Och dom som laddar hårdast har oftast mer oturhuSSe wrote:køra sønder kan man ju gøra med vilken bil som helst
om oturen ær framme. fråga mad mike!!!
Rovan 5b 'Baja-maja'
- Rallyfinnen
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
- madmike83
- Phone Number: 0709998877
huSSe wrote:køra sønder kan man ju gøra med vilken bil som helst
om oturen ær framme. fråga mad mike!!!
haha ja nu fick du till det husse
ja jag khar fan inte kört längre än en tank innan det gått sönder
trodde det var löst nu när man uppgraderat hela bilen men nej då
lika än
Där emot så har jag aldrig kört sönder det som brukar gå sönder som spur gear och damasker det kör jag med orginal än från när ja byggde bilen
väntar på att min otur ska sluta än ja
HPI Baja 5b ss konventerad till 5T med zenoah 30,5 pro mod. Woodser kaross
http://www.rccenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- J.A racing
Ja man börjar ju tro att man själv kör som en Kärring när det ända man lyckas få sönder är gummi damaskrarna. 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- madmike83
haha ja vi kan dyta kör gärna sönder lite damasker om ja slipper alla störreJ.A racing wrote:Ja man börjar ju tro att man själv kör som en Kärring när det ända man lyckas få sönder är gummi damaskrarna.
haverier som bär armar driv axlar stötdämpare mm
- J.A racing
Ja just de jag har ju ryckt isär en framdämpare.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- madmike83
jag har knäckt två dämpareJ.A racing wrote:Ja just de jag har ju ryckt isär en framdämpare.
Inte kul att knäcka grejer...
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
- Rallyfinnen
Fan, nu upptäckte jag att beadlock-skruvarna jag hade inte funkar i HPI-fälgarna! Rovan & KM har 2,5mm skruv, och HPI verkar ha någon tum-skruv som är 2,8mm..
Beställde en påse HPI-skruvar med fälgarna som reserv, men det räcker ju inte till båda hjulen, och nu är det nog för sent att få hem något mer innan helgen också!
Beställde en påse HPI-skruvar med fälgarna som reserv, men det räcker ju inte till båda hjulen, och nu är det nog för sent att få hem något mer innan helgen också!
Kan du inte forcera igenom HPI skruvarna? 0,3mm borde väl gå tycker jag 
Last edited by waqr on 29 Apr 2010, 13:16, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B
Faan vilken otur... inget kul alls när det är mitten på veckan och man måste beställa en vesäntlig del för att kunna köra under helgen... usch... man skulle ha ett eget litet lager av vanligt förekommande slitgrejer o skruvar o sånt.. för att kunna vara på den säkra sidan.
MCD Evo 3 Sport
- Rallyfinnen
waqr wrote:Kan du inte forcera igenom HPI skruvarna? 0,3mm borde väl gå tycker jag
Problemet är att jag har två HPI-fälgar med större hål, men bara en påse HPI skruvar, och 2,5mm skruvarna jag har många av är för små för hålen i HPI-fäljarna..
Nu har jag bytt ut den fälgen som var sönder, och använt alla skruvarna, men det lär ju inte ta länge innan jag knäckt den andra framfälgen..
Nu är det bara servoarm till styrservot som saknas för att bilen ska vara körbar igen.
- Rallyfinnen
Idag fick jag grejerna från rsbspares. Jag hade beställt alla servoarmar dom hade till baja, men inte en enda passade på rovan-servot! Nu har jag en massa armar extra ifall någon skulle behöva.. bla en alu-arm till original HPI styrservo.
Blir väl att klämma dit ett hitec 805 istället..
Men, bilen ska bli körbar iallafall!
Blir väl att klämma dit ett hitec 805 istället..
Men, bilen ska bli körbar iallafall!
Inget kul när man köper grejer som inte passar, verkar vara lite udda grejer på Rovan.. alltså typ som servoarmar o sånt..?
MCD Evo 3 Sport
- Rallyfinnen
Ja, rovan har något eget servo som inte verkar följa 'standarden' på splines.. Axeln är klenare än HPI original, samma diameter som ett hitec 805, men har fler splines..
