Tuned pipe -tråden

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2010, 21:27

Den andra är en sådan som jag modifierat. Dom är väldigt dåligt gjorda från början, jag har i princip gjort om allt på den pipan för att få den skaplig..
Är nog lika bra att bygga en egen som att köpa den och göra om den så den är bra.. dvs jag kan inte rekommendera den.
Vill du inte bygga själv eller modifiera, så är det nog att krypa till korset och punga ut för en 'riktig' pipa. Då kan ett bra alternativ vara att köpa en begagnad pipa till MCD.

Den första vet jag inte om den är bra eller dålig, men den ser ut som en pipa som ger ett brett register, men ingen vidare toppeffekt. Utan att modifiera så ger dom nog ungefär samma effekt skulle jag tro, kanske lite bättre register med den första och högre toppvarv med den andra (gissning).

Principen för en pipa är rör('krök')-kon-kon-litet ändrör- Perforerade rör kan användas som absorbtionsdämpare på ändröret.
Inga konstigheter med själva konstruktionen egentligen, men en hel vetenskap för att få den karaktär man vill ha på motorn!

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Mar 2010, 19:46

Bara för att visa på skillnaden mellan pipor så slänger jag upp en bild här.
Den svarta är 'rovan dominator', dom andra två är min ombyggda FS-pipa (med anpassad tändning).
Motorn är Rovan 29cc.

Skillnaden på rosa och blå är att jag portade om motorn lite:
Insug 138->141
Utblås 175->175 (tog väl 0.2mm uppåt, men mätnoggrannheten är inte den bästa)
Kanaler 112->133
Portningen inverkar i princip inget, men piorna är ju något helt annat!

Image

Kan ju tillägga att motorn var portad innan också med lagom breddat insug o utblås och små ögonbryn. Har ingen bänkning med cylindern original.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 03 Mar 2010, 20:48

Intressant att se hur mycket en pipa kan påverka :) Förvånande vad dålig effekt "Dominatorn" gav :hmm: Intressant också att se hur snabbt kraften avtar efter du nått toppeffekten vid ca 14800-15000 varv med FS pipan. Dominatorn verkar ha en lite flackare effektkurva åtminstone på slutet.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Mar 2010, 10:32

Jag tror 'rovan dominatorn' är längre än en 'riktig'.
Jag kommer nog att modifiera den framöver, så blir det förhoppningsvis lite bättre register med den.
Den är väldigt smal i registret tycker jag, om kopplingen tar vid ca 8k(toppen vid 8k är nog när kopplingen greppar ordentligt) och motorn slutar dra vid 14k, så har man inte så mycket att åka på..
Den andra pipan dör som du säger väldigt snabbt vid knappa 18k, den kunde gå lite högre. I övrigt ser jag det inte som någon direkt nackdel att pipan funkar som lite varvstopp, men den kunde ju krypa uppåt 20k innan det tar stopp :)
Jag får labba lite mer framöver och se vad det ger.
Kanske borde jämföra om portningen inverkar mer med rovan-pipan också.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 17 Mar 2010, 22:39

Kikade igenom tråden efter ritningen på gradskivan jag tyckte mig ha sett nånstans....nån som vet var jag såg den ?

Roxen

Post by Roxen » 18 Mar 2010, 21:37

På sidan 18 i portningstråden,ganska långt ner, kan du se hur jag mätte mina porttider.

viewtopic.php?f=28&t=264&start=255

Kanske är det du har sett. :hmm:
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

Dave
Site Admin

Post by Dave » 18 Mar 2010, 22:34

Visst är det det !

Tackar !

:worship:

Men jag är inte riktigt med på hur graderna räknas.....0 grader är när insuget öppnar....alltid ?
Och det jag ska ange i programmet är när avgasporten öppnar.....i förhållande till när insuget öppnar ?
Jag får ju tänka baklänges eftersom min motor roterar åt "fel" håll.....
:lol:

Och när programmet vill ha diameter på DX ska jag mäta/räkna ut arean på utblåset och omvandla detta till en cirkel och ur den få diametern ?

Dave
Site Admin

Post by Dave » 18 Mar 2010, 23:03

På tal om det, så måste jag rekommendera Google SketchUp för att få ut arean på enklast möjliga vis.....

