Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Locked
Ntch in da dirt

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Ntch in da dirt » 23 Apr 2010, 19:20

Det finns så billiga motorer att köpa från ddm så jag skulle aldrig köpa en motor från rovan det är skillnad på stål och stål om man säger så.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Apr 2010, 19:27

Jag tror väl Rovan cylindrarna är i CY-segmentet eller sämre.. :)
Baserat på dom cylindrar jag sett så skulle jag påstå att Zenoah är en klass för sig. Definitivt värt att lägga lite extra kronor för en Zenoah-cylinder!

Sedan finns ju alltid risken för ras pga av diverse faktorer, tex att man får in skit i motorn, så kan det ju kännas bättre om det är en billig motor ;)
Kom på jag måste skriva lite i FS-tråden angående detta..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Apr 2010, 19:27

Annars kan vi väl ta motordiskussionen under Motor?

Lite :ot: detta..

Anders Myrberg
Phone Number: 0709998877

Post by Anders Myrberg » 24 Apr 2010, 19:39

Rallyfinnen wrote:Ok, vad tycker ni om denna grabbar?

[youtube][/youtube]
Ett sätt att motverka detta är att koka plastdelarna i vatten. Inte så att det skall stormkoka, men efter en uppkokning skall man direkt stänga av plattan och låta det svalna sakta. Då tar plasten åt sig av vattnet och blir mycket segare. :rock:

Att lägga plastdelarna i vattenbad efter att dom kommit ur formsprutningsverktyget ( dom är ju redan varma då ) är hur man vanligtvis gör inom plastindustrin. Kanhända man missade detta den dan dom gjöt dina delar?

Av samma skäl skall man vara lite extra försiktig att köra RC bilar överhuvudet taget på vintern när det är kallt, eftersom all plast då stelnar och spricker lätt. Omvänt en solig och varm dag.
Last edited by Anders Myrberg on 24 Apr 2010, 20:42, edited 3 times in total.

Anders Myrberg

Post by Anders Myrberg » 24 Apr 2010, 19:59

Rallyfinnen wrote:Ja, jag tänker ju inte lägga ut mer pengar på deras plastgrejer. Jag ser det som så att det isåfall är upp till dom att bevisa att dom har bättre plast, och skicka det till mig utan kostnad.
Egentligen är jag ju inte så intresserad av plasten eftersom jag redan lagt ut pengar på andra plastdelar. Därför tyckte jag dom kunde kompenserat med en hel motor istället för den som kåpan på vevhuset hade spruckit på.
Då hade jag haft en motor till att trimma, och då hade jag ju varit nöjd och glömt allt som har med plast att göra! :D

Det var en skojig mailkonversation.
Märkligt att man skyller på transportföretaget som man anklagar för att kasta paketen. För det första lär hela lådan varit platt innan några plastdelar eller annat går sönder inuti. För det andra är det ju meningen att hela den här bilen skall vara byggd för ganska hårdhänt körning, där ingen låda skyddar den under körning precis. Själva poängen med att leverera bilen i kartong är ju att den skall skyddas under transport, så det låter ju jäkligt märkligt att man inte gör en bättre förpackning om man misstänker att transportbolagen slänger sönder alla paket för att lådan är för dålig. Inget vidare bra exempel på "serviceminded" :hammer: Du borde kanske frågat vad fraktkostnaden skulle bli innan du avfärdade erbjudandet? ;)

