Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
waqr
Phone Number: 0709998877

Re: Portningstråden!

Post by waqr » 26 Jun 2010, 11:13

Rallyfinnen wrote:
Jag misstänker att du inte behöver porta speciellt mycket på din motor, för du hade väl +1mm vev? Testa montera ihop den och kolla porttiderna innan du börjar. Det kanske räcker med att göra lite ögonbryn och öppna upp kanalerna lite.
Japp, kommer köra med +1mm "stuffed" crank ihop med originalpackningen. Måste kolla squishet först men det ska tydligen vara ok att köra denna kombination då squishen original på 4 bultade Zenoahn ska vara typ 0,93- 0,95mm. 0,4-0,5mm borde vara ganska lagom tycker jag :)

Planen är att bara göra ögonbryn samt att bredda insug och avgas ytterst lite (0,1-0,3mm). Kanske tar lite på höjden på utblåset också.

Vad tror du om ögonbrynen förrsten, ska man göra dom runda eller mer fyrkantiga. ONB och ESP gör dem ju lite mer fyrkantiga så det är kanske nån fördel med detta :hmm:
Letar Baja 5B

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Jun 2010, 12:02

Jag tror på kantiga ögonbryn, men kan inte riktigt motivera det på något bra sätt.. :)
Jag tror inte det spelar ngon roll om du tar 0,1mm på bredden.. du får nog ta med om de ska ha någon inverkan.
Squish på över 0,4 ska inte vara någon fara.
Jag skulle rekommendera att du mäter porttiderna innan du funderar på att ändra dom. Kanalerna borde få betydligt längre duration med +1 veven, och avgas påverkas säkert en del också. Har du tex 130 på kanaler och 160 på avgas så kan du nog höja avgasporten en del, men har du redan över 170 på avgas så kan du nog lämna den på den höjden och prova först.
Beror ju på lite hur den fukar med pipan också förståss..

waqr

Post by waqr » 27 Jun 2010, 08:55

Hmmm......får börja mäta upp idag och se vad jag kommer fram till.

Inom vilket spann ska man ligga för insug, utblås resp kanaler?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Jun 2010, 09:50

Lite svårt att säga, generellt kan man väl säga att höga vinklar ger mer varv och sämre bottendrag.
Det kan gott hända att den funkar som den är också, och den kommer ganska säkert vara mer varvbenägen med +1 vev än med en standard vev. Du får bygga en motorbänk och prova vad som funkar ;)
Jag ska också ha en zen 36 med +1vev. Veven har jag liggande, men eftersom cylindern var ras, så kommer det ta en stund innan jag får ihop en sådan motor..
Jag skulle antagligen ha breddat insug o utblås minst 1mm och gjort ögonbryn och öppnat upp kanalerna lite, men låtit porttiderna vara, men det beror som sagt lite på vad tiderna blir med den veven, och vilken karaktär det är på pipan.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Jun 2010, 20:05

waqr: Jag är väldigt nyfiken på porttiderna med Zen 36:an och +1 vev, har du mätt upp din?
Bra att mäta med ungefär rätt squish också, antar du kör ca 0,5mm?

waqr

Post by waqr » 28 Jun 2010, 21:59

Har inte haft tid att mäta nåt än, tyvärr. Angående squishen kommer jag sikta på mellan 0,4-0,5mm. Började porta lite idag men har inte monterat nåt än. Mycket annat som kommer ivägen just nu :(
Letar Baja 5B

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 29 Jun 2010, 18:01

Tjena trim fanatiker =)

En liten fråga. Jag har en 23 cc Zenoah. Är det överhuvudaget nån idé att porta en sådan? Eller ska man köpa större och ge sej på den istället?

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 29 Jun 2010, 18:13

Klart det går... men jag skulle sats på en större motor!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jun 2010, 18:47

Vad har du för pipa på den? En 23cc kan gå helt ok med rätt pipa! Ser ut som du kör FG? Dom väger oftast mindre än HPI, MCD mm, så en pigg 23:a kan göra att den flyttar på sig rätt bra. Så om motorn är frisk så tycker jag du ska behålla den.

På en 23cc kan det vara bra med en pipa som ger bra botten, så om du tex har en FG-pipa kan du testa förlänga den någon cm och se hur det inverkar.
Kolla även squish (avståndet mellan kolv o topp i kolvens översta läge, kan kollas med lödtenn genom tändstiftshålet)), ca 0,5mm är bra. Är det för högt kan man justera det med tjockleken på packningen.

Portningen är sista steget för att höja effekten lite till.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jun 2010, 18:51

Läs min tråd här så ser du lite hur komphöjning och portning kan inverka:

viewtopic.php?f=28&t=1135" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har inte testat motorn med originalburk (jag är allergisk mot dom), men den hade gett betydligt lägre effekt med en sådan!!

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 29 Jun 2010, 19:46

Ok ok. Sitter en dämpad jetpro på. Märker juh hur man får en massa effekt på toppen i registret. Blir lite turbo effekt med den pipan. Så att öka på botten lite vore juh nåt. Jag tycker den är kry som den är. MEN! Jag är kille och ni vet juh vad som gäller bland oss.. Störst och mest så vinner man =) Skämt och sido. har suttit och spånat lite på ny cylinder. Visst skulle det va fränt med en 30.5cc men känns lite overkill. 27 duger nog bra. Men det tillkommer juh lite. :hammer: Andra motorfästen sen är jag inte nöjd med diffen på den. Vill ja limited slip diff så det biter lite bättre. Vill gärna "enhjula".

Rallyfinnen: har du ingen cylinder och kolv ligger som jag kan tjacka av dej? :hmm:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jun 2010, 21:07

Enda jag har är en 2-bultad motor som är helt standard. Den är mera tänkt som experimentmotor, för den har en Rovan-cylinder, och dom har inte så bra rykte..
viewtopic.php?f=28&t=1139" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du ska ha en motor som håller en stund så ska du nog ha en Zenoah eller CY cylinder tror jag. Du kan ju köpa ett cylinderkit och montera på den motorn du har. En bra ide är att byta ramlager och packboxar samtidigt.

Om du har mer frågor kan vi väl ta det i separat tråd eller via PM, så håller vi oss till portning här istället.. :sunglasses:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Jul 2010, 15:47

Nu har jag mätt porttider på min gamla 36mm cylinder ihop med nybyggd bottendel med +1 vev (29mm).

Detta är vad jag fick fram:
Insug 150
Kanaler 126
Utblås 170

Dessa tider hade jag mätt förr med standard 28mm vev:
Insug 150
kanaler 115
utblås 167

Ingen fantastisk noggrannhet på mätningarna, men dom borde vara på någon grads noggrannhet.

Jag kommer inte att röra höjden på kanalerna när jag ska porta min nya 36:a (får se när den kommer..) Blir bara lite ögonbryn. Beroende på pipa kanske man kunde höja avgasporten lite för mera topp, och möjligtvis ha lite mer duraton på insug, men risken kan vara att man får mycket böö:ande på låga varv.

Skulle tro jag bara breddar insug och utblås lite och gör ögonbryn till att börja med.

waqr: du får gärna mäta på din också, så ser vi vad du får för värden. Hur går det med portningen förresten?

waqr

Post by waqr » 03 Jul 2010, 21:45

Intressant Rallyfinnen! Konstigt att det inte blev någon skillnad på insuget med +1mm veven :hmm: Eller blir det kanske inte det?

Min portning är i stort sett klar. Bara lite avfasning av kanterna kvar. Bilder kommer så ni får bedömma mitt arbete, jag lovar :) Ska även mäta porttiderna så fort jag får tummen ur. Nu när det är så fint väder så vill man ju bara ut och köra.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Jul 2010, 21:59

Inte så mycket, men en liten faktor är också att jag hade 0,75 i squish med standard-vev (ingen packning) och 0,5 med +1 veven. Så finns ju en viss onoggrannhet i mätningen också :)
Ser fram emot lite bilder!

Post Reply