Rovan 5b 'Baja-maja'
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
tror inte det blir nå billigare alls i slut ændan av att
køpa en kopia.
billigare just nær man køper, men sen verkar det rusa
i væg pengar.
ta bild och skicka ti dom.
køpa en kopia.
billigare just nær man køper, men sen verkar det rusa
i væg pengar.
ta bild och skicka ti dom.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Rallyfinnen
Mina 'affärer' med Rovan är avslutade, jag har meddelat dom vad jag tycker om kvaliteten på plasten redan när jag fick bilen och den var sönder. Dom verkar inte bry sig om dom levereras skit, utan ville bara ersätta mig med samma skit igen, så då tycker jag inte det är någon ide.
Istället får man väl se det som så att andra kanske ser mina skriverier och tänker till innan dom gör samma misstag.
Jag är inte det minsta nöjd med mitt köp, men hoppas få ordning på bilen till slut..
Jag håller med husse, man kan nästan säga att man inte får vad man betalar för i detta fall. Risken är att man får byta 'allt' innan bilen håller ihop. Återstår att se vad som går sönder nästa gång.. Egentligen så skulle jag byta framfälgarna direkt, så slipper jag bli förbannad när jag kör sönder dom som sitter på.
Istället får man väl se det som så att andra kanske ser mina skriverier och tänker till innan dom gör samma misstag.
Jag är inte det minsta nöjd med mitt köp, men hoppas få ordning på bilen till slut..
Jag håller med husse, man kan nästan säga att man inte får vad man betalar för i detta fall. Risken är att man får byta 'allt' innan bilen håller ihop. Återstår att se vad som går sönder nästa gång.. Egentligen så skulle jag byta framfälgarna direkt, så slipper jag bli förbannad när jag kör sönder dom som sitter på.
Känns inte som det är värt det... man får ju alltid vad man betala för... så är det ju!
- Rallyfinnen
Ja, ibland får man mindre än det man betalar för..
Lyckades fånga den på lite mer film idag.
Tyvärr slutade det inte så bra, rasade ett drev i diffen! Men denna gång var det mitt fel, jag hade dragit skruvarna för dåligt, så diffhuset hade gått isär tills det började kugga över. Beställde nya KM-drev från rcmodelz.uk idag.
Får väl koncentrera mig på bänken en stund nu då när jag inte kan köra denna..
Här är lite film:
[youtube][/youtube]
Lyckades fånga den på lite mer film idag.
Tyvärr slutade det inte så bra, rasade ett drev i diffen! Men denna gång var det mitt fel, jag hade dragit skruvarna för dåligt, så diffhuset hade gått isär tills det började kugga över. Beställde nya KM-drev från rcmodelz.uk idag.
Får väl koncentrera mig på bänken en stund nu då när jag inte kan köra denna..
Här är lite film:
[youtube][/youtube]
Det var änna halt på asvalten!? Bilen ser ut att gå väldigt bra.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Japp, absolut noll grepp på asfalten med dom däcken! Är nog lite knäckebröd i gummit också 
Motorn går skapligt, men inte lika bra som när jag hade mindre squish på den, som jag nämnde tidigare i tråden. Då gav den över 3kW enligt brorsans bänk och hade väldigt bra bottenvrid. Kopplingen tar ganska tidigt nu också, och den verkar ju inte ha några större problem att orka med ändå. Behövs lite mera topp bara..
Bilen är definitivt rolig när man hoppar lite och så länge man har grepp (som på gräset), men på den våta asfalten blir det lite jobbigt.
Motorn går skapligt, men inte lika bra som när jag hade mindre squish på den, som jag nämnde tidigare i tråden. Då gav den över 3kW enligt brorsans bänk och hade väldigt bra bottenvrid. Kopplingen tar ganska tidigt nu också, och den verkar ju inte ha några större problem att orka med ändå. Behövs lite mera topp bara..
Bilen är definitivt rolig när man hoppar lite och så länge man har grepp (som på gräset), men på den våta asfalten blir det lite jobbigt.
Låter grymt varvillig tycker jag. Om jag inte hör helt fel så finns det väl dock en liten antydan till tvekan på botten va? Vad har du för kopplingsfjäder?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Det är någon standardfjäder, går nog in vid ca 6k tror jag.. har bara slängt i något, dom är nog ganska lika dom flesta fjädrar jag har skulle jag tro.
Jag kör gärna med en koppling som går in skapligt tidigt, en koppling som går in på höga varv blir svårkörd om greppet är dåligt. Svårt attt smyga igång.
Det ser kanske inte så häftigt ut som en koppling som tar på höga varv så det hugger till och spinner som fan, men det borde vara lättare att köra. Tycker redan det var krångligt på den våta asfalten..
Kör man i lös sand odyl kan jag tänka mig en koppling som tar på högre varv kan vara bra.