Till sist vill jag bara framföra min beundran till dig efter att ha läst hela tråden. Maken till trubbel, men ändå så mycket energi att ta dig vidare har jag då aldrig stött på förut. Det låter lite mellan raderna som om du tycker halva nöjet är att mixtra med motorerna, och det är naturligtvis fritt för alla att göra det man tycker ger en mest, men lite av dom problem du nämner, ang. dåligt fäste i bakvagnen, väghållning o.s.v ökar ju å andra sidan för varje extra hästkraft du klämmer ur motorn. Lite hästkrafter ger max fäste om man säger så. Eller för att dra en annan paralell; Man kommer fram fortare genom skogen på en 400cc Endurohoj än en 600cc. Fast tvärtom på motorvägen :) Påfrestningarna på transmissionen blir ju en annan än den man designat för också skälvklart, och diffar, drev och allsköns mekanik klarar ju som bekant bara det den svagaste länken orkar med.....Fast det såg ju rätt ballt ut när den drog upp på bakhjulen över åkern där förståss. Gäller bara att hitta en stor åker... :thumbsup:
Last edited by Anders Myrberg on 24 Apr 2010, 20:56, edited 5 times in total.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Apr 2010, 20:30

Får koka hela bilen då! :D

Ingen kokning i världen hjälper den plasten är jag rädd.. porös med luftbubblor i plasten osv.. Man såg flödeslinjerna från plastsprutningen i vissa av brotten, det tyder väl på fel parametrar vid sprutningen också?
Jag håller med om frakten.. och med tanke på vad som hände när jag skulle pressa i kulan, så är det antagligen så länkarmarna som satt på bilen gick sönder också ;)
Jag har ingen lust att ha något med Rovan att göra, förnekar dom kvalitetsproblemen så betyder det att dom inte är seriösa tycker jag.

Nu har jag kört sönder lite mera plast också.. Hann med någon minuts körning innan servoarmen på styrservot gick av..
Hade ingen arm som passade, men pressade dit en hitec-arm med lite kemisk metall och hoppas det håller för en stunds körning imogon..
Pipan hoppade ur i skarven jag har på 'kröken' också, tyckte den började låta lite konstigt efter första volten, men såg det inte förrän efter jag kört.

Här är några klipp från körningen
[youtube][/youtube]
Last edited by Rallyfinnen on 24 Apr 2010, 20:39, edited 1 time in total.

waqr

Post by waqr » 24 Apr 2010, 20:33

Skapligt drag i den där :) Vad kör du med för drevning?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Apr 2010, 20:36

Standard drev.. vet inte vad det är..?

J.A racing

Post by J.A racing » 24 Apr 2010, 20:37

Den går ju riktigt bra den där.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Apr 2010, 20:43

Helt ok, men tror den tappade liten när kröken hamnade snett..
Jag skulle gärna ha lite mera topp. Egentligen borde jag testa med ett standard insug och den programmerbara tändningen, då skulle det nog bli bättre tror jag. Lite svårt att få plats för tändningen på denna bil bara.
Dessutom tror jag filtret styrper en del, jag fick nåla in högvarv med filtret på (efter bänkning) vilket tyder på att filtret flödar för dåligt.
Nu vill jag bara köra, och har ingen annan motor som är hel, så jag får vänta med trimningen tills jag kan stoppa i en annan motor, eller bilen är skrot.. :roll:
Last edited by Rallyfinnen on 24 Apr 2010, 20:44, edited 1 time in total.

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 24 Apr 2010, 20:44

Den går ju som fan... Standard drevning är 17-57
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Apr 2010, 20:46

Ok!
Vi får väl se hu många minuter den håller imorgon lusse ;)

Perkla

Post by Perkla » 24 Apr 2010, 20:47

Ja fy faan... den där går riktigt bra den tycker jag åxå.. :) :thumbsup:
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 24 Apr 2010, 20:55

Jag kommer att behöva din hjälp, jag har en ny cylinder o kolv , som är precis in körd. har svårt att ställa in förgasan?!!!!..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

waqr

Post by waqr » 24 Apr 2010, 20:55

Rallyfinnen wrote:Standard drev.. vet inte vad det är..?
Borde vara 17/57 som på HPI Bajorna tycker jag :hmm: Frågan är om den inte skulle gå ännu bättre med 18/ 56 eller ännu hellre 19/55. Du har ju så mycket botten idag att den skulle klara 19/55 drevning utan problem. Jag tror det skulle vara perfekt :thumbsup:
Letar Baja 5B

Locked