Servot verkar ok i styrka och snabbhet, men har man ingen arm så har man ju ingen större nytta av servot!
Idag har jag monterat hitec styrservo och provkört lite, men när bilen gick på bakhjulen i hög fart slog den över och flög i luften snurrandes åt alla håll och kanter, och när den kom ner trodde jag att allt skulle vara ras, men det blev utgående axel på hitec-servot som gick av.. resten verkar ha klarat sig. Körde på gräs, så greppet var väldigt bra..
Fan, det är svårt att köra bilen, man vill ju gasa, men när man ger fullt så går det åt helvete typ var fjärde gång.. Bilen studsar iväg och landar på tak, greppvälter och rullar ett antal varv, eller går på bakhjulen och slår över..
Känns ju löjligt att hålla på smyga med gasen för att inte volta, man vill ju ge järnet!
Sanden är ju faktiskt snällare på så vis, sämre grepp, och mjukare när det går åt helvete..
Nu får jag fundera på vad mer jag behöver beställa..
Servot verkar ok i styrka och snabbhet, men har man ingen arm så har man ju ingen större nytta av servot!
Idag har jag monterat hitec styrservo och provkört lite, men när bilen gick på bakhjulen i hög fart slog den över och flög i luften snurrandes åt alla håll och kanter, och när den kom ner trodde jag att allt skulle vara ras, men det blev utgående axel på hitec-servot som gick av.. resten verkar ha klarat sig. Körde på gräs, så greppet var väldigt bra..
Fan, det är svårt att köra bilen, man vill ju gasa, men när man ger fullt så går det åt helvete typ var fjärde gång.. Bilen studsar iväg och landar på tak, greppvälter och rullar ett antal varv, eller går på bakhjulen och slår över..
Känns ju löjligt att hålla på smyga med gasen för att inte volta, man vill ju ge järnet!
Sanden är ju faktiskt snällare på så vis, sämre grepp, och mjukare när det går åt helvete..
Nu får jag fundera på vad mer jag behöver beställa..
- Rallyfinnen
Nu blev det en beställning till rsbspares igen..
1 piece Center Roll Bar & Roof Center Roll Bar & Roof-From kit £12.99 0% £12.99
1 piece HPI "superstar" Gunmetal rear wheels HPI "superstar" Gunmetal rear wheels £16.99 0% £16.99
1 piece HPI SFL-10MG Metal Gear steering servo HPI SFL-10MG Metal Gear steering servo-From kit £45.99 0% £45.99
1 piece Shock Caps & Shock guards Shock Caps & Shock guards-From kit £3.36 17.5% £3.36
1 piece Hpi Rod End Set (HP85416) Hpi Rod End Set (HP85416) £11.99 17.5% £11.99
Behövde resten av delarna till bågen i plast också, orkar inte krångla och tillverka eget..
HPI originalserv fick det bli, då vet jag att jag har armar som passar
Vad jag föstått så är varianten med metalldrev helt ok också?
Bakfälgarna behöver jag säkert snart, problemet är skruvar nu igen, behöver mer hpi-skruvar när jag ska montera dom fälgarna, och det hade dom inte separat, endast med beadlocks verkar det som!
1 piece Center Roll Bar & Roof Center Roll Bar & Roof-From kit £12.99 0% £12.99
1 piece HPI "superstar" Gunmetal rear wheels HPI "superstar" Gunmetal rear wheels £16.99 0% £16.99
1 piece HPI SFL-10MG Metal Gear steering servo HPI SFL-10MG Metal Gear steering servo-From kit £45.99 0% £45.99
1 piece Shock Caps & Shock guards Shock Caps & Shock guards-From kit £3.36 17.5% £3.36
1 piece Hpi Rod End Set (HP85416) Hpi Rod End Set (HP85416) £11.99 17.5% £11.99
Behövde resten av delarna till bågen i plast också, orkar inte krångla och tillverka eget..
HPI originalserv fick det bli, då vet jag att jag har armar som passar
Bakfälgarna behöver jag säkert snart, problemet är skruvar nu igen, behöver mer hpi-skruvar när jag ska montera dom fälgarna, och det hade dom inte separat, endast med beadlocks verkar det som!