Skall du köra som jag gör så får vi se!!!!!!..Har ni några koner ? så vi kan staka upp en bana ? jag tar med några styck..Rallyfinnen wrote:Ok!
Vi får väl se hu många minuter den håller imorgon lusse
Rovan 5b 'Baja-maja'
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Lungt!Lusse wrote:Jag kommer att behöva din hjälp, jag har en ny cylinder o kolv , som är precis in körd. har svårt att ställa in förgasan?!!!!..
Får se vad det blir, den topphastigheten är redan lite hög för att köra utanför verkstan. Får känna på det lite i havaijihålan och se hur det går.waqr wrote:Borde vara 17/57 som på HPI Bajorna tycker jagRallyfinnen wrote:Standard drev.. vet inte vad det är..?Frågan är om den inte skulle gå ännu bättre med 18/ 56 eller ännu hellre 19/55. Du har ju så mycket botten idag att den skulle klara 19/55 drevning utan problem. Jag tror det skulle vara perfekt
Har du vild körstil?Lusse wrote:Skall du köra som jag gör så får vi se!!!!!!..Har ni några koner ? så vi kan staka upp en bana ? jag tar med några styck..Rallyfinnen wrote:Ok!
Vi får väl se hu många minuter den håller imorgon lusse
Vi har inga koner, har inte varit så seriösa dom gånger vi kört.. bara sprutat lite grus
- Rallyfinnen
Dagens körning slutade med en störtdykning på ena framfälgen.. Fullagningen på servoarmen släppte, och ena framfälgen gick sönder.
Tyvärr vet jag inte vilka servo-armar som passar på rovan-servot. Det var samma diameter som Hitec 808-armen jag använde, men hitec hade grövre/färre splines..
Fälgarna vet jag inte heller riktigt vad jag ska ha.. det ska ju vara billigt och hållbart..
Så här ser listan ut för tillfället:
Båge i plast- HPI
oringar dämpare 6mm
framfälgar -HPI?
servoarm -??????
alu-stag till dämpartorn bak ??? (pipan ligger så nära att plasten kommer antagligen smälta)
Vill ju helst beställa åtminstone fälgar, båge och servoarm från något ställe som har dom på lager så jag har dom till nästa helg.
Kom gärna med förslag! Billigt, bra och snabbt ska det gå!
Tyvärr vet jag inte vilka servo-armar som passar på rovan-servot. Det var samma diameter som Hitec 808-armen jag använde, men hitec hade grövre/färre splines..
Fälgarna vet jag inte heller riktigt vad jag ska ha.. det ska ju vara billigt och hållbart..
Så här ser listan ut för tillfället:
Båge i plast- HPI
oringar dämpare 6mm
framfälgar -HPI?
servoarm -??????
alu-stag till dämpartorn bak ??? (pipan ligger så nära att plasten kommer antagligen smälta)
Vill ju helst beställa åtminstone fälgar, båge och servoarm från något ställe som har dom på lager så jag har dom till nästa helg.
Kom gärna med förslag! Billigt, bra och snabbt ska det gå!
Verkar som många har problem med trasiga däck och länkarmar fram o sånt på just den typen av bilar.. alltså typ HPI Baja o ROVAN.. o liknande... kanske är en liten svaghet på dom och dom är ju ganska långa och smala i chassiet åxå.. vette faan vad det beror på..
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
- Rallyfinnen
Kan vara så, jag är ganska ny på modellen än. Modellen är ju som gjord för att hoppa med också, så det kanske ger lite mer trasiga delar också 
Nu har jag beställt allt det nödvändiga från rsbspares.com, förutom fälgar.
Dom hade bara proline-fälgar, och jag tyckte priset på dom var lite väl saftigt..
Får se vad det blir för fälgar, verkar som dom finns på lager på swedrc till vettigt pris. Undrar hur bra HPI-fälgarna håller..?
Nu har jag beställt allt det nödvändiga från rsbspares.com, förutom fälgar.
Dom hade bara proline-fälgar, och jag tyckte priset på dom var lite väl saftigt..
Får se vad det blir för fälgar, verkar som dom finns på lager på swedrc till vettigt pris. Undrar hur bra HPI-fälgarna håller..?
Garanterat mycket bättre än RovanRallyfinnen wrote: Undrar hur bra HPI-fälgarna håller..?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Haha, en sämre referens finns inte! Lite äpplen och päron där 
EDIT: Jag har ju kört på KM-fälgarna som borde vara rätt hållbara. Bärarmarna fram är definitivt i klass med HPI, det har både jag och scania konstaterat. Han kör med en KM-arm på sin 5T, och ni ser ju vad han har för körstil på filmerna
Nu har jag knäckt både servoarm och KM-fälg med KM-armar i fram, så det verkar som dom håller bra iallafall.
Men, eftersom RPM ska vara mycket bättre, och ändå inte kostar så vansinnigt på kullagergrossisten, så kommer det nog att bli sådana i fram iallafall.
EDIT: Jag har ju kört på KM-fälgarna som borde vara rätt hållbara. Bärarmarna fram är definitivt i klass med HPI, det har både jag och scania konstaterat. Han kör med en KM-arm på sin 5T, och ni ser ju vad han har för körstil på filmerna
Nu har jag knäckt både servoarm och KM-fälg med KM-armar i fram, så det verkar som dom håller bra iallafall.
Men, eftersom RPM ska vara mycket bättre, och ändå inte kostar så vansinnigt på kullagergrossisten, så kommer det nog att bli sådana i fram iallafall.
- Rallyfinnen
Idag kom framhjulen från swedrc, snabbt och smidigt får jag säga! Fast jag aldrig märkt att kokning skulle hjälpa, så kokade jag dom ändå..
Jag väntar på följande från rsbspares:
1 piece hostile spur gear 56/57/58t-0002 Hostile Spur Gear 55/56/57 Tooth
- Size : 57Tooth £8.99 17.5% £8.99
1 piece Hpi Aluminum Steering Servo Arm Hpi Aluminum Steering Servo Arm £5.99 17.5% £5.99
1 piece Long Roll bars Long Roll Bars-From kit £17.99 17.5% £17.99
1 piece HPI servo steering arm HPI servo steering arm-From kit £1.99 17.5% £1.99
1 piece HPI Servo arm set HPI Servo arm set £6.99 0% £6.99
En sak är säker, jag kommer garanterat att ha servoarmar över!
och nu detta från ddm:
75071 S15 O-Ring Set 15x1.5mm 1 $4.50 $4.50
86417 Lower Shock Ball End Set 10x12mm 1 $7.20 $7.20
86448 VVC/HD Front Shock Shafts 6 x 105mm 1 $16.50 $16.50
86449 VVC/HD Rear Shock Shafts 6 x 115mm 1 $16.50 $16.50
tt696 DarkSoul O-rings for DS/VVC/SS/2.0 Shock Shafts 1 $8.00 $8.00
(till klonmotorn)
fd224 Heavy-Duty RC Exhaust Gasket 2 $2.00 $4.00
ca350 Zenoah 34mm G260RC Piston 1 $19.00 $19.00
Dyrt i reservdelar att hålla på med kloner..
Jag väntar på följande från rsbspares:
1 piece hostile spur gear 56/57/58t-0002 Hostile Spur Gear 55/56/57 Tooth
- Size : 57Tooth £8.99 17.5% £8.99
1 piece Hpi Aluminum Steering Servo Arm Hpi Aluminum Steering Servo Arm £5.99 17.5% £5.99
1 piece Long Roll bars Long Roll Bars-From kit £17.99 17.5% £17.99
1 piece HPI servo steering arm HPI servo steering arm-From kit £1.99 17.5% £1.99
1 piece HPI Servo arm set HPI Servo arm set £6.99 0% £6.99
En sak är säker, jag kommer garanterat att ha servoarmar över!
och nu detta från ddm:
75071 S15 O-Ring Set 15x1.5mm 1 $4.50 $4.50
86417 Lower Shock Ball End Set 10x12mm 1 $7.20 $7.20
86448 VVC/HD Front Shock Shafts 6 x 105mm 1 $16.50 $16.50
86449 VVC/HD Rear Shock Shafts 6 x 115mm 1 $16.50 $16.50
tt696 DarkSoul O-rings for DS/VVC/SS/2.0 Shock Shafts 1 $8.00 $8.00
(till klonmotorn)
fd224 Heavy-Duty RC Exhaust Gasket 2 $2.00 $4.00
ca350 Zenoah 34mm G260RC Piston 1 $19.00 $19.00
Dyrt i reservdelar att hålla på med kloner..
Verkar som det blir dyrt i längden... .. antar att riktiga orginal grejer håller bra mycket bättre.. ?
MCD Evo 3 Sport
- Rallyfinnen
Japp, så är det nog, och man får köra en stund också, innan det behöver beställas delar.. bilen har kanske gått en timme totalt, jag har nog skruvat minst 10 timmar och väntat på delar resten av tiden..
Blir kanske bra till slut, men det suger att ha en trasig bil hela tiden!
Blir kanske bra till slut, men det suger att ha en trasig bil hela tiden!
Usch.. fy faan... kan verkligen inte vara kul det heller.... låter lite som nåt jag skulle råkat ut för om jag valt att köpa en Carbon Fighter istället för MCD:n...
Ja jag vet inte men jag tror jag ska skramla till en HPI Baja 5B senare i sommar om jag får råd och om MCD:n funkar klockrent vill säga..
Fattar att du löper stor risk att köra sönder på nolltid när man planerat att vara ute o köra en hel dag eller nåt sånt.. inte så kul det heller..
Ja jag vet inte men jag tror jag ska skramla till en HPI Baja 5B senare i sommar om jag får råd och om MCD:n funkar klockrent vill säga..
Fattar att du löper stor risk att köra sönder på nolltid när man planerat att vara ute o köra en hel dag eller nåt sånt.. inte så kul det heller..
MCD Evo 3 Sport
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
køra sønder kan man ju gøra med vilken bil som helst
om oturen ær framme. fråga mad mike!!!
om oturen ær framme. fråga mad mike!!!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Rallyfinnen
Nä, så är det!
Jag skulle ju inte få för mig att ta med den och åka ner till gbg för att köra som den är nu.. segt att sitta i bilen två timmar om man får 5min körning med baja-majan..
Sedan är ju körstilen en mycket avgörande faktor också
Jag skulle ju inte få för mig att ta med den och åka ner till gbg för att köra som den är nu.. segt att sitta i bilen två timmar om man får 5min körning med baja-majan..
Sedan är ju körstilen en mycket avgörande faktor också
Ja fy faan.. det skulle inte alls vara kul... ska man åka en sån sväng så måste man nästan ha en bil som man vet håller lite bättre iaf.. och skulle en olycka hända så bilen pajar så får man väl ta det då...
MCD Evo 3 Sport
Har en polare som fick sin Carbon Fighter idag... ska bli kul att se hur länge den hålla i förhållande till min.. var ju meningen att jag åxå skulle köpa en sån från början...
MCD Evo 3 Sport