Jag kör gärna med en koppling som går in skapligt tidigt, en koppling som går in på höga varv blir svårkörd om greppet är dåligt. Svårt attt smyga igång.
Det ser kanske inte så häftigt ut som en koppling som tar på höga varv så det hugger till och spinner som fan, men det borde vara lättare att köra. Tycker redan det var krångligt på den våta asfalten..
Kör man i lös sand odyl kan jag tänka mig en koppling som tar på högre varv kan vara bra.
- Rallyfinnen
Hittade ett ställe som säljer rovan-delar billigt ifall någon (mot förmodan) är sugen..
http://www.die-rovan-spezialisten.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Dominator-kopian är ju klart prisvärd..
http://www.die-rovan-spezialisten.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Dominator-kopian är ju klart prisvärd..
Fanns ju en hel del godsaker till bra priser
Frågan är ju bara om man ex vågar köpa en vevstake. Inget roligt om den går av efter en tank
Vad tror du Rallyfinnen om ex Rovans vevar? Är dom hyfsat balanserade och övrigt ok tror du?
Vad tror du Rallyfinnen om ex Rovans vevar? Är dom hyfsat balanserade och övrigt ok tror du?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Hittills har jag inget negativt att säga om rovans vevar. Den jag har är den första veven jag fått rikitgt rak!
[youtube][/youtube]
Vad det gäller hållbarhet kan jag inte uttala mig, men jag tycker du ska köra på!
Jag beställde en 26cc cylinder och kolv att labba med
Tänkte ta en 29, men dom hade inga kolvringar till dom. Hittade ingen kolvring till 26:an heller, men jag har en ny zen 34mm ring hemma, hoppas den passar!
Däck och pipa kan också vara prisvärda och användbara grejer tror jag, plastdelarna är väl en annan historia..
[youtube][/youtube]
Vad det gäller hållbarhet kan jag inte uttala mig, men jag tycker du ska köra på!
Jag beställde en 26cc cylinder och kolv att labba med
Tänkte ta en 29, men dom hade inga kolvringar till dom. Hittade ingen kolvring till 26:an heller, men jag har en ny zen 34mm ring hemma, hoppas den passar!
Däck och pipa kan också vara prisvärda och användbara grejer tror jag, plastdelarna är väl en annan historia..
- Rallyfinnen
Fan, oflytet fortsätter.. Jag fick KM diffdreven idag, men det stora drevet på KM har tydligen 8mm hål, rovan har 10mm..
Nu har jag beställt ett rovan drev, men det fanns inte på lager, så det kommer att ta flera veckor..
Hur är detta på HPI? 8 el 10mm? Men jag har för mig att dom bara säljer kompletta drevsatser till HPI?
Det är alltså detta drev jag menar:
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=312" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har även gjort en liten specialförstärkning på plasthuset till 'växellådan'. Kemisk metall armerad med mig-tråd
Jag inbillar mig den kan knäckas om man kör lite oförsiktigt..
Lägger upp bilder imorgon bara jag kommer ihåg.
Nu har jag beställt ett rovan drev, men det fanns inte på lager, så det kommer att ta flera veckor..
Hur är detta på HPI? 8 el 10mm? Men jag har för mig att dom bara säljer kompletta drevsatser till HPI?
Det är alltså detta drev jag menar:
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=312" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har även gjort en liten specialförstärkning på plasthuset till 'växellådan'. Kemisk metall armerad med mig-tråd
Jag inbillar mig den kan knäckas om man kör lite oförsiktigt..
Lägger upp bilder imorgon bara jag kommer ihåg.
Japp, HPI säljer bara detta som ett kit. Alla drev har samma artikel nr enligt spränskissen, tyvärr
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... /id.609/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... /id.609/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Det var ju inte så dyrt ändå på DDM.. men innan man har det hemma så kostar det ju en del..
Någon som vet om HPI har 8 eller 10mm hål i dreven? Kan det vara olika på alu och plastdiff?
Någon som vet om HPI har 8 eller 10mm hål i dreven? Kan det vara olika på alu och plastdiff?
Hmm....sitter och funderar på detta och kollar man på sprängskissen så går ju "diff drivaxlarna" igenom ett lager (B030) och en mässingsbussning (B080)som båda är 10mm invändigt. Har svårt att se att drivaxlarna som då går igenom kunde vara varken 8 eller 10 mm. Dom borde väl snarare vara typ 9,95mm eller nåt
Måtten på lagrena och bussningarna är desamma på plastdiffhusen enligt sprängskissen så drivaxlana borde ha samma diameter på dessa.
Måtten på lagrena och bussningarna är desamma på plastdiffhusen enligt sprängskissen så drivaxlana borde ha samma diameter på dessa.
Letar Baja 5B