1,5mm och breddade ca 1 mm och insuget breddade jag ca 1 mm. Tog inget på höjden på detta.
Ska beställa en 0,30mm packning också och se om det går att köra med denna för att få ett lite tightare squish. Lite osäker om det går. Annars blir det 0,5mm packningen iallafall.

Jag har portat lite mer aggressivt än den första CY cyllen jag portade i våras. Ögonbrynen har blivit lite större och denna gång gjorde jag dom helt runda. Valde mellan detta eller att göra dem fyrkantiga (som de flesta gör) men jag tänkte testa med runda och se hur det blir. Utblåset höjde jag ca 1,5mm och breddade ca 1 mm och insuget breddade jag ca 1 mm. Tog inget på höjden på detta.
Ska beställa en 0,30mm packning också och se om det går att köra med denna för att få ett lite tightare squish. Lite osäker om det går. Annars blir det 0,5mm packningen iallafall.

Last edited by waqr on 07 Jul 2010, 22:56, edited 8 times in total.
Letar Baja 5B
Det där ser jäkligt bra ut. Skal bli intressant att höra hur den går?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Ser helt ok ut! Bra att du vågat lite mer nu 
Ett tips kunde vara släta ut ytan lite i utblåset så att inte sotet fäster så lätt? Bara att tejpa fast en bit sanpapper på något slipstift och köra med dremel, snabbt och enkelt
Har du gnuggat kanterna/avfasningarna med sandpapper? Det brukar jag göra för att få bort eventuella grader odyl.
Har du mätt porttiderna före och efter?
Ett tips kunde vara släta ut ytan lite i utblåset så att inte sotet fäster så lätt? Bara att tejpa fast en bit sanpapper på något slipstift och köra med dremel, snabbt och enkelt
Har du gnuggat kanterna/avfasningarna med sandpapper? Det brukar jag göra för att få bort eventuella grader odyl.
Har du mätt porttiderna före och efter?
Nja, polerade faktiskt kanterna med en liten stålborste som jag hade till Dremeln. Fungerade riktigt bra. Kanterna blev mjuka och fina så nu finns det inget som ringen kan fastna i (hoppas jag
) Ska testa att polera insuget lite med slippapper. Tack för tipset!
Mätte tyvärr inte porttiderna innan portningen. Hur fäster du förresten din gradskiva på svänghjulet när du mäter dina porttider?
Mätte tyvärr inte porttiderna innan portningen. Hur fäster du förresten din gradskiva på svänghjulet när du mäter dina porttider?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Skrev jag inte utbås? 
Bara att tejpa fast en bit sandpapper och linda den några varv runt 'pinnen' (borr, slipstift eller vad man hittar som passar i dremeln)
Jag fäster inte gradskivan i svängjulet, jag har gjort en special gradskiva (utskriven på papper och limmad på en plastbit) med hål i mitten som går utanpå svänghjulet, så ristar jag bara ett märke i svänghjulet som jag använder som referens.
Bara att tejpa fast en bit sandpapper och linda den några varv runt 'pinnen' (borr, slipstift eller vad man hittar som passar i dremeln)
Jag fäster inte gradskivan i svängjulet, jag har gjort en special gradskiva (utskriven på papper och limmad på en plastbit) med hål i mitten som går utanpå svänghjulet, så ristar jag bara ett märke i svänghjulet som jag använder som referens.
Ahhh....sorry, utblåset menar jag naturligtvis 
Angående gradskivan så kanske det är smidigare att göra som du gjort. Har du några bilder på ditt "arrangemang"?
Angående gradskivan så kanske det är smidigare att göra som du gjort. Har du några bilder på ditt "arrangemang"?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Det där var ett smart sätt Rallyfinnen. Det kopierar jag nog 
Finns det nån sida på nätet som har en gradskiva klar att bara skriva ut på papper?
Finns det nån sida på nätet som har en gradskiva klar att bara skriva ut på papper?
Letar Baja 5B
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Som så mycket annat Rally gör smart är det lätt att tappa sugen när man hela tiden tänker "-Varför gjorde inte jag sådär ?" 
Jag ville också ha den bilden så jag Googlade och hittade den här:
http://www.unikatissima.de/e/?p=1778" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ville också ha den bilden så jag Googlade och hittade den här:
http://www.unikatissima.de/e/?p=1778" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe....jo jag vet. Jag tänker också så hela tiden jag läser "Rallys" inlägg
Perfekt Carbon-Dave, tusen tack för länken
Perfekt Carbon-Dave, tusen tack för länken
Letar Baja 5B
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Det där var ju för övrigt en väldigt intressant sida med tanke på framtida pip-snickeri..... 
Letade ju bara efter bilden på gradskivan, men såg efteråt att det fanns gott om godis på resten av sidan
Letade ju bara efter bilden på gradskivan, men såg efteråt att det fanns gott om godis på resten av sidan
Last edited by Dave on 10 Jul 2010, 08:00, edited 1 time in total.