Med 4 cirklar för rätt radie kan man enkelt göra en exakt kopia av porten.....
Portarea01.jpg
Portarea01.jpg (80.49 KiB) Viewed 4153 times

Och suddar man sen ut allt utom ramen finns ett verktyg för att tala om vilken area området man markerat har....
Portarea02.jpg
Portarea02.jpg (38.73 KiB) Viewed 4153 times

Gjorde bara en testmall....har inte mätt på min motor än.....
Beklagar de stora bilderna !

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Mar 2010, 09:03

Carbon-Dave wrote: Men jag är inte riktigt med på hur graderna räknas.....0 grader är när insuget öppnar....alltid ?
Och det jag ska ange i programmet är när avgasporten öppnar.....i förhållande till när insuget öppnar ?
Jag får ju tänka baklänges eftersom min motor roterar åt "fel" håll.....
:lol:

Och när programmet vill ha diameter på DX ska jag mäta/räkna ut arean på utblåset och omvandla detta till en cirkel och ur den få diametern ?
Du kan nolla gradskivan när utblåset öppnar, sedan mäter du antalet grader tills det stänger igen, då har du durationen på avgasporten.
Rotationsriktningen spelar ingen roll, det är alltid durationen du är ute efter på alla portar (porttiderna är symmetriska).
I detta program matar du in värdet 180-(duration/2), för vinkeln anges som grader från övre dödpunkt. Ellerså kan du naturligtvis nolla gradskivan i ÖD och mäta vinkeln när porten öppnar, men det blir krångligare, för det är mera pyssel att få ut ÖD exakt. Bättre att mäta duration och räkna om.

Diametern är som du säger, omräknad från area till diameter. DX är arean på porten inne i cylindern, och D1 är arean ute vid flänsen. Arean vid porten borde vara lite mindre än vid flänsen.
Det är svårt att mäta exakt area på porten i cylindern, så man kan ta det lite på känsla om man är lat..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Apr 2010, 13:36

Nu har jag labbat lite i bänken..
Har modifierat FS-pipan en del, och sedan testade jag att förlänga kröken med rörbitar på 4 och 8cm..
Gröna kurvan är pipan som den var förr
Röda är efter modifieringar
Blå +4cm på modifierad pipa
Svart +8cm på modifierad pipa

Image
Last edited by Rallyfinnen on 03 Apr 2010, 15:01, edited 1 time in total.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Apr 2010, 14:08

Här kommer lite mer bilder!

Förlängning av pipa:
Image
Hade inga rör att förlänga med, men hittade en trasig cyckel i diket en bit hemifrån, så jag återanvände styret från den :mrgreen:

Modifierade pipan med färg på:
Image
Jag snyggade upp konan efter kröken, täppte till ändröret och gjode 'triple sidebleed', för jag hade inget rör i rätt dimension, så de fick bli tre små istället :)
Pipan blev MYCKET tystare nu jämfört med innan!

Har även gjort ett litet program för at 'visualisera' en pipa och få lite ungefärliga avstämningsvärden på den. Bra stöd när man ska börja kapa i en pipa!
Image

Tråkigt att diffen är ras på baja-majan, otroligt fint väder idag.. tur man har en bänk att köra med istället ;)

_Anders_

Post by _Anders_ » 03 Apr 2010, 21:46

Rallyfinnen wrote: Hade inga rör att förlänga med, men hittade en trasig cyckel i diket en bit hemifrån, så jag återanvände styret från den :mrgreen:
Väldigt bra gjort måste jag säga :thumbsup: Man ska "Recycle", eller vafan det nu heter, då? :hmm:
Black Pearl Baja Projekt - "under rekonstruktion"

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 03 Apr 2010, 21:49

Väldigt bra gjort måste jag säga Man ska "Recycle", eller vafan det nu heter, då?
Återanvända.. :thumbsup:
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Apr 2010, 23:11

Ja, det var min goda gärning detta decennium att städa undan den cyckeln :D

Som ni ser på kurvorna innan så ändrar man lätt karaktären på motorn om man kan ändra längden några cm på pipan, kunde vara bra attt göra någon grej så man enkelt kunde lägga till en rörbit om man ska köra på en knixig bana, och ta bort den om man ska köra på öppna ytor..

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 03 Apr 2010, 23:14

jag skullle vilja se en test med boostbottles och utan boostbottles.
se om det blir nå skillnad :sunglasses: klart intressant.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply